קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: כך "השקל הדיגיטלי" ישפיע על עולם התשלומים

בצל מהפכת המטבעות הדיגיטליים בדומה לבנקים גדולים ברחבי העולם, גם בנק ישראל בוחן בשנים האחרונות את הנפקת השקל הדיגיטלי ולאחרונה הוא אף החל בניסוי. מכאן עולה השאלה מה צפויים להיות השימושים שלו? נבחרת הקריפטו עם כל התשובות 
מערכת ice |  5
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
בצל מהפכת המטבעות הדיגיטליים, בנק ישראל החל במהלך פורץ דרך במסגרתו יבחן את הנפקת "השקל הדיגיטלי". לראשונה בהיסטוריה, הבנק מזמין גופים שונים להתחבר לסביבת ניסוי של שקל דיגיטלי ולפתח שימושים. במסגרת תכנית הפעולה להנפקה אפשרית של השקל הדיגיטלי, בנק ישראל מתכנן להוציא לפעול את "אתגר השקל הדיגיטלי" - ניסוי בהשראת "פרויקט רוזלינד",  שבוצע על ידי מרכז החדשנות של ה-BIS. 
על רקע החדשנות המסתמנת בעולם התשלומים בישראל, פנינו לבכירי הקריפטו בישראל על מנת להבין אילו שימושים יהיו בעתיד למטבע ומה נוכל לעשות איתו? ראוי לציין שדבריהם של המומחים לא מהווים המלצות להשקעה.
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit:
"השקל הדיגיטלי שמוביל בנק ישראל מציג הזדמנות ייחודית לחדשנות בתחום הפיננסים והכלכלה הדיגיטלית. אחד היתרונות הברורים וכנראה המוקדמים ביותר עם התפתחותו של השקל הדיגיטלי הוא ניהול מדויק של תזרים המזומנים באמצעות מערכת תשלומים אוטומטית שתזהה ותשלם לספקים בדיוק בזמן המתאים לפי הסכמים וחוזים דיגיטליים. אותו הרעיון חל גם על מימוש של חוזים חכמים, בהם הכסף יועבר באופן אוטומטי כאשר מתקיימים תנאים מסוימים. לדוגמה, במכירת נדל"ן, הכסף יועבר אוטומטית עם העברת הבעלות, מה שמייעל תהליכים ומפחית את הצורך במתווכים משפטיים ובנקאיים".
"בנוסף, השקל הדיגיטלי יכול לשמש כלי לחיזוק הכלכלה השיתופית. הוא יאפשר פיתוח של פלטפורמות לשיתוף שירותים ומשאבים בצורה יעילה ובטוחה. לדוגמה, ניתן יהיה לבצע תשלומים אוטומטיים עבור נסיעות משותפות, השכרת ציוד ושירותי עבודה זמנית. כל עסקאות אלו יוכלו להתבצע בקלות ובמהירות, עם שקיפות מרבית". 
"תחום תשלומי המיקרו ככל הנראה יפרח כתוצאה מהפחתת עלויות העסקה, ייתכן שתהיה לנו האופציה לשלם על כתבה ספציפית שעניינה אותנו באתר החדשות שתעלה כמה אגורות - מודל זה לא מתאפשר היום נוכח עלויות העסקה היחסית גבוהות". 

חיים ונציה, צילום: יעל צור
"יתר על כן, אינטגרציה עם מערכות IoT (האינטרנט של הדברים) תאפשר לשקל הדיגיטלי להפוך לחלק בלתי נפרד מתשתיות חכמות. לדוגמה, מכשירי IoT כמו מכונות קפה חכמות או תחנות טעינה לרכב חשמלי יוכלו לבצע תשלומים אוטומטיים בהתבסס על שימוש בפועל. כך ניתן יהיה לייעל את תהליכי התשלום ולהפוך אותם לאוטומטיים וללא מגע".
"התפתחות אפשרית נוספת היא פיתוח של פלטפורמות הלוואות והלוואות מיקרו בין אנשים תוך ניצול היכולות של שקל דיגיטלי. פלטפורמות אלו יוכלו להציע הלוואות קטנות לאנשים ולעסקים קטנים בצורה מאובטחת ושקופה. לדוגמה, יזמים קטנים יוכלו לקבל הלוואות מיקרו לצורך פיתוח העסק, עם תנאים גמישים ונגישות גבוהה יותר לעומת המערכת הבנקאית המסורתית".
"בסיכומו של דבר, השקל הדיגיטלי מציג חזון מתקדם לעתיד הכלכלה הישראלית, עם פוטנציאל לחולל שינויים משמעותיים בתשתיות הפיננסיות, להוזיל עלויות ולשפר את השקיפות והנגישות לשירותים פיננסיים מתקדמים. כל זאת תוך תמיכה בחדשנות, יעילות ושקיפות בתהליכי תשלום וניהול כספי. אך, אסור לשכוח את הסיכונים האפשריים שקיימים בסוג טכנולוגיה שכזה, נושא הפרטיות הולך ונעלם כאשר כל עסקה מתועדת ונשמרת, החשש הוא מעקב ממשלתי הדוק והגבלת זכויות הפרט".
"על המערכת לצמצם את הסיכונים לפגיעה כזו בכל דרך אפשרית. סיכון אפשרי נוסף הוא התלות במערכת טכנולוגית במיוחד מנקודת מבט של אבטחת מידע וסייבר, השקל הדיגיטלי חייב להיות מוגן מפני מתקפות סייבר. המערכת צריכה לכלול אמצעי אבטחה מתקדמים כדי להבטיח שהכספים והמידע של המשתמשים יהיו מוגנים מפני פריצות והונאות דיגיטליות. מלחמה עם מדינה עוינת יכולה להצית ניסיונות להשבית את הפעילות הכלכלית בישראל ויש לקחת זאת בחשבון".
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי: 
"בנק ישראל מרחיב את הניסוי שלו לקראת השקה ושימוש בשקל הדיגיטלי, וקורא לחברות, בנקים ונותני שירותים להצטרף לאתגר ולהציע עוד שימושים למטבע הדיגיטלי ולטכנולוגיה. היתרונות לכך לכאורה לא מבוטלים - העברות מהירות של כספים באמצעות רשת הבלוקצ'יין מבלי להיות תלוי בבנקים או בגורמים ריכוזיים אחרים, והמטבע עצמו מגובה בשקל של מדינת ישראל".
"אבל, צריך לזכור שמטבע דיגיטלי של בנק מרכזי, כמו השקל הדיגיטלי, בניגוד למזומן או למטבעות דיגיטליים מבוזרים כמו ביטקוין, הוא ניתן לשליטה על ידי מי שמנפיק אותו. 
כך שלמעשה הממשלה מסוגלת תיאורטית, לעצור העברות וגם לדעת מה היתרות בכל ארנק כזה של האזרחים שמשתמשים בטכנולוגיה".
"לכן, לפני שרצים עם ניסויים ושימושים נוספים, צריך לוודא שהמנגנון העיקרי יפתור את בעיית הפרטיות מול הריבון של המשתמשים, ושבמקביל לשקל הדיגיטלי תישאר האפשרות להשתמש ולשלם בכסף שמאפשר את הפרטיות כמו שטרות מזומן ואפילו מטבעות דיגיטליים מבוזרים".

נעה משיח, צילום: יעל צור
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey:
"מטבע דיגיטלי ריכוזי בשליטת ממשלה הוא נושא מאוד חם בימים אלו.  הנה, רק לפני מספר ימים הנשיא לשעבר והמתמודד לנשיאות, דונאלד טראמפ, הודיע כי הוא לא יאשר ת השקתו של מטבע דיגיטלי ממשלתי בארה״ב. השימושיים בסופו של דבר תלויים בגוף המנהל את המטבע. מעבר לביצוע העברות כספים קל מאוד לבצע פעולות נגד האזרחים במערכת כמו; הגבלת שימושים לפי מיקום, גיל, הכנסה וגם לפי דעה פוליטית".
"מצד שני, מטבע כזה זה פותח יכולת ממשק תאורטית עם עולמות ה web3. יש הרבה זירות מסחר ייחודיות למטבעות יציבים, שזה כמו דולר דיגיטלי אבל לא בניהול של הממשלה באופן ישיר, שם ניתן לבצע הפקדות והלוואות לפי החוקים המקובלים ב DeFi . כמו כן, קיימת היכולת לנהל את המטבע, להשתמש בו כחיסכון, או למעבר בין מטבעות שונים".
"בכל מקרה, עד שזה יקרה ייקח עוד הרבה זמן. המהלך של בנק ישראל הוא טוב לשני הצדדים. התעשיה המקומית תוכל ללמוד מה התוכניות של הבנק ומה כבר פותח, והבנק יוכל ללמוד מה קיים היום במשק ובאיזה טכנולוגיות באמת נעשה  שימוש בשוק". 

שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey, צילום: יעל צור
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו':
"בעיניי, לשקל הדיגיטלי אין שימוש או צורך אלא להעצים את מערכת השליטה באזרחים. הסיבה הרשמית שמוצגת כי כמובן חדשנות פיננסית-טכנולוגית, "התקדמות" ככל שמדובר בפתרונות תשלומים וסליקה הן של כסף (קרי השקל) והן של ניירות ערך ונכסים נוספים שיפותחו על הבלוקצ'יין".
"אך, בשורה התחתונה, המגזר הפרטי יכול (וצריך) בעצמו להציע פתרונות תשלומים מהירים ויעילים יותר, ככל שתהיה רגולציה יותר מקלה שאינה מבריחה חברות בינלאומיות, ואינני רואה דרישה או צורך בשינוי ארכיטקטוריאלי בממדים הטקטוניים שבנק ישראל (ובנקים מרכזיים בעולם) עובד עליו". 
"עפ"י המסמכים הרשמיים של בנק ישראל בטיוטות שפורסמו על ידו, השקל הדיגיטלי לא יאומץ מתוך צורך או רצון, אלא מתוך כפייה כגון תשלום שכר לעובדי המדינה בשקל הדיגיטלי, גביית מיסים בשקל הדיגיטלי, ואף העברת חוקים שמאלצים בעלי עסקים לקבל אותו".
"בשבוע שעבר בארה"ב, הועבר בבית הנבחרים התחתון, ובקרוב יעלה להצבעה בסנאט, חוק ה-Anti CBDC Surveilliance Act, ובעברית - חוק מניעת הריגול באמצעות מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי, שכן מדובר בפוטנציאל חדירה אנושה לפרטיות, יכולת שליטה שבעיניי מוגזמת בהון והכסף של האזרחים, וחריגה מתפקידו של הבנק המרכזי".

בן סמוחה, צילום: איתמר אריאלי
"אני סבור שיש לפעול בצורה דומה בישראל, ולהציף את העיסוק בשאלות הללו על במות נרחבות יותר, שכן החדשנות עצמה איננה דורשת את השקל הדיגיטלי. היא ניתנת לביצוע גם באמצעות המערכת הקיימת וגם באמצעות מטבעות דיגיטליים עצמאיים".
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים:
"ישראל למעשה מצטרפת לשורה ארוכה של בנקים מרכזיים אחרים מכל רחבי העולם שנמצאים בשלבים כאלה או אחרים בהכנת תשתית לאומית שעשויה לשמש אותם ליצירת מערכת תשלומים באמצעות מטבע דיגיטלי לאומי משלהם".
"בכדי שהמהלך של השקת שקל דיגיטלי CBDC יצא אל הפועל על בנק ישראל לבחון היבטים רבים מעבר לשאלות טכניות על תפקוד המטבע, כאשר הסוגיה המרכזית נוגעת לתחום הפרטיות. בעולם הדבר מעורר דיונים סוערים, החל מחשש משליטה מוחלטת של הממשלה בפרטיות האזרחים, דרך הפיכת המטבע לכלי לנטרול התנגדויות שלטוניות, ועד מאבק בין המעצמות מי ישלוט ויקבע את החוקים של מערכת ה-CBDC".
"בנק ישראל כעת מזמין את המגזר העסקי לבחון יישומים אפשריים אל מול הנפקת CBDC כזה, בממשק ישיר עם בנק ישראל. צעד זה נתפס כצעד שמנסה לבנות אמון עם התעשייה, ולנסות לעבוד עמה בשיתוף פעולה על מנת להתגבר על מכשולים, כגון אתגר הפרטיות הגדול". 

יובל רואש. מייסד ומנכ״ל ביטס אוף גולד, צילום: יעל צור
"השקה של CBDC בישראל תלויה בהרבה מאוד משתנים, ביניהם השוק הגלובלי, ולפחות כרגע, נראה שהמדינה שישראל שואבת ממנה לא מעט בתחום הפיננסי, ארה״ב, מאותתת שזה לא הכיוון שלה. מעניין לעקוב לאן יפנה בנק ישראל"
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שאלה
    מרי 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה כסף פרטי של אנשים צריך להיות בפיקוח ממשלתי? רק שואלת
    סגור
  • 4.
    חשיפה אמיתית
    אנונימוס 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אצלנו תקבלו את כל האמת: הביומטרי הרס את חיינו. אמריקאים רבים יספרו לכם מה קרה לכל כספם. אחד חסך בכל חייו 20 מיליון דולר, וגנבו לו הכל. למה? ביומטרי. והקרטלים ממקסיקו שכעת נוטשים את הסמים לטובת גניבת חשבונות בנק. הכסף שלכם בטוח? ממש לא. האסון הביומטרי. ושלא יספרו לכם סיפורים. הכסף שלכם ממש לא בטוח
    סגור
  • 3.
    ולרסן את הבנקים והעמלות
    במקום להוריד מיסים 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתעסקים במעקב אחרי אזרחים . ''בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו': "בעיניי, לשקל הדיגיטלי אין שימוש או צורך אלא להעצים את מערכת השליטה באזרחים''
    סגור
  • 2.
    סין זה כבר פה תזהרו
    המדינה מנסה לשחק 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק מזומן ביד חבר נאמן
    סגור
  • 1.
    זהירות!!! מלכודת!!!!
    אבי 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אסור לשתף עם זה פעולה. המהלך הזה נועד להעלים את המזומן ולהעלים את החירות והעצמאות שלנו
    סגור