תרבות ופנאי

ברכות: זו הזוכה בפרס מפעל חיים לספרות ילדים

הפרס הוענק במסגרת אירוע הגמר של התחרות לכותבים צעירים, שהתקיים זו השנה העשירית ברציפות בהנחיית כוכב הילדים, השחקן טל מוסרי. הזכייה של נאוה מקמל-עתיר מגיעה שנה לאחר זכייתו של מאיר שלו ז"ל, שהלך לעולמו רק בחודש שעבר
מערכת ice | 
נאוה מקמל עתיר (צילום אילן ספירו)
המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך העניק היום (שלישי) לסופרת והמחזאית נאוה מקמל-עתיר פרס מפעל חיים על תרומתה לספרות הילדים בעברית. הפרס הוענק במסגרת אירוע הגמר של התחרות לכותבים צעירים, שהתקיים זו השנה העשירית ברציפות בהנחיית כוכב הילדים, השחקן טל מוסרי.
הזכייה של מקמל-עתיר מגיעה שנה לאחר זכייתו של מאיר שלו ז"ל, שהלך לעולמו רק בחודש שעבר. במהלך הטקס הוקדשו דברים לזכרו וכן לזכר יונתן גפן ז"ל, שגם ספרי הילדים אותם כתב היו אהובים במיוחד על ילדי המרכז. בשנים קודמות העניק המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך את פרס מפעל החיים לספרות ילדים לסופרים יהודה אטלס, גלילה רון פדר עמית, סמדר שיר, אפרים סידון, נורית זרחי, שלמה אבס ולאה נאור.
המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך עורך מדי שנה את תחרות הכותבים הצעירים. המשתתפים, תלמידי כיתות ג' עד ו', מגיעים מבתי ספר יסודיים מכל הארץ המשתתפים בתוכנית הייחודית של המרכז לפיתוח כישורי שפה וכתיבה, מהערים אשקלון, רמלה, ראשון לציון, בני עייש, עפולה, עכו, קצרין, חולון, ראש העין ועוד. השנה התמודדו יותר מ-5,000 סיפורים בתחרות, ששיאה באירוע שנערך הבוקר במסגרתו הוענקו פרסים ל-34 כותבים מצטיינים, לצד הענקת פרס מפעל חיים לסופרת הילדים.
30 שנות כתיבה
הסופרת נאוה מקמל-עתיר נולדה בשנת 1964 ברמת גן. בהיותה בת 20 בלבד, החלו להתפרסם שירי ילדים שכתבה במדור הילדים של 'ידיעות אחרונות'. בשנת1993  הוציאה את ספרה הראשון, "איילת צוללת", מאז הספיקה לכתוב 23 ספרים לילדים ולנוער, שלושה למבוגרים, שמונה מחזות לתיאטרון ולשחק בשלוש הצגות.
ההשראה לחלק מספריה לנוער, כפי שמספרת מקמל-עתיר, מקורה בתקופה בה היתה מורה בכתות הגבוהות של תיכון ´בליך´ ברמת גן בו לימדה וריכזה את לימודי הספרות. ספריה "העדי של עדי", "האיחור האחרון", "מלך ההר" ו"מבחן קבלה" זכו במקומות ראשונים במצעד הספרים הארצי של משרד החינוך ועובדו להצגות תיאטרון.
הזוכה נאוה מקמל-עתיר: "מרגש לקבל את פרס מפעל החיים של המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך, ארגון שמחולל מהפכה של ממש בתחום השפה והספרים עבור תלמידי בתי ספר יסודיים. בשנה שעברה קיבל את הפרס מאיר שלו ז"ל, לקבל את הפרס שנה אחת אחריו זה מרגש שבעתיים. הבוקר פגשתי באירוע את הסופרים של הדור הבא, אלה שיום אחד נעמוד יחד מאחורי דוכן בשבוע הספר ואני אחתום על הספרים שלי והם על הספרים שלהם. אלו סופרים בהתהוות שמקבלים את הכלים הכי טובים כדי לפרוץ החוצה. פרחי הכתיבה האלו יום אחד ימלאו את כל הארץ ומי שחתום על כך זה המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך".
משנים בתי ספר מהיסוד - שפה ככלי להצלחה
זה 14 שנה שהמרכז הישראלי לחדשנות בחינוך מפעיל תכנית ייחודית לשינוי עומק בבתי ספר תת-משיגים, בהם לומדים תלמידים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. בשיתוף אגף היסודי של משרד החינוך והרשויות המקומיות, מוביל המרכז לשינוי מקיף בתרבות ההוראה והניהול של עשרות בית ספר ברחבי הארץ, תוך השקעה בפיתוח המקצועי של סגל המורים ומנהלי בתי הספר. זאת, באמצעות מערך פורץ דרך של אימון וחניכת מורים בשטח – בדגש על הוראת השפה באמצעות "מאמנות אוריינות", שנותנות דגש מיוחד על חיזוק כישורי השפה (קריאה, כתיבה ושיח דיאלוגי) ככלי לשיפור הישגים בכל מקצועות הלימוד.
כהרגלו בקודש, עורך המרכז את תחרות הכתיבה לכותבים צעירים על מנת לעודד את התלמידים למצוינות ולפתח את יכולות הכתיבה, הביטוי והיצירה שלהם. אלפי התלמידים שמשתתפים בתחרות שנה אחר שנה גאים ביצירה ומצפים להכרזה על הזוכים בתחרות. 28 מהסיפורים המצטיינים של השנים האחרונות אף ראו אור במסגרת ספר ילדים "סיפורים במרכז: ילדים כותבים" בהוצאת "טל מאי" של ידיעות ספרים ובשיתוף המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך.
דן פוטרמן, מנכ"ל המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך: "זה עשור שאנו עורכים את תחרות הכתיבה לכותבים צעירים – ובכל שנה מחדש אנו מתמלאים גאווה מאיכות הכתיבה, היצירתיות והאותנטיות של הסיפורים אותם כותבים ילדי כיתות ג'-ו' שמשתתפים בתוכניות המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך. כשלושה חודשים עוברים התלמידים בכיתות תהליך מיוחד, במסגרתו הם זוכים לכתוב סיפורים מלאי עומק רגש וכנות. וכך, גם השנה התרגשנו לקרא אלפי סיפורים שנוגעים בנושאים שקרובים לליבם של הילדים".
הוא הוסיף: "לצד תחרות הכתיבה, אנו בוחרים מדי שנה להעניק פרס מפעל חיים לספרות ילדים – לסופרים שכתיבתם היתה בעלת ערך רב עבור תלמידנו. כך, זכינו בשנה שעברה להוקיר את פועלו האדיר של הסופר מאיר שלו ז"ל, שכה הצטערנו על לכתו רק לפני חודש. וכך השנה – אנו מבקשים לציין את הקריירה הענפה של הסופרת נאוה מקמל-עתיר, שכתיבה מבטאת עומק מחשבה ורגישות רבה. ספריה אהובים במיוחד על תלמידינו ונמצאים בספריות אותן הקמנו בכל אחת מכיתות הלימוד בהן אנו עובדים".
אחת התלמידות שסיפורה פורסם במסגרת הספר היא קידיסט סיסאי, תלמידת כיתה י"א מראשון לציון, ילידת אתיופיה, אשר היתה היחידה עד היום, מבין אלפי תלמידים, לזכות פעמיים בתחרות הכתיבה של המרכז. לכבוד שנת העשור לתחרות הכתיבה, השנה הגיעו להשתתף בטקס מספר בוגרים שזכו בשנים עברו בתחרות, בהם גם קידיסט שאף נשאה דברים בשם הבוגרים.
מדבריה של קידיסט סיסאי בטקס: "כל סיפור שכתבתי עבר גלגולים שונים, שינויים, מחיקות, הוספות עד שהוא נוצר. למעשה בכל שנה הסיפורים שלי עלו לגמר וזכו באחד המקומות הראשונים אבל לא זכיתי במקום הראשון. אז אולי לא קיבלתי את הפרס של המקום הראשון אבל הסיפור שלי זכה לצאת לאור והוא נמכר בשבוע הספר לפני כ-4 שנים כחלק מספר שאיגד סיפורים שזכו בתחרות. אני לא הייתי צריכה לזכות במקום הראשון כדי לדעת שאני טובה אבל זה מה שאני חשבתי אז... אני באמת רוצה שתצאו מכאן ותדעו שכל מי שנמצא כאן כבר זכה! ולא פחות חשוב זכיתם גם ללמוד שפה חדשה - הכתיבה - שלא כולם משתמשים בה וחבל שכך. הכתיבה נותנת לנו הזדמנות לפתח את הדמיון, לחלום הכי רחוק שרק אפשר. אני באמת גאה לחזור לכאן ולסגור מעגל ואני גאה בכם בכל אחד ואחת מכם".
במטרה לעודד אהבת קריאה ולהגביר חשיפה לטקסט איכותי מגיל צעיר, כיתות הלימוד בבתי הספר שעובדים עם המרכז מצוידות, כל אחת, במאות ספרים. בתוכם, ניתן כמובן למצוא את ספריה של הזוכה באות מפעל החיים השנה, נאוה מקמל-עתיר, בהם: "כיתה א' של אמא", "האיחור האחרון" ו"העדי של עדי", אשר אהובים במיוחד על התלמידים ואף מופיעים ביחידות ההוראה של המרכז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה