השוק

כיצד יכריעו הבחירות בארה"ב את עתיד כלכלת מעצמת העל?

רגע לפני העימות הטלוויזיוני הלילה שמטלטל את ארה"ב: מומחים לשוק האמריקאי מנתחים בלעדית ל-ice את מאזן הכוחות, מדוע מדינות הדרום כמו טקסס ופלורידה הופכות למוקדי כוח ואיך זה קשור לכך אילון מאסק? ומהן החוזקות של מדינות "אדומות" מול "כחולות" בחירות, שנתפסות בעולם כבעלות השלכות קריטיות

יהודה לוינגר | 
קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום shutterstock)
הבחירות הדרמטיות בארה"ב שייערכו בנובמבר - לקראת שיא, עם העימות הטלוויזיוני הלילה (שעון ישראל) בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהמפלגה הרפובליקנית, ובין סגנית הנשיא והמועמדת מהמפלגה הדמוקרטית - קמלה האריס.
מאז פרישת הנשיא ביידן ביולי השנה, המירוץ לנשיאות בין סגנית הנשיא קמלה האריס, לבין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מתחמם ויוצר עניין רב בכל העולם וכן בישראל. מומחים לפוליטיקה ולכלכלה אמריקאית מנתחים את השוני הרב בין שני המועמדים ובתפיסת עולמם הכלכלית במערכת הבחירות הייצרית שנתפסת בעיני רבים בעולם כבעלות משמעות עצומה לכלכלה ביבשת ובעולם.
כדי להבין את השינויים, צריך להבין את הדמוגרפיה הפנימית שמשנה את מאזן הכוחות הפוליטי במדינה. המעבר ההמוני למדינות חגורת השמש, כמו טקסס ופלורידה, מציב את הדרום במרכז הבמה הפוליטית והכלכלית של אמריקה.
התופעה הזו, שהתעצמה לאחר הקורונה, מניעה מחפשי תעסוקה ורבים המבקשים שיפור בתנאי החיים. ההגירה הזו, לא בלבד שמשנה את הרכב האוכלוסייה, אלא גם הופכת את המדינות הללו לגורמים מכריעים במערכת הבחירות, שכן בשיטת הבחירות האמריקאית בסופו של דבר מצביעים נציגי מדינות עבור המועמד שזכה בהן לרוב הקולות (באמצעות אלקטורים) ולא בידי ספירת סך קולות הבוחרים. לכן, תהליך זה עתיד להשפיע ביתר שאת על הכלכלה והפוליטיקה של ארצות הברית בשנים הקרובות.
"יש שינוי טקטוני בכלכלה האמריקאית אשר מעודד הגירה פנימית של אנשי עסקים, יזמים ומחפשי תעסוקה רבים ממדינות רבות כולל במערב ארה"ב"
אלון פנקס, קונסול ישראל בניו יורק לשעבר, מנתח את נקודות המפתח שצפויות להכריע בבחירות" "70% מהתמ"ג האמריקאי מגיע מ-15 מדינות שבאופן קבוע מצביעות לדמוקרטים, שתי המדינות שיוצאות דופן בהיבט הזה הן טקסס ופלורידה. את מערכת הבחירות הנוכחית יכריעו כפי הנראה 4-5 מדינות, מישיגן, ויסקונסין פנסילבניה ואריזונה ונבדה או אריזונה וג'ורג'יה. באמריקה יש רוב לדמוקרטיים ולכן מה שיכריע את הבחירות זה הצלחת הקמפיין, כלומר, מי שיביא מצביעים לקלפיות ינצח אותן".

