בעולם

טראמפ בדרך להשעיה? "אף נשיא לא נהג כך מעולם"

הוועדה הממלכתית פרסמה את מסקנותיה על מהומות הקפיטול. הוועדה שיתפה את משרד המשפטים האמריקאי במסקנות שעלולות להביא לידי הרחקה של הנשיא לשעבר מכל תפקיד ציבורי
מערכת ice | 
דונלד טראמפ (צילום shutterstock, unsplash)
הוועדה הממלכתית של בית הנבחרים לאירועי ה-6 בינואר, פרסמה אמש (חמישי) את הדו"ח הסופי שלה, שמסכם בדיקה של 18 חודשים אחר אירועי הקפיטול של ארה"ב בו הסתער המון אלים על הבית.
הדו"ח המרשיע בן 845 העמודים הוצא שלושה ימים לאחר שהוועדה הדו-מפלגתית הצביעה פה אחד להפנות את טראמפ למשרד המשפטים לצורך חקירה פלילית והעמדה לדין אפשרי בשל מאמציו לבטל את ההפסד שלו בבחירות ב-2020 לנשיא ג'ו ביידן.
הדיווח מגיע שבועות לאחר שטראמפ הודיע כי יתמודד שוב על המשבצת הרפובליקנית לנשיאות ב-2024.
"המדינה שלנו הגיעה רחוק מכדי לאפשר לנשיא מובס להפוך את עצמו לעריץ על ידי העלאת המוסדות הדמוקרטיים שלנו, חיזוק האלימות, וכפי שראיתי זאת, פתיחת הדלת לאלה בארצנו ששנאתם וקנאותם מאיימים על השוויון. צדק לכל האמריקנים", כתב יו"ר הוועדה בני תומפסון, בהקדמה לדו"ח.
סגנית יו"ר הוועדה, ליז צ'ייני, כתבה בהקדמה שלה, "כל נשיא בהיסטוריה שלנו הגן על העברת סמכות מסודרת זו, מלבד אחד. 6 בינואר 2021 הייתה הפעם הראשונה שנשיא אמריקאי אחד סירב לחובתו החוקתית להעביר את השלטון בדרכי שלום לאחר".

הראשון מבין שמונת הפרקים של הדו"ח שכותרתו "השקר הגדול", התייחסות לטענות הכוזבות החוזרות ונשנות של טראמפ כי הוא ניצח בבחירות. פרק זה מציין שטראמפ עשה מאמצים עוד לפני יום הבחירות "לעשות דה-לגיטימציה לתהליך הבחירות" בכך שהציע שהוא יפגע בתהליך ההצבעה.
הפרק השני, שכותרתו "אני רק רוצה למצוא 11,780 קולות", מפרט את ניסיונו של טראמפ לערער את תוצאותיה של ועדת הבחירות. הכותרת מתייחסת למה שאמר טראמפ לשר החוץ של ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר, בשיחת טלפון ב-2 בינואר 2021, שבמהלכה הנשיא לחץ על רפנספרגר לנקוט בצעדים שיבטלו את הניצחון של ביידן באותה מדינה.
פרק זה מפרט גם את הקמפיין הנרחב של טראמפ ובעלי בריתו להשיג בתי מחוקקים בשליטה רפובליקנית במדינות שבהן זכה ביידן כדי לא לאשר את תוצאות הבחירות. "הוועדה הנבחרת מעריכה שבחודשיים שבין הבחירות בנובמבר למהומות ה-6 בינואר, הנשיא טראמפ או המעגל הפנימי שלו עסקו בלפחות 200 פעולות לכאורה של הסברה ציבורית או פרטית, לחץ או גינוי, המכוונות למחוקקים במדינה או למדינה, כדי לבטל את תוצאות הבחירות במדינה", נכתב בדו"ח.
"זה כלל לפחות: 68 פגישות, ניסיונות או שיחות טלפון מחוברות, או הודעות טקסט, כל אחת מכוונת לאחד או יותר פקידי מדינה או מקומיים; 18 מקרים של התבטאויות ציבוריות בולטות, כאשר שפה מכוונת לאחד או יותר מפקידים כאלה; ו-125 פוסטים ברשתות חברתיות של הנשיא טראמפ או עוזרים בכירים המכוונים לאחד או יותר פקיד כזה, במפורש או במרומז, ובעיקר מהחשבון שלו", נכתב בדו"ח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה