דיגיטל וטק

הנחיתה המדהימה של הטילים של מאסק. צפו בתיעוד

חברת החלל של מאסק לא מפסיקה להדהים את העולם: שנים בודדות אחרי שנאלצה לשלוח סירות לאוקיינוס כדי לנסות 'לתפוס' טילים רב-פעמיים בנחיתתם, הלילה היא הנחיתה שני חלקי טיל עצומים ברמת דיוק עוצרת נשימה
יאיר מור |  5
אילון מאסק (צילום ויקיפדיה, מתוך אתר spacex)
חברת SpaceX של אילון מאסק הצליחה לרתק לפנות בוקר (שני) את העולם פעם נוספת, כאשר שיגרה לחלל את טיל ה-Falcon Heavy שלה.
אמנם, החברה משגרת טילים לחלל על בסיס כמעט שבועי בשנתיים האחרונות, והפכה לכלי התעבורה הנפוץ ביותר בין פני הארץ לחלל – אך רובם המוחלט של השיגורים מתבצעים באמצעות טיל ה-Falcon 9 הקטן יותר, שמספיק עבור רוב הלוויינים והמטענים שהיא נושאת לחלל. עם זאת, השיגור הנוכחי דרש מעט יותר עוצמה, ולכן הוא בוצע באמצעות הטיל הענק, שגובהו 70 מטר, קוטרו כ-3.6 מטר וכושר הנשיאה שלו עומד על קרוב ל-64 טונות.
המטען כלל שני חלקים: אחד הוא לוויין תקשורת רגיל, והשני היה מה שהוגדר כ'אוטובוס' חלל, שלאחר שהטיל השאיר אותו בחלל המשיך להסתובב ולפזר שישה לוויינים במסלולים סביב כדור הארץ. כל הלוויינים שנשא הטיל שייכים לחיל החלל האמריקאי.
השיגור הלילה היה החמישי בלבד בתולדות הטיל הגדול ביותר של SpaceX, המיועד בעיקר לטיסות עתידיות לירח, שעבורן הטיל הקטן יותר אינו מספיק. השיגור הראשון שלו היה ב-2018, ומאז שוגר שלוש פעמים נוספות – האחרונה היתה לפני חודשיים. השנה מתוכננים לו לא פחות מ-5 שיגורים, עם ליבה חדשה וחד-פעמית, שהתפוצצה בסיום השימוש, ושני 'מאיצים' רב-פעמיים, שכבר טסו לחלל בשיגור הקודם של הטיל.
שני האחרונים, בניגוד לראשון, צריכים גם לנחות באופן מסודר כדי שהחברה תוכל להשתמש בהם שוב במקום להשקיע מיליונים בבניית חדשים – ובסרטון מדהים שהעלתה החברה לטוויטר ניתן לראות איך שני המאיצים, שהתנתקו מהטיל המרכזי 2:30 דקות לאחר השיגור, נחתו 5:30 דקות אחר כך, או 8 דקות אחרי השיגור, במרחק של 6 שניות וכמה עשרות מטרים אחד מהשני, בדיוק בשני אזורי נחיתה שהוגדרו להם.
 
למרות שכאמור, שני המאיצים כבר ביצעו נחיתה דומה לפני כחודשיים, הסרטון שמציג כמה מדויק התזמון והמיקום של הנחיתה לא מפסיק להדהים את אוהדי החלל. עד לפני כמה שנים, אף אחד לא האמין כלל שניתן יהיה להנחית טילים לאחר השיגור ללא פגע – קל וחומר לא בשטח של כמה מאות מטרים רבועים שהוגדר מראש. זכורים מראש הניסיונות הרבים שביצעו SapceX והמתחרה המרכזית, Blue Origin של ג'ף בזוס, שהוציאו ספינות לים כדי 'לספוג' את הטילים במיקום הנחיתה שיחושב בזמן אמת. מאז, כאמור, התקדמנו מאוד, וכעת הטילים מתוכנתים מראש לנחות בנקודה מדויקת בסיום השימוש.
 
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    גאון
    פול 01/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עכשיו אתם מבינים למה טסלה היא המכונית הכי מתקדמת בעולם. עם פורץ דרך כמו אלון מאסק לאף אחד אין סיכוי עליו . כולם יכולים לנסות ולחקות אותו אבל בסוף זה רק חיקוי.
    סגור
  • 3.
    רק לי זה נראה כסרטון שמשודר ברוורס?
    ג. ל. תל-אביב 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה נראה כאילו שני הטילים שוגרו ואז הקרינו את הסרטון לאחור.
    סגור
  • זה חדשות ישנות..והם אכן נוחתים האיש גרם
    עופר 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לדברים מופלאים מטורף או לא...
    סגור
  • 2.
    צריך לשבח אותו על ליבו הרחב
    סדריק 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בלי שום אינטרס אף פעם לא הרווחתי מליונים מפרויקטים שלו, אבל בכול זאת קיבלתי הרבה השכלה ממערכת שהוא עומד חזק ואיתן מולה וניצחונות קטנים שהם למען הקהילה.
    סגור
  • 1.
    למה?
    מתו שלח 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה היה צריך את טוויטר על הראש ישלך חלל גע בזה בנאדם
    סגור