השוק

הפיקוח על הבנקים רוצה תחרות על 400 מיליארד שקל | פרשנות

בנק ישראל מבקש מהמערכת הבנקאית להיות פעילה יותר בהעברת כסף מחשבונות העו"ש לפיקדונות; בשוק ההון מרגיעים את המשקיעים בעיקר כי בנק ישראל לא קבע יעדים כמותיים אלא מבקש את המובן מאליו - Due process
ניצן כהן |  3
דניאל חחיאשווילי (צילום דוברות בנק ישראל)
בנק ישראל העביר למערכת הבנקאית מכתב בו הוא מבקש מהם לעשות מאמצים גדולים יותר כדי לגרום ללקוחות להעביר יותר כסף מהעו"ש לפיקדון. עכשיו מדובר בלא מעט כסף ומעבר מסיבי שלו, עלול לגרום לבנקים, בנקודת הקיצון ושינויים ביחסי הנזילות ולכן בנק ישראל נקט בגישה מעט שונה ממה שהיינו חושבים.
נכון להיום יושבים בחשבונות העו"ש סדר גודל של 386 מיליארד שקל אחרי שבחשבונות האלה שכבו כמעט 400 מיליארד בסוף 2023 כשנקודת השיא הייתה בשנת 2021, אז שכבו בחשבונות העו"ש 570 מיליארד שקל ואלה מספרים גדולים.
עכשיו, בישראל לא נהוג לשלם ריבית על יתרות זכות בחשבונות העו"ש אבל בטרם נתגולל על המערכת הבנקאית כדאי שנסביר שהחירות נתונה ללקוח. הוא זה שמנהל את הכסף שלו ומכאן האחריות היא שלו להעביר עודפים לפיקדונות או למכשירי השקעה אחרים ואם יש לו צורך במזומן במעלה הדרך, גם לנהל את הצרכים האלה מבלי שהבנק יתערב בתהליך הזה ועל הדרך יקח אחריות מעולמות הפטרנליזם, לניהול משק הבית של כל ישראלי.
הוראה של הפיקוח על הבנקים לעודד את הבנקים לגרום לציבור להעביר כסף מהעו"ש לפיקדונות היא בעייתית מעט מאחר וצריך לברר היטב, כל אדם לעצמו, את צורכי המזומן שלו מבלי שהבנק יעודד מישהו לעשות משהו.
כאן הפיקוח הלך על דרך מעניינת והיא מקובלת מאוד בעידן הזה של בנק ישראל, עידן מתקדם מאוד ופעלתני מאוד והוא מדבר על עולמות ה-Due process, כלומר ההליך התקין וזה אומר שהפיקוח על הבנקים למעשה לא מציב יעדים לבנקים ולא כופה עליהם דבר להוציא הדבר הזה - להציף ללקוחות את האופציות השונות שלהן.
אם כן, אם במבט ראשון ניתן היה להיבהל מהמכתב שהוציא הפיקוח לבנקים הרי שלאחר נבירה בתוכנו אפשר להירגע, הפיקוח על הבנקים מבקש את המובן מאליו מהבנקים והוא להציף הצעות ואפשרויות ללקוח ולא לנהל לו את משק הבית.
למען הסר ספק, אדם מחזיק יתרות זכות בחשבון העו"ש שלו מלא מעט סיבות. לעתים הוא צריך את הכסף במהלך החודש או נערך למצב בו יצטרך את הכסף בזמינות גבוהה ובמהירות. לעיתים אנשים פשוט מרגישים בטוחים יותר כשהכסף נמצא זמין בחשבון העו"ש.
בנק ישראל מתכוון במכתב שלו למעשה לפנות לאלה שסובלים מ'אדישות רציונלית'. כלומר אלה שלא מודעים לכך שהם יכולים לשים את הכסף בפיקדון במגוון רחב של טווחי זמן ולעתים הם יכולים לעשות שימוש במוצרים אחרים, שמניבים תשואות (לפחות תיאורטית) גבוהות יותר על חשבון הזמינות של הכסף.
בקיצור, הפיקוח על הבנקים רוצה להעלות את התחרות במערכת הבנקאית עוד שלב אחד במעלה הדרך ומכאן המכתב ששלח למערכת הבנקאית.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    עניין של השוואה!!!!
    אנצי!!!! 08/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תן לאדם נשק והוא ישדוד בנק.תן לאדם בנק והוא ישדוד את העולם-לאקי לוצי'אנו מאפיונר!
    סגור
  • 2.
    הגדרה של בנקאי!!!!
    אנצי!!!! 08/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנקאי זה 1 שייתן לך מטריה ביום קיץ וייקח לך אותה כשהגשם הראשון יתחיל לרדת-מארק טווין סופר אמריקאי!!!!
    סגור
  • 1.
    טעות גדולה!!!!
    אנצי!!!! 08/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה שבנק ישראל לא מבין זה שיש יוקר מחיה! כך,שכל עוד בנק ישראל ושאר הארגונים במדינה לא דואגים להשפיע על הכנסת שתוריד את יוקר המחיה בחקיקה,זה טעות להעביר כסף מהעו"ש לתוכנית חיסכון,כדי לדעת מתי יהיו עליות מחירים,מתי המשכורת תהיה וכו'!!!! זה הסיבה למה לקוחות הבנקים צריכים להשאיר כסף נזיל בעו"ש למקרה חירום גם בזמן מלחמה!!!!!
    סגור