דיגיטל וטק

טיקטוק תחת אש: זו ההאשמה הקשה שמוטחת בה

הרשת החברתית הפופולארית מתחרה בפייסבוק לא רק בתחום ההדבקה של המשתמשים למסך, אלא גם באיסוף מידע עליהם כאשר הם כלל לא משתמשים בה. תגובת החברה: אנחנו בסך הכל עושים אותו דבר כמו המתחרים
יאיר מור | 
טיקטוק (צילום unsplash)
טיקטוק "מרגלת" אחרי גולשים באינטרנט – גם מחוץ לרשת החברתית וגם במקרה של אנשים שאין להם כלל חשבון ברשת החברתית, כך דיווחה בסוף השבוע Consumer Reports, מעין מקבילה אמריקאית למועצה הישראלית לצרכנות, שחוקרת דרכים לניצול צרכנים ומקדמת מודעות וחקיקה שתגן עליהם.
הארגון הבחין בכך שהוא נתקל (בסוף הכתבה נסביר איך) ביותר ויותר אתרים שבהם משולב כלי למעקב אחרי גולשים עבור בייטדאנס, מפעילת טיקטוק, שבשנה האחרונה נכנסה באגרסיביות לשוק הפרסום באינטרנט. בדומה לכלים מקבילים של גוגל ומטא (לשעבר פייסבוק), ה"פיקסל" המדובר הוא בלתי נראה לגולש, אך הוא נמצא באינספור עמודים ואתרים, ובכל פעם שגולש נכנס לאתר, החברה מקבלת פרטים כמו כתובת האינטרנט שלו, מספר זיהוי ייחודי, מהיכן הגיע, להיכן המשיך, מה חיפש (!) ובאילו עמודים בתוך האתר ביקר.
CR ביקש מחברת האבטחה Disconnect, המפתחת תוסף אבטחה לדפדפנים ואפליקציה לסמארטפונים, שלדבריה יש לה יותר מ-50 מיליון משתמשים, לסרוק 20,000 אתרים, שכללו את 1,000 האתרים הפופולאריים ביותר בארה"ב, כמו גם אלפי אתרים בולטים אחרים. לפי הממצאים שלה, הפיקסל של טיקטוק משולב בהמוני אתרים, כולל "שומרי משקל" האמריקאית; הכנסיה המתודיסטית האמריקאית; המקבילה לביטוח הלאומי של מדינת אריזונה, שבה הוא נמצא בעמודים על ביטחון תזונתי (כלומר: הזמנת תלושי מזון) ואלימות במשפחה; Planned Parenthood, מבצעת ההפלות הגדולה בעולם (אם כי שם היא לא נמצאת בעמוד הזמנת התור, אלא רק בעמודים הרבים מאוד שמובילים אליו); RiteAid, ספק ביטוח בריאות ,שבו כל מוצר שמוסיפים לעגלת הקניות, כולל גלולות "היום שאחרי" למניעת הריון, מדווח לטיקטוק; אתר הרפואה WebMD, שדיווח לטיקטוק כשהחוקרים חיפשו "אי תפקוד מיני"; RAINN, ארגון למניעת תקיפות מיניות שמדווח לחברה על כניסות לעמודי סיוע לאחר תקיפה; אוניברסיטת המדינה של מישיגן; הצופות (כלומר: הצופים לבנות בלבד, שכידוע היא תנועת נוער, שמיועדת לקטינות) ועוד.
דוברת מטעם RAINN אמרה שקבלן חיצוני הפעיל את הדיווח לטיקטוק בטעות במהלך עדכון לאתר, יחד עם דיווחים מקבילים לגוגל ומטא, וכי הם יכובו בעדכון עתידי (אם כי לא אמרה מתי); מאיו קליניק, אחת מרשתות המרפאות הגדולות בארה"ב, מסרה כי לאחר ש-CR שאלה אותה על השימוש בכלי מעקב באתר שלה היא כיבתה אותם; ואוניברסיטת מישיגן הצטדקה בטענה הצינית שהפיקסל "מסייע לעורר עניין בהגשת בקרות והרשמה לקורסים. המידע הכי רגיש שהפיקסל הזה לוכד הוא תחומי עניין מרכזיים של הסטודנטים-לעתיד שלנו".
פטריק ג'קסון, סמנכ"ל הטכנולוגיה של דיסקונקט, אמר ללקוח שלו (כלומר ל-CR) כי "בכנות, הופתעתי מכך שכלי מעקב של טיקטוק כבר כל כך נפוצים. אני חושב שאנשים חושבים: 'פייסבוק נמצאת בכל מקום וכל דבר, והם הולכים להשיג את המידע שלי'. (אבל) אני לא חושב שאנשים כבר מקשרים את זה (גם) עם טיקטוק". הוא הוסיף כי "הסיבה היחידה שזה עובד היא שזו פעילות סודית. לאנשים מסוימים לא איכפת, אבל לאנשים צריכה להיות בחירה. זה לא אמור לקרות במחשכים".
ב-CR מציינים כי כרגע, כלי המעקב של טיקטוק נמצאים עדיין בהרבה פחות אתרים מאשר אלו של שתי המתחרות האמריקאיות המרכזיות.
מלני בּוֹזֶלֶה ממשרד היח"ץ הבינלאומי KPMG, המייצג את טיקטוק בארה"ב, מסרה בתגובה כי "כמו פלטפורמות אחרות, המידע שאנו מקבלים ממפרסמים משמש לשיפור היעילות של שירותי הפרסום שלנו. המידע לא משמש לפלח אנשים לסיווגי עניין שונים לכיוון פרסומות של מפרסמים אחרים". היא הוסיפה כי מידע על אנשים שאינם בעלי חשבון משמש רק לדו"חות שנשלחים למפרסמים למפרסמים באתרים, וכי "אנו עובדים באופן רציף עם השותפים שלנו על מנת למנוע העברה בלתי מכוונת של מידע" על קטינים, מצב בריאות וכלכלי. עם זאת, לפי הבדיקה טיקטוק קיבלה גם קיבלה מידע כזה, ובחרה שלא להגיב באופן מפורש לעניין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה