קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: האם ארה"ב תוביל את מהפכת הקריפטו?

ברקע אישור קרנות הסל למטבע האת'ריום בארצות הברית, מה שהפך אותו למטבע השני אחרי הביטקוין שזוכה לאמון מצד הרגולטור, והצהרותיו של דונלד טראמפ על כוונותיו להסדיר את השוק, אם ייבחר, בכירי הקריפטו עונים על השאלה האם ארה"ב היא זו שבסוף תוביל את מהפכת הקריפטו
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
שוק הקריפטו עומד בפני ימים גורליים, לאחר שאתמול (חמישי) אושרו קרנות הסל למטבע נוסף מלבד הביטקוין והשני בגודלו לפי שווי שוק, האת'ריום. זאת בנוסף להצהרותיו הרבות של נשיא ארה"ב לשעבר והמתמודד לנשיאות בבחירות הקרובות, דונלד טראמפ.
ברקע האירועים המשמעותיים האלו אשר יכולים להביא להשלכות הרות גורל על שוק הקריפטו התנודתי והלא צפוי, נבחרת הקריפטו של ice מתנתחת ועונה על השאלה הקריטית למשקיעי הקריפטו, האם ארצות הברית תוביל את מהפכת המטבעות הדיגיטליים? יצוין כי חלק מהתשובות התקבלו לפני אישור קרנות הסל של האת'ריום.

יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים:
"זווית מעניינת שכדאי לבחון ולשים לב אליה, כל הסימנים מראים שלראשונה, הקריפטו הופך לסוגיה משמעותית במערכת הבחירות הנוכחית בארצות הברית, בפרט לאחר שבבחירות 2020, ביידן ניצח בנוואדה בפער צר של 34 אלף קולות בלבד, ובפנסילבניה בפער של 82 אלף קולות. 
סקרים מראים כי למעלה מ-50 מיליון אמריקאים מחזיקים בקריפטו. כ-1.9 מיליון מצביעים מהם נמצאים בארבע מדינות מפתח "מתנדנדות" – ניו המפשייר, נוואדה, אוהיו ופנסילבניה, אשר עשויות להכריע את הבחירות. הסוקרים מצאו שהיחס של המועמדים לתחום הקריפטו עלול להשפיע על אופן הצבעתם. מספיק שרק חלק קטן מהם ישנו את הצבעתם בפועל כדי להכריע את הקרב על הנשיאות.
נראה שגם בקמפיינים של המועמדים מתחילים לזהות את ההשפעה. עד לאחרונה, אף אחד מהם לא נתפס כתומך בתעשייה זו. ביידן אמנם לא נוהג להתבטא בנושא הקריפטו באופן ישיר, אך המדיניות של ממשלו ביחס למטבעות הדיגיטליים נתפסת כלא תומכת. כך, למשל, בחודש האחרון חזר הממשל לקדם הצעה (שכבר עלתה בעבר) להטיל מס של 30% על עלויות האנרגיה שמשמשת את החברות לכריית ביטקוין.
לעומתו, טראמפ זיהה את הסנטימנט והחל להציג גישה חיובית יותר כלפי הביטקוין והקריפטו, לאחר שכינה אותם בעבר כ'תרמית'. בראיון שהעניק בחודש האחרון לערוץ CNBC, הוא נשמע יותר מפויס: "לא אאפשר למדינות לוותר על הדולר, כי זה יהיה כמו להפסיד במלחמה, אבל היה הרבה שימוש בביטקוין ואני לא חושב שארצה למנוע את זה בשלב הזה," והגדיר את הביטקוין כ"סוג נוסף של מטבע".
בקרב מחזיקי הקריפטו, סקרים מצביעים על יתרון לטראמפ, כאשר 48% אומרים שיצביעו עבורו לעומת 39% לביידן. זאת, לאחר שבבחירות 2020 ביידן היה המועדף בקרבם. רצוי כמובן להתייחס לסקרים בקורטוב של ספקנות, גם מאחר שמדובר בשלב מוקדם של הקמפיין וגם מאחר שהסקרים עצמם משמשים לעתים כלי משחק בקמפיינים.
כך בהקשר לתעודת הסל לאיתריום, ייתכן והבחירות המתקרבות הביאו ל״דחיפה״ לכיוון הSEC לאשר את הנפקת הETF לETH, הרבה יותר מהר ממה שאחרים ציפו לו, כפי שראינו שקרה אתמול בהחלטה ראשונית ולא סופית להנפקת ETF לETH.
המפה הפוליטית האמריקאית משחקת תפקיד מרכזי בהתרחשויות האחרונות וכדאי להמשיך לעקוב".
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין:
ארה"ב מובילה את מהפכת הטכנולוגיה. בקריפטו, בענן, בכוח מחשוב. אנחנו רואים את חברות הטק הגדולות רק הולכות ומתחזקות וזו מגמה שבעיניי כאן כדי להישאר לשנים הקרובות לפחות. גם קרן הסל על הביטקוין אושרה בארה"ב והיא זו שסחפה את יתר העולם.
אנחנו ממשיכים לראות את המטבעות עולים בתקופה האחרונה, ואת האיתריום נוסק בעקבות הרחשים על אישור קרן סל אפשרית.
אני חושב שהשאלה המרכזית תלויה אך ורק במדיניות הרגולטורים בארה"ב, אם הם יחליטו שהאיתריום מאושר למסחר בתעודות סל או לא. אחריהם יבוא המבול.
אנחנו רואים כמה כסף זורם לקרן הסל על הביטקוין, כמה כסף מוסדי, ואפילו בנקים שמושקעים בקרן מבלי להגיד זאת בקול רם. המהפכה התחילה. זה לא שאלה של אם. אלא מתי".

​נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי: "קריפטו ומטבעות דיגיטליים הם בהחלט אחד מהנושאים החמים שעל הפרק בבחירות בארה"ב. רק לאחרונה שמענו שטראמפ מתחיל לקבל תרומות במטבעות דיגיטליים לקמפיין הבחירות שלו והכריז שיבנה "צבא קריפטו" שיוביל אותו לניצחון בבחירות.
השמועות על אישור קרנות הסל לאיתריום נותנות רוח גבית לתומכי הקריפטו וגם ההסדרה בצורת הצעת חוק שמגדירה את הפיקוח על כל נושא המטבעות הדיגיטליים שעברה השבוע, מאותתת לנו כי ארה"ב בהחלט בעלת פוטנציאל גדול להוביל את מהפכת הקריפטו. אבל, למרות כל האיתותים הללו חשוב לזכור שהנושא עדיין נמצא במחלוקת גדולה בארה"ב ויש לו לא מעט מתנגדים, כמו הסנטורית אליזבת וורן וראש הרשויות לניירות ערך גארי גנסלר.
קרנות הסל על ביטקוין כבר יצאו לדרך וגם ההסדרה המדוברת, עכשיו צריך להמתין ולראות כמה נפח יתפוס הקריפטו במערכת הבחירות וכמובן מה יקרה לאחר שיבחר הנשיא הבא".
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit: "נראה כי השילוב בין חיבתו של טראמפ אל הקריפטו והביטקוין (רק אתמול פורסם כי הוא מאפשר לתרום לקמפיין הבחירות שלו בביטקוין) והליכי האסדרה שעוברים בשנה האחרונה על התחום מבשרים טובות לתחום. רק בשנה האחרונה אישר ה-SEC  קרן סל הביטקוין וגופי ההשקעות הגדולים כבר השיקו קרנות על המטבע. 
לאחרונה הולכות ומתגברות ההערכות בשוק כי הוא יאשר קרן דומה על האית'ריום. ההחלטה על כך צפויה להתקבל עוד היום וסביר להניח שאותם גופים ימהרו להשיק מכשירי השקעה גם על מטבע זה. מהלך זה, אם יקרה, ימשיך להנגיש לציבור את התחום ולתת לו עוד לגיטימציה. 
אם ה-SEC  אכן יאשר את קרנות הסל ואם טראמפ יבחר וימשיך בתמיכתו ויפעל בכיוון זה, השילוב בין תמיכה רגולטורית ובין תמיכה פוליטית יכול לשנות את המפה הכלכלית. ארה"ב עשויה להפוך למובילה עולמית בתחום הקריפטו, מקום שמרכז אליו חדשנות והשקעות רבות. התוצאה תהיה שפע של הזדמנויות למשקיעים ולמפתחים בתחום הקריפטו, תוך יצירת שוק חי ותוסס שמציב את ארה"ב בחזית המהפכה הדיגיטלית".
ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3: "בזמן שבאירופה קידמו את mica, בבריטניה קידמו אסדרה משמעותית ואפילו איחוד האמירויות הוציאו מסגרת רגולטורית משמעותית לווב3, ארה"ב נשארה עם מערכת חוקים מתחילת המאה הקודמת, בזמן שלא רק שלא היה אינטרנט, אפילו חשמל היה חידוש. הדבר הזה הוביל לרגולציה באמצעות אכיפה, מה שגרם לחברות ווב3 רבות להפסיק ולהגביל את הפעילות בארה"ב. הדבר הזה יצר סיכון משמעותי להובלה של ארה"ב בשווקים הפיננסיים העולמיים- ארה"ב החלה לאבד יותר ויותר חברות, כשרונות ומשאבים לטובת שאר העולם. 
עושה רושם שמקבלי ההחלטות הבינו את המצב והתעשתו, ובדיוק השבוע עברה הצעת חוק משמעותית בנושא, שתשפר את המצב בצורה מהותית. את קרנות הסל על את׳ר כדאי לראות בהקשר הזה: כדי להוביל את העולם, ארה"ב חייבת ליצור מסגרת חוקית שתאפשר לתחום לפרוח, אחרת הוא יפרח במקום אחר. אני מקווה מאוד כי מקבלי ההחלטות בישראל ייקחו דוגמה מהאמריקאים, ויקדמו גם הם יוזמות שיאפשרו לישראל להוביל את הטכנולוגיה בתחום, אחרת, הוא יפרח במקום אחר ואנחנו, נישאר מאחור". 

שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey: "מדהים לראות איך תחום שהוא כל כך לא פוליטי מטבעו הפך להיות אחד הדברים הכי חמים במסע הבחירות בארה״ב. אם תהיתם למה ביטקוין חזר למעל ל 70 אלף  דולר, ואיתריום עלה ביותר מ 28% בשבוע האחרון שימו לב לסיפור הבא:
בשמיני במאי, כחלק ממסע הבחירות של טראמפ הוא נפגש עם קהילת יזמי קריפטו. במהלך האירוע טראמפ חזר כמה פעמים על הניסיון העשיר שלו בתחום החל ממשקיע במטבעות ויזם של פרוייקטי  NFT, וחזר על כך שאם קהילת הקריפטו רוצה תמיכה מהממשל - כדאי מאוד שהוא יבחר.
ביום שני האחרון, הודיע ה SEC- הגוף המפקח על שוק ההון ומסחר, כי כל החברות אשר הגישו בקשה להנפיק ETF  לאיתריום נדרשות לרענן מספר מסמכים. לפי השמועות, זה לא קרה סתם, ביידן פנה אל ראש ה SEC ודרש לקדם את הנושא במהרה, ככה שעוד בתקופתו יאושרו הן תעודת סל לביטקוין והן תעודות סל  לאיתריום. ובתגובה לכל הדברים הללו השוק הגיב בקפיצה בשערים כלפיי מעלה. 
חשבתם ששם זה נגמר? ממש לא, אתמול אושר בבית הנבחרים בוושינגטון קידום רגולציה FIT21-Financial Innovation and Technology, רגולציה אשר נכתבה על ידי גופים וחברות רבות בתחום. גם למהלך האישור הזה טראמפ לא נשאר חייב ופרסם כי הוא פועל לגבש פורום של מומחי תעשיית Web3  אשר ילוו אותו בתהליך במידה ויבחר.  
החלק הכי מפתיע בכל הסיפור? שאולי תונפק תעודת סל של איתריום תוך זמן קצר, אבל עדיין לא הוחלט בחוק האמריקאי מה זה איתריום ואיך מתייחסים אילו מבחינת רשות שוק ההון והמסחר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה