נבחרת אייס

כולנו נשלם: העלאות המיסים המתוכננות הן שגיאה חמורה והפקרות | פרופ' ירון זליכה

בכל פעם שישראל בחרה להעלות מיסים, ובפרט על הצרכנים, על השכירים ועל העסקים הקטנים בפרט - היא נכשלה כישלון חרוץ. סילבן שלום, יובל שטייניץ, לפיד, ליברמן ועכשיו סמוטריץ' בחרו בפתרון הקל. את פירות הביאושים של המדיניות הכושלת מאז אנו משלמים עד היום, ונמשיך לשלם
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  13
פרופ' ירון זליכה על העלאות המיסים (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
לעשות טעות זה אנושי. לעשות את אותה הטעות שוב ושוב ולצפות לתוצאה שונה היא טמטום או הפקרות. תבחרו בעצמכם.
בשני העשורים האחרונים התמודדה ישראל עם מספר משברים חמורים. בכל הפעמים שבחרה ישראל להעלות מיסים בכלל ומיסים על הצרכנים, על השכירים ועל העסקים הקטנים בפרט, היא נכשלה כישלון חרוץ. כאשר היא לוותה את העלאות המיסים בהפחתת הריבית אל מתחת לשיעור שיווי המשקל המתחייב מבלימת האינפלציה, אזי התוצאה הייתה גם טירוף במחירי הדיור. למרבה הצער, שר האוצר סמוטריץ' עושה בדיוק את אותה הטעות וסולל את הדרך לגל עליות מחודש במחירי הדיור.
בשנים 2001–2002 התמודד שר האוצר סילבן שלום עם המשבר הכלכלי החריף שנוצר עקב התפרצות האינתיפאדה השנייה. במקום להשתלט על הוצאות הממשלה ולבצע רפורמות להגדלת הפריון במשק, הוא בחר בפתרון הקל. הוא העלה מיסים על ימין ועל שמאל.
כמעט מדי שבוע קם עם ישראל לשבוע חדש ועמו "בשורה" על העלאת מיסים זו או אחרת. הציפיות לשחיקת השכר הריאלי הגיעו לשמיים. המע"מ הגיע לשיא של 18 אחוזים והאמת היא שלו נתניהו ואני היינו מאחרים בכמה שבועות להגיע לאוצר בתחילת 2003, היו ראשי האוצר מספיקים להעלות את שיעור המע"מ גם ל-20 אחוזים. במקביל, לחצו שר האוצר שלום וראש הממשלה שרון על נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין ז"ל, להוריד את הריבית אל מתחת לרמת שיווי המשקל. התוצאה הייתה התפרצות אינפלציונית, קריסה של השווקים הפיננסיים, התמוטטות של הצמיחה במשק ופשיטת רגל של הממשלה.

בשנת 2009 התמודד שר האוצר יובל שטייניץ עם השלכות משבר הסאב פריים בארה"ב, אשר מוטט את השווקים הפיננסים בעולם והשפיע לשלילה על הצמיחה גם בישראל. במקום לשנס מותניים ולהמשיך ליישם את המדיניות הכלכלית של נתניהו ושלי משנת 2003 (שעיקרה ייעול התקציב, הפחתת מיסים, שליטה על יוקר המחיה והפחתת מחירי דיור), הוא החליט לחזור למדיניותו של סילבן שלום בתמיכתו של נגיד בנק ישראל דאז, פרופ' סטנלי פישר. הרחבות תקציביות, הפחתות לא אחראיות של הריבית, עליות מיסים בלתי פוסקות וכמובן שחרור הרסן ומתן אפשרות למונופולים, ליבואנים הבלעדיים ולבנקים להשתולל. התוצאה שמאז ועד היום ישראל התרחקה מהמערב הן ברמת החיים, הן ביוקר המחיה וכמובן במחירי הדיור שהשתוללו ללא מעצורים.
את פירות הביאושים של המדיניות הכושלת מאז אנו משלמים עד היום. שרי האוצר לפיד וליברמן אמצו מדיניות דומה עם תוצאות דומות. רק כדי לסבר את האוזן, אם בשנתי האחרונה באוצר יכולנו להקצות שבעה אחוזים מהתוצר לטובת הוצאות הביטחון, הרי ערב המלחמה בעזה כבר יכול היה המשק להקצות חמישה אחוזים בלבד. התוצאה הייתה צבא קטן ואסון גדול.
כעת, מתמודד שר האוצר סמוטריץ' באותן השיטות. הרחבות תקציביות (כמובן לקבוצות המקורבות בלבד), עליות מיסים ואינפלציה (שהיא בעצמה מס לכל דבר ועניין). כל שנותר הוא לחץ על נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להוריד את הריבית ואנו עוד נחזה חלילה בהתרסקות הצמיחה ובקפיצת מדרגה חדשה במחירי הדיור. שוב מתכנן האוצר להעלות את המע"מ בשלב ראשון ל-18 אחוזים ובהמשך אולי גם ל-19 אחוזים. שוב מתוכננות עליות במיסים על הכנסה מעבודה. שוב מתוכננת הכבדת הנטל על העסקים הקטנים. שוב נסוגים מכל הרפורמות להפחתת יוקר המחיה ולשיפור הפריון.
הכלכלן הדגול מילטון פרידמן נהג לומר שאין ארוחות חינם ואכן את המחיר כולנו נשלם. שיטות שכל מטרתן לשפר את מצב הממשלה ומקורביה בטווח הקצר יסתכמו במחיר של נזק אדיר בטווח הטיפה יותר ארוך. כאילו הפוליטיקאים רואים רק עד מעבר לקדנציה ואחריהם המבול, ובמקרה של סמוטריץ' עד תום כהונתו הצפויה בדצמבר הקרוב (עת הוא צפוי להתחלף עם שר שתמנה ש"ס). 
כל יום שהמדיניות הזו ממשיכה להתנהל היא הפקרות מיותרת. הכתובת על הקיר!    
* הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    ממשלה מפקירה בכל התחומים (ל"ת)
    R 07/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    לא כל המיסים זהים
    1 07/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מע"מ על מזון דופק את החלשים, ארנונה לא מתגלגלת לזכאים להנחות בט"ל על פי חוק עקב בירוקרטיה וקשיים רבים. יש הרבה מיסים שהעשירים לא משלמים, ומס ממותקים על דברים לא בריאים דווקא עזר לציבור, להבדיל מדברים אחרים.
    סגור
  • 10.
    ממשלה מופקרת ומפקירה
    שדרותי 07/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לסמוטריץ', שהתחמק משירות בשקר, ולביבי המושחת אין עניין בצרות האזרחים: הם משעממים אותם, ותפקידם הוא להלחם ולשלם מיסים, ולהצביע לביבי
    סגור
  • 9.
    למה לא עושים חוק ששר אטצר חייב להיוצ כלכלן (ל"ת)
    אסף 07/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    סוף סוף מישהו אומר את זה
    א 07/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צודק לחלוטין הלכת מיסים מגדליה הכנסות המדינה בטווח הקצר אבל מורידה את הכנסות בהרבה יותר בטווח הרוח כתוצאה מירידה כללית בתוצר כתוצאה המלאה במס, כל מדינה שבחרה להתמודד עם חובות בהעלאת מיסים במקום צימצום נכנסה ליותר חובות. מע''מ, מס גודש ועוד ועוד גורמים לקח שלא שווה להקים עסק בישראל חברות מחול לא ירצו להיות פה. הבעיה היא לא רק השרים זה פקדי האוצר שרואים באזרחים כפרה חולבת, הרי למה הם כל שנה מצעים הלאוץ מסים, חוסר ההבנה שלהם מטורף אין שם אדם אחד שבאמת מבין בכלכלה
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    שר אוצר בלי מושג קלוש בכלכלה (ל"ת)
    א.ק. 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    קיצבת נכות ועוני ברמה
    מזל 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אולי תיגאג גם למעוטי יכולת עים כול ההעלאות של בקושי אפשר לקנות מזון בושה לממשלת ישראל בוא נירא אותך חי מ4000 אלף של חחח
    סגור
  • הקצבה שלי 2476 (ל"ת)
    R 07/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    אבל נתניהו הצהיר שיש מספיק כסף, לא? (ל"ת)
    מיצי בושי 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    זליכה לראשות האוצר
    מאמין בך ירון 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    10 0
    חייבים לתת לירון זליכה להיות אחראי על האוצר, מאמין בך.
    סגור
  • 3.
    כגג
    ייח 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הלואי שלילדים שלך לא יהיה מה לאכול עלוב החיים
    סגור
  • 2.
    המדינה הזו
    המודאג 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קורסת לתוך עצמה, ןהסוף הלא אופטימי קרוב. הלוואי ואני שוגה אבל כבר עכשיו יש בריחת מוחות, בריחת אנשים צעירים ומוכשרים שבוחרים למצוא את עצמם ואת עתידם בחול. סופו של יום נשאר עם דתיים וערבים ,והמגזר שמשלם ימשיך להיות פראייר...כמה עצוב שזה סופה של מדינה אהובה שהשתלטו עליה משילים קיצוניים בראשות הסגול שכל עינינו הוא לאחוזר בקרנות המזבח
    סגור
  • 1.
    העתיקו הפיצו! בג"צ=0 גיוס. סרבנות כללית/שיוויון בנטל ו
    חרדים קוברים 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    העתיקו הפיצו! בג"צ=0 גיוס. סרבנות כללית/שיוויון בנטל ובמחיר לכווללם! גיוס חובה גם לחרדים מייד! דם בנותינו ובנינו האדום הנחות והמופקר, לא יישפך בקרב כאשר דם חרדים ישאר- כ ח ו ל ! כ-15 אלף פטורים מגיוס כל שנה! אפליה בין דם לדם יהודי זועקת-צורחת, עוול! אנו נלחמים נהרגים נשחטים,כאשר חרדים אותנו קוברים.
    סגור