קריפטו

נחשף: כך ניסה נוכל הקריפטו 'לקנות' את שתיקת הממשל האמריקאי

מיילים חדשים שנחשפים מראים כיצד עבדה השיטה של סם בנקמן-פריד, מייסד FTX, 'לרכך' את הרשויות בארה"ב ולנסות לקנות את האישורים וההכרה שלהן. הדבר מסביר מדוע חוששים רבים כי מעצרו, שעות בודדות לפני שאמור היה להעיד, נועד להשתיק אותו ולמנוע חשיפה של הבכירים בממשל ששיתפו איתו פעולה
יאיר מור | 
סם בנקמן פריד, מייסד FTX (צילום vecteezy, freepik, יוטיוב/ CNBC)
סם בנקמן-פריד (להלן: סב"פ) אמנם רק בן 30, אך נראה שבתור איש עסקים ופוליטיקאי הוא התנהל באופן ששמור לשועלים משופשפים במיוחד, כך חושף היום (שני) העיתון לוס אנג'לס טיימס.
העיתון קיבל לידיו, בעקבות בקשה במסגרת חוק חופש המידע, גישה למיילים של בכירי קבוצת FTX שייסד וניהל סב"פ. מטרתו של העיתון היתה לחשוף את הקשרים שניהל סב"פ מול הרשויות שאמורות היו לפקח עליו בניסיון 'לרכך' אותן – וכעת ניתן לראות עד כמה עמוק היה הקשר הזה.
ראשית, נציין כי גם בלי המיילים שנמסרו לידי הטיימס, ברור שסב"פ עלה על שיטה מצוינת למצוא חן בעיני הרגולטורים בארה"ב: רבים מהבכירים בחברות שלו הגיעו מהרגולטורים שהיו אמורים לפקח על החברות הללו. כך, לדוגמא, ריין מילר, היועמ"ש של FTX, היה לפני כן היועמ"ש של גארי גנסלר בזמן שכיהן נשיא CFTC – הנציבות למסחר בסחורות עתידיות – וכיום מכהן בראש SEC – הנציבות לניירות ערך ובורסות; מארק וטיין, מנהל המדיניות ואסטרטגיית הרגולציה של FTX וכיום דירקטור ב-LedgerX, חברת הארנק הדיגיטלי שהיתה הראשונה מקבוצת FTX לעמוד למכירה לאחר פשיטת הרגל, היה לפני כן יו"ר מכהן ונציב ב-CFTC; וג'יל סומרס, שמכהנת בדירקטוריון FTX ארה"ב, היתה לפני כן נציבה ב-CFTC.
אך במיילים שנחשפים מצטייר דפוס פעולה שניצל את הקשרים בין אלה שעברו מהרשויות המפקחות לחברה המפוקחת עם עמיתיהם לשעבר לצורך השגת הקלות וטובות שונות.
כך, למשל, בתחילת 2021 ביקש וטיין פגישה דחופה עם רוסטין בהנאם ודייויד גילרס, נציב CFTC הנוכחי וראש המטה שלו, כדי לדון ב-LedgerX. הפגישה, בהשתתפות מנכ"ל החברה דאז, זאק דקסטר, התקיימה שעות לאחר מכן. בהנאם עצמו הודה בתחילת החודש בשימוע בסנאט כי במהלך השנתיים האחרונות נפגש עם סב"פ לא פחות מ-10 פעמים, כדי לדון בבקשתו לאשר הכרה בלדג'ר-אקס כחברת מסלקה – בקשה שמעולם לא אושרה בסופו של דבר;
בהמשך אותה שנה ארגן מילר ארוחת ערב בה השתתפו סב"פ ודן ברקוביץ, מי שהיה אז נציב ב-CFTC, וכיום הוא היועמ"ש של SEC. הפגישה התקיימה, אך לא ידוע מה נידון בה. ברקוביץ שילם לפי הרשומות על חלקו בארוחה. הרשות סירבה להגיב לשאלת הטיימס מה תפקידו של אותו ברקוביץ בתביעה שהגישה ה-SEC נגד סב"פ בימים האחרונים – אך שעות לאחר העברת השאלה ביום חמישי, ועוד לפני פרסום הכתבה, הודיע ברקוביץ על התפטרותו מהנציבות בסוף החודש הבא;
המיילים הראו גם על זימון פגישה בין נציבת CFTC דון סטאמפ לבין סב"פ – אך לא ברור האם יצאה לפועל. סטאמפ כבר אינה קשורה לנציבות, לאחר שעזבה אותה באפריל האחרון ועברה לעבוד בחברת הקריפטו הישראלית Solidus Labs, שבה השקיע בנקמן-פריד במאי 2021.
מילר מסר לטיימס כי "אני מבין את השאלות, אך לא מגיב כרגע על שאלות".
כבר לפני כשבועיים נחשף כי במסמכים שהכין סב"פ לעדותו בפני בית הנבחרים האמריקאי, שאמורה היתה לצאת לפועל שעות בודדות לאחר מעצרו (מה שהוביל לחשד ציבורי כבר כי צו המעצר נועד למנוע ממנו להעיד), טען כי מילר הפעיל לחץ כבד להכרזה על פשיטת הרגל של החברה, ולמעשה הביא להדחתו של סב"פ מתפקידו כמנכ"ל החברה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה