השוק

מידרוג: השפעת השבתת מאגר תמר על סיכוני האשראי בענף

מידרוג ערכה סקירה וחשפה את השפעת השבתת מאגר תמר על סיכוני האשראי בענף, זאת על רקע מלחמת "חרבות ברזל", בעקבותיה הורה משרד האנרגיה על הפסקת פעילות הפקת הגז הטבעי מהמאגר
מערכת ice | 
אסדת תמר (צילום אתר נובל אנרג'י, freepik)
מידרוג ערכה היום (רביעי) סקירה וחשפה את השפעת השבתת מאגר תמר על סיכוני האשראי בענף, זאת על רקע מלחמת "חרבות ברזל" שנכנסה היום ליומה ה-33 של לחימה קשה.
"ביום 07.10.23 משרד האנרגיה הורה על הפסקת פעילות הפקת הגז הטבעי ממאגר תמר, כתוצאה מהמצב הביטחוני ועל רקע מלחמת חרבות ברזל. נכון למועד כתיבת הדוח לא פורסם מועד צפוי להחזרת המאגר לפעילות, כאשר הנושא תלוי, בין היתר, בהיקף ובמשך הלחימה. בנוסף, לא פורסם מידע בנוגע להיתכנותו ו/או היקפו של מנגנון פיצויים עתידי מטעם המדינה לטובת השותפויות המחזיקות במאגר (להלן: "שותפויות המאגר"), כתוצאה מהפגיעה בהכנסותיהן".
"נציין, כי על אף שפעילות המאגר הופסקה בעבר מסיבות ביטחוניות, משך ההפסקה הנוכחי הינו ארוך באופן משמעותי בהשוואה לאירועים קודמים. להערכתנו, תיתכן השפעה שלילית על סיכון האשראי של שותפויות המאגר, כתלות במשך תקופת ההשבתה. בנוסף, אנו מעריכים כי ככל ויוחלט על השבתת פעילותם של המאגרים לוויתן וכריש במקביל להשבתתו של מאגר תמר, סיכון האשראי של תחנות הכוח בישראל צפוי לעלות".
"להערכתנו, שותפויות המאגר יפעלו לטובת צמצום עלויותיהן השוטפות, ככל וניתן, על מנת למתן את הפגיעה התזרימית בהן כתוצאה מההשבתה. עם זאת, נציין, כי ישנן עלויות קבועות מהותיות, אשר אינן תלויות בהפקה מהמאגר ואנו מעריכים כי לא ניתן להפחיתן בטווח הקצר, לכל הפחות. בנוסף, להערכתנו פרויקט הרחבת הצינור השלישי במאגר תמר ימשיך ויקודם, גם אם בקצב איטי יותר, חרף הפסקת הפעילות, כאשר שותפויות המאגר הקצו מראש יתרות מזומן ייעודיות לטובת ההשקעה בפרויקט זה".
"אנו מעריכים כי נכון למועד כתיבת הדוח, לשותפויות המאגר המדורגות לא צפוי קושי תזרימי לטובת שירות החוב בטווח הקצר, בין היתר, לאור הביצועים הגבוהים של מאגר תמר עד להשבתתו, הצגת יחסי כיסוי חוב גבוהים והצטברות רווחים שלא חולקו טרם פרוץ המלחמה, כתלות במאפיינים הפיננסיים של כל שותפות. להערכתנו, ככל והשבתת המאגר תימשך מעבר לטווח הקצר, יכולת שירות החוב של חלק משותפויות המאגר עלולה להיפגע".
"עוצמת הפגיעה בתרחיש זה תלויה באיתנות הפיננסית של כל שותפות בנפרד ובהיקף הפיצויים שיתקבלו מטעם המדינה, ככל ויוסכם עליהם בעתיד. נציין, כי להבנתנו מערך הביטוחים של שותפויות המאגר לא כולל שיפוי על השבתה של המאגר כתוצאה ממלחמה ו/או הנחיה ביטחונית. מידרוג תמשיך ותעקוב אחר השבתת המאגר ותבחן את המנפיקים השונים באופן פרטני, ככל ויידרש, בדגש על בחינת יתרות הנזילות, הגמישות הפיננסית ועומס פירעונות החוב הצפויים לכל מנפיק בנפרד".
"עוד נציין, כי תחנות הכוח אשר רכשו גז ממאגר תמר לטובת ייצור החשמל באופן שוטף, רוכשות באופן זמני גז טבעי ממאגרי הגז לוויתן וכריש וממקורות נוספים[3]. להערכתנו, המחיר המשולם למאגרים אלו הינו גבוה בהשוואה למחיר ששולם עבור הגז הטבעי ממאגר תמר. במקביל לכך, חברת [4]Chevron Corporation, מבעלות השליטה במאגר תמר, הודיעה על הפסקת מרבית יצוא הגז מישראל, במקביל להודעה דומה שפורסמה מטעם ממשלת מצרים".
"להערכתנו, ככל ויצוא הגז לא יחודש ופעילות המאגרים לוויתן וכריש תמשיך כסדרה, לא צפוי מחסור בהיצע הגז הטבעי בישראל. עם זאת, ככל ומאגרים אלו יפסיקו אף הם את פעילותם כתוצאה מהמלחמה, תחנות הכוח יאלצו לרכוש סולר ו/או פחם, חלף רכישת גז טבעי, לטובת ייצור החשמל.
"כמו כן, יתכן ולתחנות הכוח תיווצר תלות ביתרות המלאים במאגרי החירום של ישראל. בהקשר זה נציין, כי ביום 05.11.2023 דיווחה חברת החשמל לישראל בע"מ כי היא התבקשה לרכוש כמות נוספת של סולר למלאי הקיים, אשר משמש את כלל יצרני החשמל בישראל בזמן חירום, בעלות כוללת הנאמדת בכ-600 מיליון שקל".
"להערכתנו, בתרחיש בו תחנות הכוח ישתמשו בסולר ו/או בפחם לטובת ייצור החשמל, חלף ייצורו באמצעות גז טבעי, צפויה עלייה משמעותית בהוצאותיהן של התחנות, כתוצאה מהעלות הגבוהה יותר של חומרי גלם אלו, בהשוואה לעלות הגז הטבעי. בנוסף, צפויה, בין היתר, גם השפעה שלילית מהותית הנוגעת לעליה בפליטות הפחמן ובזיהום האוויר בישראל. מידרוג תמשיך ותעקוב גם אחר נושא זה ותבחן את השפעותיו על המנפיקים השונים, ככל ויידרש".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה