כסף וצרכנות

גוגל וישראכרט במחקר נדיר: כל הרגלי הקניות של הישראלים באונליין

Google וישראכרט חושפות את המחקר הגדול ביותר מסוגו שנעשה אי פעם על תעשיית המסחר המקוון בישראל, על פני עשור: כמה בתי עסק ישראלים פועלים באונליין, האם הישראלים קונים יותר מוצרים כחול-לבן, מתי הזמן הנכון ביותר לקנות, כמה זה עולה לנו והאם הרוב מחכים למבצעים או לא מצליחים לעמוד בפיתויים?
מערכת ice | 
כרטיסי אשראי (צילום freepik)
Google וישראכרט חושפות היום (רביעי) את המחקר הגדול ביותר מסוגו שנעשה אי פעם על תעשיית המסחר המקוון בישראל, על פני עשור. התוצאה משרטטת לראשונה תמונה מלאה על הרגלי הקנייה של הישראלים ברשת ושל העסקים המקוונים במלאת עשר שנים ל-ShoppingIL by Google. 
כעשור לאחר שהמסחר המקוון החל להתבסס בישראל אפשר לומר בבירור שהרוב המוחלט של הישראלים (93%), קונים אונליין. יותר מחצי מהישראלים דיווחו שהקניה האחרונה שביצעו הייתה אונליין. ככל שהשנים עוברות, הצרכן הישראלי מגדיל את סל הקנייה שלו ברשת ובהתאמה בעלי העסקים מקימים יותר חנויות מקוונות.
בעשור האחרון, מספר בתי העסק שפועלים אונליין גדל כמעט פי 20 והמכירות זינקו פי חמש, בהובלת קטגוריות אופנה, ביוטי, אלקטרוניקה ומזון, בהן זינקו המכירות בין פי 2 לפי 3. במגזר החרדי עומד שיעור הקניות אונליין על 14% ממחזור הקניות, זינוק של פי 4.5 לעומת השיעור לפני עשור ובקרב המגזר הערבי מסתכם בכ-15%, לעומת 2% לפני עשור. 
לקנות עכשיו או לחכות למבצע? 
אנחנו ללא ספק אוהבים ואוהבות לקנות אונליין. 77% מהקונים אונליין מאמינים שאפשר לעשות ברשת קניות חכמות יותר; 65% מאמינים שהקניה ברשת חוסכת כסף ו-73% מאמינים שהיא חוסכת זמן; 84% מבצעים מחקר שוק ומשווים מחירים. המחקר גם מוכיח שהישראלים הם לא חובבי מותגים כפי שנהוג להניח, כאשר 74% מעידים שהם מחפשים מוצר לפני מותג. 
בשנים הראשונות של המסחר המקוון, כל קנייה לוותה בחשש. אפילו היום, 75% מעידים שיש להם עדיין חוסר ודאות לגבי התאמת המוצר אליהם, בעיקר בקטגוריית ביגוד והנעלה, רהיטים לבית ומוצרי פארם. נראה שאי הודאות אינה מהווה חסם עבור המגזר החרדי לבצע קניות אונליין. בעוד שבמגזר הכללי כ-56% רוכשים נעליים ברשת, במגזר החרדי עומד שיעור הרכישה של נעליים ברשת על כ-76%. ברור שחוסר הוודאות פחות מפריע לדור ה-Z. 88% מכלל הצעירים מזמינים בגדים ברשת, בעוד שבקרב הוריהם, בני דור ה- X, עומד השיעור על 66%. 
84% מהישראלים משווים מחירים לפני קבלת החלטת קניה; בקרב הגברים עומד השיעור על 90%, אצל הנשים רק 77% ובמגזר החרדי רק 74% משווים. שיא ההשוואות הוא במוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כאשר 96% מהקונים של מוצרים אלה - משווים מחירים. 
אז מתי הזמן נכון לקנות? 50% מהצרכנים מצהירים שהם נוהגים לתכנן את הרכישות החשובות ולדחות אותן לסיילים בנובמבר, אבל 82% מאיתנו חושבים שכל רגע נתון הוא זמן לעשות בו קניות ואולי זו הסיבה ש-43% מהקניות שלנו הן ספונטניות. כלומר, למרות שהצרכן הישראלי אוהב לתכנן ולהשוות, קשה לו לעמוד בפני פיתויים, ו-42% מהישראלים אף מצהירים שהם מתפתים לקנות יותר ממה שתכננו. ההנעה לרכישה מגיעה ברובה מפרסומות (60%) וממבצעים (50%). 
כמה זה עולה לנו? למרות הגידול הדרמטי ברכישות אונליין בעשור האחרון, אין ספק שמדובר בחווית קניה פחות מחייבת. 90% מהישראלים נוטשים עגלות תוך כדי תהליך הרכישה, במיוחד בקרב צעירים (94%) ונשים (92%). הסיבה הכי שכיחה להפסקת הקניה היא המחיר. 59% יינטשו את הקניה אם המחיר הסופי לא יתאים להם. 40% יתנסו בשירות או מוצר חדש אם המחיר יהיה משתלם מבחינתם. ל-50% לוקח כמה שעות להשלים את הקניה, 55% מפסיקים את התהליך לפחות פעם אחת באמצע, במיוחד בקטגוריות ביגוד ונעליים. 
להיות או לא להיות (חנות מקוונת)? גם העסקים מאמינים ברשת. ליותר מ-50% מהעסקים המקוונים, כלל אין חנות פיזית. שיעור זה קופץ ל-65% בעסקים צעירים בני פחות משלוש שנים. למעלה משליש (36%) מהעסקים המקוונים בישראל קמו ב-3 השנים האחרונות. 
הישראלים מצידם מביעים אמון והרבה תמיכה בעסקים המקוונים המקומיים. 77% מעידים שהם מעדיפים לקנות כחול לבן ובהתאם, 64% מהעסקאות באונליין מתבצעות באתרים ישראלים. 60% מהחיפושים ברשת הם אחר מותגים ישראלים. 
האונליין הישראלי מחזק את העורף ומאפשר לצלוח זמנים קשים ומשברים, הן כצרכנים והן כבעלי עסקים. מאז תקופת הקורונה, 68% מהישראלים העידו שהם קונים יותר אונליין. גם כיום, בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", האונליין הישראלי מוכיח את חוסנו: בעוד שכלל שוק המסחר ברשת ירד ב-6% והיקף הרכישות מחו"ל ירד ב- 26% במהלך המלחמה, הרכישות מאתרים ישראלים עלו ב-4%. ענף האופנה רשם גידול של 36% בקניות אונליין מול התקופה המקבילה אשתקד (רבעון רביעי 2023 מול רבעון רביעי 2022).  
רן עוז וברק רגב (צילום: יהב שרף)
ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל: "כבר עשור שאנחנו מלווים עסקים וצרכנים ישראלים במטרה לחזק את הכלכלה המקומית, לעזור ליותר עסקים למכור ברשת ולהציע לצרכנים חווית קנייה טובה יותר. התקופה האחרונה הוכיחה שקנייה מקוונת מעסקים מקומיים חזקה מתמיד ומהווה חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי. עם יותר עסקים ויותר צרכנים שמגיעים לעשות קניות ברשת, המחקר מוכיח שלתעשייה שלנו יש עוד מקום רב לצמוח ולגדול ושאנחנו רק בתחילת הדרך". 
רן עוז, מנכ"ל ישראכרט: "בעשור האחרון צמחה זירת מסחר חדשה, ונראה שהישראלים יותר משמחים לאמץ אותה. שיעור הישראלים שקונים אונליין ב-2023 היה נשמע דמיוני לפני עשור. במקביל, יותר ויותר עסקים ישראלים זיהו את הפוטנציאל ומספר בתי העסק ברשת ממשיך לגדול באופן דרמטי, במיוחד בשלוש השנים האחרונות. אין לנו ספק שהאקוסיסטם הזה ימשיך להתפתח גם בעשור הקרוב, על שלל הזדמנויות שהוא טומן בחובו עבור צרכנים ועסקים כאחד. אנחנו נמשיך ללוות את העסקים הקטנים ולתת להם כלים מתקדמים שיסייעו להם לאמץ את החדשנות החיונית להתפתחותם ולהתפתחות הענף". 
המחקר מתבסס על שילוב של מספר מקורות: מחקר קונים בקרב למעלה מ-1,000 ישראלים, נתוני חיפוש ב-Google, נתוני תנועות אשראי של ישראכרט, סקר בקרב למעלה מ-200 עסקי מסחר מקוון מקהילת העסקים של ShoppingIL ומחקר Smart Shopper של Google בקרב למעלה מ-2,000 משיבים המבוסס על מודל תשאול גלובאלי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה