בריאות

"ירידה של 50% בספירת הזרע של גברים ב-50 השנים האחרונות"

המומחה לפוריות, ד"ר דן ניר עושה לנו סדר -  האם עלינו לדאוג מירידה בפריון הגבר, מהי ספירת זרע ומהן הסיבות ודרכי הטיפול במקרה של אי פריון
ד"ר דן ניר | 
מכבי שירותי בריאות (צילום pixabay, לוגו)
לאחרונה התפרסמו תוצאות מדאיגות של מחקר בינלאומי חשוב בעיתון היוקרתי Human Reproduction Update הנוגע לספירת זרע שבוצעה באופן שגרתי אצל מיליוני גברים בעולם במהלך 45 שנות מחקר. חוקרים מהמרכז הרפואי הדסה, האוניברסיטה העברית, ומוסדות שונים בעולם חושפים ירידה מדאיגה המתגברת עם הזמן במשתני ספירת הזרע של גברים בעולם.
לפי ממצאי המחקר, שסקר כ-223 מחקרים שהתפרסמו בשנים 1973 ועד 2018, הנוגעים לספירת זרע בגברים, חלה ירידה של מעל 50% בריכוז תאי הזרע של גברים בכל העולם. הסיבות לירידה אינן ברורות אך החשד הוא שהתחממות גלובלית, זיהום אוויר, אורח חיים מודרני, השפעות של תזונה והרגלי עישון של האם במהלך ההיריון יכולים להיות קשורים לכך.
איך יודעים? סופרים – המשמעות של ספירת זרע
הדרך הפשוטה והמקובלת להערכת פוריות הגבר הינה בדיקה גופנית אצל רופא וספירת זרע, המתבצעת במכון זרע, תחת מיקרוסקופ. נדרשת הפניה לבדיקה. המדדים אשר נבדקים בבדיקת זרע ״שגרתית״ אינם ספירת תאי הזרע הכוללת בלבד, אלא גם הנפח, הריכוז, אחוז התנועתיות וסוג התנועתית, וצורת תאי הזרע. ישנן בדיקות נוספות אשר ניתן להפנות אליהן כגון: בדיקת דם לפרופיל הורמונלי, אולטרסאונד דופלר של האשכים, אחוז תאי הזרע שבהם ישנם שברים רבים בדנ״א (״אינדקס הפרגמנטציה״) ובמקרים קיצוניים של היעדר תאי זרע בנוזל הזרע ניתן להפנות למומחה פריון הגבר לצורך לבדיקת ביופסיה מהאשך.
 
אז מה הן הסיבות לאי פריון הגבר?
כ10-15% מהגברים ייתקלו במהלך חייהם בירידה בפריון. הסיבות לירידה במדדי הזרע הינן רבות ומגוונות, ולעתים קרובות לא ניתן לזהות סיבה ברורה. גיל אבהי מתקדם, מחלות רקע כגון סכרת, יתר לחץ דם או מחלה ממארת יכולות לפגוע בפוריות. חבלה באגן או לשק האשכים יכולה לגרום לפגיעה הפיכה או לא הפיכה בפוריות. טיפולים כימותרפיים, קרינה, ניתוחים במפשעה, אשך טמיר שהתגלה מאוחר, תסביב של אשך, הרחבת ורידי האשך (וריקוצלה), וזיהומים בדרכי המין (STI) יכולים להוות גם כן גורמים לירידה נרכשת בפוריות הגבר. סיבות גנטיות יכולות להיות מוטציה בגן לCF, תסמונת קליינפלטר, ושינויים גנטיים מזעריים בכרומוזום y.
השמנת יתר, עישון סיגריות ושימוש בקנאביס ובאלכוהול תוארו כולם כגורמים לירידה בפוריות הגבר. לעתים קרובות ניתן לשפר את מדדי הזרע על ידי שינוי אורחות חיים. מכיוון שתהליך ייצור תאי הזרע באשכים הינו תלוי טמפרטורה, חום סביבתי גבוה או ישיבה ממושכת, למשל אצל נהגים, יכולה להיות קשורה בפגיעה בתהליך זה. אפילו מחלת חום חולפת כגון שפעת יכולה לגרום לפגיעה חולפת במדדי הזרע.
איך והאם ניתן בכלל לטפל בבעיה?
השלב הראשון הוא זיהוי הבעיה. ברגע שזוהתה ירידה במדד אחד או יותר ממדדי הזרע, מומלץ לבצע בדיקת זרע חוזרת לאחר המתנה של כחודשיים-שלושה. פעמים רבות הירידה הינה זמנית וחולפת. יש לזכור כי תהליך ייצור תאי הזרע באשכים לוקח כחודשיים וחצי - ולכן כל שינוי הוא איטי ויש להמתין עד ביצוע בדיקה חוזרת. לעתים ירידה במשקל, הפסקת עישון או צריכת אלכוהול, הקפדה על פעילות גופנית והימנעות מחום מוגבר לאזור האשכים יכולים לעזור. ישנם מחקרים רבים על תוספי מזון או נוגדי חמצון כגון קו אנזים 10Q שניתן לקחת כדי לנסות ולשפר את מדדי הזרע – ללא השפעה ברורה על התוצאה. בכל מקרה של חשד לאי פריון או במקרה של מחלה קשה עם טיפול העשוי לפגוע בפוריות – מומלץ לגשת לייעוץ אצל מומחה לפריון הגבר. במקומות רבים בעולם ישנם מחקרים המתבצעים והתערבויות ניסיוניות נבדקות במטרה לסייע לאוכלוסייה גדלה זו של גברים הנתקלים בבעיות פריון.
הכותב הוא ד"ר דן ניר, מומחה לפוריות, מכבי שירותי בריאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה