משפט

מהפכה בתביעות בישראל: הסוף לייצוגיות שנועדו לסחוט כספים?

אושר בטרומית: חובת פנייה מוקדמת בדרישה לתיקון או פיצוי טרם הגשת תובענה ייצוגית. מוצע לקבוע כי טרם הגשת תביעה ייצוגית, יהיה על התובע לפנות לנתבע בפנייה מוקדמת הנושאת דרישה לתיקון העוול או לפיצוי הנפגעים
מערכת ice | 
כסף (צילום shutterstock)
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק תובענות ייצוגיות של חבר הכנסת אברהם בצלאל וקבוצת חברי כנסת. 17 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.                 
מוצע לקבוע כי טרם הגשת תביעה ייצוגית, יהיה על התובע לפנות לנתבע בפנייה מוקדמת הנושאת דרישה לתיקון העוול או לפיצוי הנפגעים. במקרים מתאימים יקבל התובע גמול מהנתבע על פנייתו. לצד זאת מוצע לעגן הליך פיקוח שיאפשר לבית המשפט לפקח אחר עמידת הנתבע בהתחייבותו.
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק תובענות ייצוגיות, שחוקק לפני כעשרים שנה, התברר כיעיל ביותר בתחום הגנת הצרכן. בעקבות תביעות שהוגשו נגד קבוצות חברות וחברות גדולות, הוחזרו לציבור הרחב סכומים שמסתכמים במיליארדי שקלים חדשים. בנוסף, החוק והתביעות שהוגשו בעקבותיו יצרו הרתעה מפני ניצול והטעיית צרכנים.
במקרים רבים נוצל החוק לרעה על ידי עורכי דין ותובעים סדרתיים אשר חיפשו עילות תביעה, במטרה להתעשר משכר הטרחה ומהגמול שנפסק לתובעים, כאשר בחלקן מדובר בתביעות סרק, אך למרות זאת הנתבעים מוכנים להתפשר ולהגיע כביכול לפשרה עם התובעים כדי לחסוך התדיינויות ארוכות, וזאת ללא השגת כל תועלת ממשית לטובת הציבור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה