השוק

שוק הבנקאות והאשראי בדרך לשינוי? כך תוגבר התחרות בענף

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הבנקאות אשר שואפת להגביר את התחרות בשוק הבנקאות והאשראי. מדובר בהצעת חוק שמדגישה כי יש לקבוע שבנק בעל היקף פעילות בינוני לא יוכל לשלוט בחברת כרטיסי אשראי בעלת היקף פעילות רחב

מערכת ice |  1
כלכלה (צילום shutterstock)
היום (רביעי) הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הבנקאות אשר בה תמכו 9 חברי כנסת ללא מתנגדים או נמנעים. לא מעט דובר על החשיבות הרבה הטמונה בהגברת התחרות בשוק הבנקאות בשוק האשראי.
בעקבות כך, הכנסת עסקה בהצעת החוק אשר שואפת לבצע שינויים מהותיים בתחום המדובר. על פי הצעת החוק, יש לתקן את חוק הבנקאות הקיים ולקבוע כי בנק בעל היקף פעילות בינוני, אשר שווי נכסיו נע בין 5% לבין 10% משווי הנכסים של כלל הבנקים בישראל, לא ישלוט בתאגיד שהוא סולק בעל היקף פעילות רחב. 
מלבד זאת, מצוין בהצעת החוק כי בנק בעל היקף פעילות בינוני לא יהיה בעצמו סולק בעל היקף פעילות רחב. לעניין זה, סולק בעל היקף פעילות רחב הוא סולק שסלק 20% או יותר ממספר העסקאות בכרטיסי חיוב שנסלקו בישראל בידי סולקים או מסכום התמורה הכולל ששולם לספקים בישראל בידי סולקים בשנה.
עוד מוצע לבטל את האיסור על גוף מוסדי גדול לרכוש ברכישה ראשונה אמצעי שליטה בחברת כרטיסי חיוב, מבנק בעל היקף פעילות רחב. כזכור, במהלך חודש ינואר האחרון, הקים שר האוצר בצלאל סמוטריץ', צוות מיוחד אשר בחן ועסק בשאלת ההחזקה של גופים מוסדיים בחברות כרטיסי חיוב.
הצוות היה בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר וכלל את היועץ המשפטי של משרד האוצר ואת ממלא מקום הממונה על שוק ההון. צוות החקירה העלה את הממצאים לדיון וציין כי נכון לבטל את האיסור על גוף מוסדי גדול לרכוש ברכישה ראשונה אמצעי שליטה בחברת כרטיסי חיוב.
מלבד זאת, הצוות המליץ לתקן את החוק ולקבוע שבנק לא יוכל לשלוט בחברת כרטיסי חיוב. כלומר, למנוע מצב שהשולט בחברת כרטיסי חיוב אינו בעל תמריצים לפעול באופן אגרסיבי במקטע האשראי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אפשרו לבנק מזרחי לקנות מספר בנקים
    510 04/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל גרם לריכוזיות גדולה במערכת הבנקאית אין תחרות בבנקאות. בנק ישראל דואג לאינפלציה גדולה כדי שהבנקים ירוויחו מהמדדים הגבוהים היות שכל ההלוואות הן צמודי מדד
    סגור