אלון פנקס. באדיבות המצלם
מודי כידון, שותף מייסד קרן אלטו, קרן ייזום נדל"ן הפועלת במשך כ-15 שנים בשוק האמריקאי: "יש שינוי טקטוני בכלכלה האמריקאית אשר מעודד הגירה פנימית של אנשי עסקים, יזמים ומחפשי תעסוקה רבים ממדינות רבות כולל במערב ארה"ב. הגירה זו היא במידה רבה תוצאה של מדיניות הממשל הרפובליקני במדינה, שבאופן מסורתי מציג עצמו כפרו-ביזנס. אלו הביאו את טקסס להיות אחת המדינות הטובות ביותר לעסקים ביבשת, אם לא הטובה שבהן. היא מציעה אפשרויות תעסוקה רבות, תנאי מחייה זולים ויכולת לקנות דיור. בנוסף, זוהי מדינה מאוד נגישה תחבורתית עם רשת רכבות איכותית ונמלים ימיים גדולים שמאפשרים נגישות רבה לעובדים ולשינוע סחורות.
מעבר לכך, הקרבה של טקסס למקסיקו והגבול הארוך המשותף שלהן הפך לנכס כלכלי עצום. בתקופה האחרונה מקסיקו אף הפכה ליצרנית הגדולה ביותר עבור ארה"ב (עקפה את סין) וטקסס משמשת כגשר ליבשת, דבר ההופך את תחום הלוגיסטיקה בטקסס לאפיק השקעה אטרקטיבי ביותר. המשקיעים רואים בו השקעה סולידית ואטרקטיבית מאחר ויש צפי לעליית שכר דירה בשל עליית תחום האי-קומרס שמצריך עוד ועוד מרלו"גים.
לצד האי קומרס, נוצר גם צורך בקיצור שרשראות האספקה וכן חזרה לייצור ביבשת – כל אלו מעלים משמעותית את הצורך במרכזים לוגיסטיים איכותיים. ההיצע למרכזים משוכללים וחדישים עוד לא הדביק את הביקוש שיש בשוק, המרכזים הלוגיסטיים עוברים מהפכה ממחסנים ישנים למרכזים מודרניים, טכנולוגיים עם יעילות מוגברת, ותהליך מעבר זה עדיין לא הושלם", אומר כידון.
"בנקודת הזמן הנוכחית, הריבית בארה"ב היא מהגבוהות ביותר בהשוואה למדינות המערביות בגוש האירו ואף בישראל", מוסיף יניב מלמוד שותף מייסד קרן אלטו,  אך מציין כי "במקביל לכך, ארה"ב מובילה בנתון הצמיחה עם שיעור של 3.1%, פי 5 בהשוואה ל-0.6% צמיחה בגוש האירו ולצמיחה שלילית בישראל. מאז סוף 2022, שוק ההון האמריקאי רשם עליות משמעותיות, וכעת ניכרת תקווה לקראת הפחתת הריבית הצפויה, שתסייע לצמיחה גדולה יותר בשווקים".

מודי כידון ויניב מלמוד, שותפים מייסדים קרן אלטו, קרדיט: יוסי צבקר.
עוד מוסיף יניב מלמוד: "מגמה בולטת בארצות הברית בשנים האחרונות, היא מעבר של חברות גדולות, ובעיקר משרדי המטה שלהן, למדינות "אדומות" המזוהות עם המפלגה הרפובליקנית. מדינות כמו טקסס ופלורידה נחשבות לידידותיות יותר לעסקים בזכות מדיניות מיסוי נמוכה ותמיכה רחבה יותר במגזר העסקי.
מגמה זו נמשכת על רקע נטישה של חברות ממדינות "כחולות", דמוקרטיות, כמו ניו יורק, קליפורניה ואילינוי, הנפגעות ממדיניות סובלנית כלפי הגירה בלתי חוקית, המלווה לא פעם בבעיות משילות ופשיעה וכן יקרות משמעותית הן במיסוי והן בנדל"ן.
דוגמה מובהקת למגמה זו היא החלטתו של  האיש העשיר בעולם אילון מאסק, להעביר בחודש יולי השנה את מטות החברות של ספייס אקס ושל רשת אקס (לשעבר טוויטר) מקליפורניה לטקסס, בהמשך להעברת המטה של טסלה למדינה בשנת 2021. אך הוא אינו היחיד, נתוני משרד המושל במדינה מצביעים על כך  שמאז 2015 ועד היום, קרוב ל-300 חברות הודיעו על העברת המטות הראשיים שלהן לטקסס".
"כמעט לא משנה מי הנשיא שיבחר – הכלכלה האמריקאית תמשיך להיות הגדולה בעולם"
פנקס מחדד את השסע חברתי והאלקטורלי בארה"ב, אך מדגיש את עוצמתה, "לאורך שנים ארה"ב שמרה על מעמדה כ'מעצמת על' והיא גם תמשיך להיות כזאת היא עוברת שינויים שונים דמוגרפיים, תרבותיים, גיאוגרפיים ובעיקר פוליטיים כאשר היום קיימת בה חלוקה פנימית בין שתי קואליציות אלקטורליות, למעשה נוצרו שתי אמריקות. כשאנחנו מתרגמים את זה למפה אלקטורלית אנחנו רואים שני גושי ענק – כחול ואדום, האדום הרפובליקאי יותר גדול בשטח, הדמוקרטי יותר גדול באוכלוסייה.

אך הוא מדגיש ש"כמעט לא משנה מי הנשיא שיבחר – הכלכלה האמריקאית תמשיך להיות הגדולה בעולם, זה לא שלא יהיו שינויים ופערים כלכליים וכמובן שהתוכניות הכלכליות של האריס וטראמפ הן שונות. אבל בין אם הוא או היא ייבחרו -  ארה"ב תמשיך להיות המעצמה הגדולה בעולם ומדינות כמו טקסס ופלורידה ימשיכו להיות מנועי הצמיחה הכלכליים הגדולים שלה. העתיד למשקיעים הוא בארה"ב ובתוך ארה"ב הוא במדינות צומחות כמו טקסס ופלורידה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה