מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

דגשים בבחירת מסלול השקעה: פרלמנט הסוכנים מנתח

פרלמנט הסוכנים של אתר ice והפניקס מאגד 4 אנשי מקצוע ועושה לכם סדר בסוגיה כלכלית-פיננסית הנוגעת לתחום ההשקעות. והפעם: מה חשוב להביא בחשבון לפני שבוחרים מסלול השקעה?

בשיתוף הפניקס | 
ניר מיכאל, דן גרינברג, אייל קראוזה, חיים נתן (צילום באדיבות המצולם, יריב עראמי, באדיבות גרופ מדנס קפיטל – סוכנות לביטוח פנסיוני, מיכאל כץ, shutterstock)
פרלמנט הסוכנים של אתר ice והפניקס הוא מדור חדש, במסגרתו מנתחים 4 סוכנים סוגיה כלכלית-פיננסית הנוגעת לתחום ההשקעות ועשויה להעסיק את ציבור המשקיעים הישראלי. והפעם, במסגרת פינה מספר 3: מה כדאי וחשוב לדעת לקראת בחירת מסלול השקעה, ומדוע מומלץ להיעזר בתהליך באיש מקצוע מנוסה.
אייל קראוזה
סמנכ"ל ומתכנן פיננסי, גרופ מדנס קפיטל – סוכנות לביטוח פנסיוני

"בבואנו לבחור מסלול השקעה, נדרש ללכת צעד אחורה ברמת התכנון הפיננסי ולהבין מהם צרכי ויעדי הלקוח – בשלב בראשון, חשוב להתייחס לגיל ולמצב המשפחתי שלו, והאם מדובר בכסף קצבתי או בכסף הוני. בנוסף לכך, נדרש לברר מהו תזרים המזומנים של הלקוח כיום ומהו התזרים הצפוי לו בגיל הפרישה, האם ישנן הכנסות פאסיביות, מהו היקף תיק הנכסים והאם יהיה צורך במשיכת כספים עתידית. הפרמטרים הללו הינם קריטיים בהתאמת מסלול השקעה ללקוח, תוך הגדרת החשיפה לאפיקים השונים והתאמתם לפרופיל הסיכון.
כשניגשים להשקעה יש להבין: בחירת מסלול השקעה הינה אינדיבידואלית, ומה שנכון לאדם אחד, לא בהכרח מתאים לשני – ועל כן, ישנה חשיבות עליונה לניתוח יסודי כאמור, בטרם היציאה לדרך. בסופו של דבר יש הבדל מהותי בין אדם צעיר שלא מתכוון לגעת בכספים עד היציאה לגמלאות לבין אדם מבוגר, שנמצא שנים ספורות לפני פרישתו. במצב זה, יש להסתכל גם על התמונה הרחבה ולהביא בחשבון פרמטרים נוספים לרבות בחינת השקעות נוספות, באיזה מסלולים ורמות סיכון ההשקעות הללו מנוהלות – והכל מתוך ראייה הוליסטית לייצר עבורו תמהיל מדויק המותאם לדרישות, לצרכים ולתקציב שלו.
לסוכן ביטוח פנסיוני מיומן תפקיד מרכזי בהתאמת מסלול ההשקעה – ואחריותו היא לא רק להכיר את השוק והסביבה הכלכלית הנוכחית, אלא בעיקר להכיר את הלקוח. לסיכום, ניתוח הצרכים של הלקוח ושליטה בתיק הנכסים שלו במאקרו, יסייעו לקבל החלטות מקצועיות ומושכלות ברמת המיקרו, ובכך להתאים עבורו את מסלולי ההשקעה הנכונים".
ניר מיכאל
מתכנן פיננסי ומתכנן פרישה בכיר,
CLIMAX GLOBAL ASSET MANAGMENT
 
"אני סבור כי הדגש המרכזי בבחירת מסלול הוא מתי נקודת המגע הצפויה עם הכסף, שכן אם נקודת המגע עם הכסף רחוקה, יש היגיון כלכלי בהגדלת מרכיב הסיכון ועמו הגדלת פוטנציאל הרווח האפשרי. לעומת זאת, אם נקודת המגע עם הכסף קרובה, אז מומלץ להתאים את מסלולי ההשקעה לצורך המתקרב, להוריד חשיפה לסיכון ולשקול אפילו להעביר למזומן.
בנוסף, יש להתחשב במאפיינים הסובייקטיביים של כל לקוח ולקוח – ובראשם גילו וסך נכסיו הכולל. לדוגמה, נניח שלאחר אפיון צרכים ובחינת נכסים עם לקוח בגיל השלישי, מתבהרת תמונה לפיה חלק מכספו מיועד להעברה בין דורית למוטבים. בהסתכלות כוללת על כלל חסכונותיו ונכסיו הריאליים, לדעתי נכון יהיה להקצות חלק מחסכונותיו למסלולים עם חשיפה גבוהה לסיכון – וזאת כדי למקסם את הרווח הגלום בנכסים שנקודת המגע עמם הינה רחוקה, וכן למקסם את הטבות המס האפשריות בהעברה בין דורית למוטבים.
דגש משמעותי נוסף: אפיון הלקוח בכל הקשור למידת נכונותו ליטול סיכון בהסתכלות רוחבית על כלל חסכונותיו, שכן הרצון 'לישון טוב בלילה' הוא פקטור שאי אפשר להתעלם ממנו, כשבסוף צריכה להיות התאמה בין אופי הלקוח לבין החשיפה הכוללת שלו לסיכון".
דן גרינברג
מתכנן פיננסי ופנסיוני, אקספרט פתרונות כלכליים

"כמתכנן פיננסי ופנסיוני עצמאי עם למעלה מ-15 שנות ניסיון בתחום, העוסק גם במיסוי והכוונה לפרישה, אני מגדיר כמה דגשים מרכזיים בבחירת מסלולי השקעה. השאלה הראשונה שאני מקפיד לשאול כל לקוח – בין אם מדובר בקופת גמל להשקעה, קרן השתלמות או קרן גידור – היא באשר לטווח הזמן הצפוי להשקעה, כלומר האם מדובר בחיסכון לטווח קצר (עד 3 שנים) בינוני (3-5 שנים) או ארוך (6 שנים ומעלה). לעתים הלקוח יאמר שהוא אינו זקוק לכספים ב-5 שנים הקרובות, אולם כשאני נכנס יותר לעומק אני מבין שבנו הבכור בזוגיות כבר מספר שנים וייתכן מאוד ויתחתן בשנה הקרובה. לכן כשאני שואל את הלקוח אם לא ירצה לסייע לו בעלות החתונה וברכישת דירה לאחר מכן, לפתע התשובה משתנה – ואיתה גם טווח ההשקעה.
הסוגייה השנייה שאני דואג לברר, היא האם מדובר בחיסכון פטור ממס או חייב במס רווחי הון. אם מדובר בקרן השתלמות, הפקדה לקופת גמל בתיקון 190 (בחלק הקשור בקצבה מזכה שפטורה ממס בהעברה בין דורית) ובקופות גמל שלפני שנת 2008 (הוניות ופטורות ממס רווחי הון) לדעתי יש מקום לשקול רמת סיכון בינונית וגבוהה. 
ישנה חשיבות מכרעת לנהל את ההשקעות בהסתכלות הוליסטית – הן על הכסף הפטור ממס והן על החלק החייב במס (תיקי השקעות, קרנות נאמנות, תעודות סל ומניות באחזקה ישירה). בהשקעות 'פטורות' ככל שהלקוח ישיג תשואה גבוהה יותר לטווח ארוך, כך הוא פטר לעצמו יותר כסף ממיסוי והתשואה שלו בניכוי דמי ניהול תהיה נטו. מנגד, בכספים החייבים במס לעומת זאת, בהתאם לטעמי הסיכון של הלקוח, יש לשקול רמת סיכון נמוכה עד בינונית, כדי לספוג מיסוי נמוך יותר ולמשוך את הכספים משם בטווח הקצר-בינוני.
סוגייה נוספת קשורה להגדרת רמת הסיכון, כשכאן לאופיו של החוסך משמעות גדולה. נכון, כולם רוצים להרוויח, אבל לעתים השקט הנפשי שלנו שווה יותר מעוד כמה אלפי שקלים. לכן, אשים מראה מול הלקוח, כדוגמת שנת 2022 עת מדדי מניות מובילים בארה"ב (נאסד"ק, S&P 500) ירדו בצורה חדה – ואשאל האם הוא היה ישן בשקט בעודו יודע שהחיסכון שלו ספג הפסד זמני של עשרות אלפי שקלים? סוכן חייב תמיד להתנהל בשקיפות ולהציג את התמונה המלאה, כולל התקופות הפחות טובות, ולהסביר כי שוק ההון יכול ויודע להיות אכזרי לעתים. בהתאם לתשובות שיספק הלקוח, ניתן יהיה להתאים עבורו בצורה המיטבית את מסלול ההשקעה". 
חיים נתן CFA
בעלים ומנכ"ל השיא בוטיק, תכנון פיננסי לאמידים מבית השיא Group

"כשאנו מתלבטים באיזה מסלול להשקיע את כספנו, הדבר החשוב ביותר הוא הראיה ההוליסטית. לקוחות רבים מגיעים לפגישה עם סוכן ומבקשים להסתכל רק על מוצר אחד או קטגוריה אחת – למשל, לבחון רק את התיק הפנסיוני. מניסיוני, ברוב המקרים מדובר בהסתכלות חסרה.
לדוגמה, אם דרך פוליסות חסכון או גמל להשקעה ישנה חשיפה למדדי מניות, הרי שאנו חייבים במס רווחי הון ריאלי של 25%. לעומת זאת, בתכנון פיננסי מקצועי, נגלה שהחשיפה למניות עדיפה דרך קרן השתלמות שהיא לרוב פטורה ממס. במצב כזה אולי יהיה עדיף או כדאי שפוליסת החיסכון והגמל להשקעה יהיו במסלול מסוכן פחות. על אף הדוגמה הפשוטה הזאת, המציאות מלמדת שלא פעם המשקיעים לא מנהלים את כספם בצורה מקצועית דיה.
דוגמה נוספת הממחישה את הצורך בייעוץ וליווי מצד איש מקצוע מנוסה, נוגעת להענקת מניות חברה לשכירים (למשל RSU, ESPP, ESOP). במקרים לא מעטים, לעובדי חברות ישנו נכס משמעותי במניות בחשיפה דולרית גבוהה – ועל כן במקרים כאלה רצוי לשקול את קיזוז החשיפה בבחירת מסלול ההשקעה".
צילומים: באדיבות גרופ מדנס קפיטל – סוכנות לביטוח פנסיוני, באדיבות המצולם, יריב עראמי, מיכאל כץ.
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
הפניקס פנסיה וגמל בע"מ והפניקס חברה לביטוח בע"מ עוסקות, בין היתר, בשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ פנסיוני), ולהן זיקה למוצרים פנסיוניים המנוהלים על ידהן. האמור לעיל הינו למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד, אינו מהווה ייעוץ ו/או המלצה ו/או חוות דעת לרכישת מוצר פנסיוני ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני ו/או ייעוץ מס בידי בעל רישיון עפ"י הדין, המתחשב בנתונים ובצרכים הפרטניים של כל אדם. במקרה של סתירה באמור לעיל לבין הוראות הדין, יגברו הוראות הדין. המידע אינו מבוסס על נתונים ייחודיים של החוסך וכי הטבות המס ככל שיינתנו, תיקבענה אך ורק על ידי רשויות המס. אין במידע האמור לעיל כדי להוות אישור ו/או הבטחה כלשהי לקבלת הטבות מס מרשויות המס. אין באמור התחייבות לתשואה כלשהי. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם או במוצרים פנסיונים כלשהם. פורסם בתאריך 27.6.2024.
(בשיתוף הפניקס)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה