השוק

האוליגרך הישראלי-רוסי מסתבך: פולין הפעילה סנקציות והשתלטה על נכסיו

ויאצ'סלב קנטור, בעל האזרחות הישראלית, חטף מכה בשבוע שעבר כאשר ממשלת פולין החליטה להשתלט על חלקו בענקית הכימיקלים במדינה. "לא רוצים שהרוסי הזה יהיה קשור בשום צורה לחברה אסטרטגית פולנית"
איתן לויטס | 
ויאצ'סלב משה קנטור (צילום אוראל כהן פלאש90)
ממשלת פולין השתלטה על 20% ממניות אזוטי, קבוצת הכימיקלים הגדולה בפולין, שנמצאות בשליטת האוליגרך היהודי ויאצ'סלב (משה) קנטור, כך מדווחים בתקשורת הפולנית. המהלך נעשה כשנה לאחר שהוטלו עליו סנקציות משום קרבתו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כעת הממשלה תנסה למכור את המניות הללו, ששוויין מוערך ב-500 מיליון זלוטי (כ-450 מיליון שקל).
"צעד אחר צעד, אנו מדללים את הנוכחות הרוסית בכלכלה הפולנית", אמר בשבוע שעבר שר התעשייה הפולני ולדמר בודה, שהכריז על המהלך. אולם לרשויות הפולניות אין סמכות להחרים ישירות נכסים, אולם היא יכולה לכנס אליה זמנית חברות לרשימת הסנקציות שלה, כפי שקרה בשנה שעברה עם הנכסים הפולניים של ענקית הגז הרוסית גזפרום

עוד אמר שר התעשייה הפולני כי האמצעים הללו ננקטו נגד שלוש חברות השייכות לקנטור - האחת יושבת בלוקסמבורג והאחרות בקפריסין - שבאמצעותן הוא מחזיק ב-19.82% ממניות אזוטי. "המניות של קנטור מוקפאות, ולכן אין שאלה של מימוש זכויות הצבעה באסיפות בעלי מניות ו[קבלת] תשלומי דיבידנד", אמר בודה. "אנחנו לא רוצים שהרוסי הזה יהיה קשור בשום צורה לחברה אסטרטגית פולנית".
השר הודיע כי פולין תחפש כעת גורם שיוכל לרכוש את המניות, שישלם עבורן פיצוי לחשבון בנק מוקפא. "אלה חדשות טובות מאוד עבור אזוטי," אמר בודה. "בעל מניות עם הון רוסי הגביל את אמינות החברה".
אזוטי היא היצרנית השנייה בגודלה של דשנים ומלמין באיחוד האירופי, ואחת מיצרניות הפלסטיקה הגדולות ביותר. המדינה הפולנית מחזיקה ב-33% מהחברה.
עם שווי נקי של 11.3 מיליארד דולר על פי מגזין פורבס, קנטור הוא אחד האנשים העשירים ברוסיה. הוא מחזיק באזרחויות ישראלית ובריטית, ומעורב בחיי היהודים ברוסיה ובמדינות נוספות. הוא כיהן כנשיא הקונגרס היהודי האירופי ומרבה להשתתף בכנסים בנושא יהדות העולם וכן לפרסם מאמרים בעניין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה