בריאות

המשרד להגנת הסביבה: התופעה המטרידה שעלולה לפגוע בבעלי החיים

המשרד להגנת הסביבה השלים את דו"ח סיכום התובנות של ועדת המומחיות והמומחים המתאר את התופעה ההולכת וגוברת של זיהום רעש בשטחים פתוחים. לטענת המומחים, עלייה ברמות רעש ממקור אנושי עלולה לפגוע ברבייה בקרב בעלי החיים
מערכת ice | 
המשרד להגנת הסביבה בתקציב לתושבי הדרום (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון, יונתן זינדל)
המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד שור, יחד עם האגפים המקצועיים – אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים ואגף קרינה ורעש במשרד להגנת הסביבה ואקולוגית מחוז דרום, בשיתוף האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, הציגו את דו"ח סיכום תובנות של ועדת מומחיות ומומחים, המתאר את התופעה ההולכת וגוברת של זיהום רעש בשטחים הפתוחים.
על פי עורכי הדו"ח, זיהום רעש הוא כל רעש ממקור אנושי שיוצר מפגע סביבתי, לאדם ולמגוון הביולוגי. זיהום רעש בשטחים הפתוחים נובע מכלי תחבורה יבשתית או אווירית, ממפעלי תעשייה, מתשתיות אנרגיה ומים, מפעילות חקלאית, ביטחונית ולצורכי פנאי. 
ידוע שעלייה ברמות הרעש ממקור אנושי מובילה להפרעה ניכרת למגוון הביולוגי ופוגעת בעושר המינים, בגודל האוכלוסיות ובתפקוד של המערכות האקולוגיות היבשתיות. מחקרים רבים אשר בוצעו בנושא, מצביעים על כך שהחשיפה לזיהום רעש יכולה להשפיע על תקשורת, שינה, שיחור מזון, עליה ברמת המתח והחרדה ואף עלול לפגוע ברבייה בקרב בעלי חיים שונים.
במחקר ישראלי,  נמצא כי מעל לשליש מהשטחים הפתוחים ורבע מהשטחים המוגנים נמצאים בקרבה של פחות מ-200 מטר מכביש ועקב כך חשופים להפרעות רעש על בעלי חיים.

בעקבות אותה תופעה מטרידה ומדאיגה, המשרד להגנת הסביבה והאגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה כינסו בשנת 2023 ועדת מומחים לבחינת זיהום הרעש בהיבטים האקולוגיים.
בוועדה נבחנו האמצעים להפחתה במקור הרעש. לדוגמה, המשרד מעודד מעבר לכלי תחבורה חשמליים ושקטים יותר - בין היתר, המשרד הציע תמיכה כספית לחברות התחבורה הציבורית לרכישת אוטובוסים חשמליים. פעולות אלו צפויות להפחית את זיהום הרעש ביישובים ובשטחים הפתוחים.
המשרד רואה חשיבות עליונה בהתמודדות עם בעיית זיהום הרעש בשטחים הפתוחים, ופועל במגוון דרכים לקידום ההגנה ושימור המערכות האקולוגיות הרגישות לנוכח אתגר זה ההולך וגובר.
בין צעדי האסדרה השונים שעליו המליצו המומחים למשרד להגנת הסביבה, עלתה האפשרות של כתיבת  מדריך מחייב לתכנון אקוסטי ולהפחתת השפעת רעש על חיות בר עבור אזורים בעלי רגישות אקולוגית גבוהה לרעש ואף ביצוע אכיפה ופעולה כנגד גורמי רעש, כמו גני אירועים קיימים הפוגעים בשמורות ובשטחים מוגנים, באופן  מיידי.
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי סביבה: "הדו"ח שמתפרסם היום הוא שלב נוסף במיזם המשותף של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה ושל המשרד להגנת הסביבה, לקיום ועדות מומחים סביב נושאים בעלי חשיבות עליונה לסביבה ולחברה בישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה