כסף וצרכנות
הנתונים נחשפים: פערים של יותר מ-45% על אותו סל קנייה
הצרכן הישראלי מחלק את הקניות שלו. כשאר הוא זקוק לקנייה גדולה לרוב יפנה לרשתות המזון הגדולות, וכשיזדקק להשלמות יפנה לסופר הקרוב לביתו. ice בשיתוף המכון לחקר הקמעונאות בראשותו של ד"ר חזי גור מזרחי בדק ומצא איזה סופר שכונתי הוא המשתלם ביותר
כמעט מחצית מההוצאות של משקי הבית למוצרי צריכה נעשות בחנויות האורבניות, קרוב לבית, ולאו דווקא בסופרמרקטים הגדולים בפרברי העיר. תופעה זו קשורה לא פעם לשכיחות הקנייה המשלימה מצב שבו צרכן שוכח פריט בקנייה השבועית או נתקל במוצר חסר במלאי, ונאלץ להשלים את הרכישה בחנות הקרובה לביתו.
ice בשיתוף המכון לחקר הקמעונאות בראשותו של ד"ר חזי גור מזרחי, ביצע מדגם לבחון האם הנוחות שמציעות החנויות האורבניות היא גורם משמעותי בהחלטת הקנייה. חיי היומיום העמוסים, יחד עם הצורך לנצל את הזמן בצורה מיטבית, מובילים צרכנים רבים להעדיף רכישה קרוב לבית – גם אם המחיר גבוה יותר. אך האם הנוחות שווה את ההפרשים הכספיים? ממצאי הסקר שערכנו מראים כי לעיתים הפערים במחירים עשויים להיות גדולים במיוחד אפילו עד 45% עבור אותו סל מוצרים בדיוק.
בסקר שערכנו, שכלל 47 מוצרים מסוגים שונים כגון מוצרי חלב וגבינות, ירקות ופירות טריים, חומרי ניקוי, מוצרי יסוד לבישול, ממתקים, מוצרי אירוח וקפה, בדקנו את מחירי הסל ב-11 רשתות שיווק שונות בסביבה האורבנית. הסל הזול ביותר נמצא ברשת "יש בשכונה" עם סל מזון של 542 שקלים ואילו הסל היקר ביותר נמצא ברשת "סופר יודה" ועמד על 786 שקלים. פער המחירים: 45% על אותו סל בדיוק.
אחד הממצאים הבולטים בסקר הוא פערי המחירים בין הפורמטים האורבניים של אותה רשת שיווק. כך לדוגמה ברשת שופרסל, הפער בין "שופרסל שלי" ל"יש בשכונה" הגיע ליותר מ-21%. ומדובר שני תתי מותגים של אותה החברה באותו פורמט מכירה. בדקנו את הסל ברשת אושר עד, לעומת זאת, הפער בין רשת יש בשכונה היה זניח במיוחד – 7 שקלים בלבד, שהם כ-1% הבדל.
הפערים המשמעותיים הללו מעלים שאלות על מדיניות התמחור של רשתות השיווק – האם מדובר בהיענות לדרישות השוק המקומי, או בניצול של העדפת הצרכן לנוחות על פני מחיר?
נתוני הסקר מחדדים את הדילמה הצרכנית: האם לשלם יותר עבור נוחות, או להתאמץ ולנסוע לחנויות דיסקאונט מרוחקות כדי לחסוך עשרות ואף מאות שקלים בחודש?
חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות, מסביר: "הפערים בין רשתות השיווק אינם רק משקפים הבדלים בתמחור, אלא גם מדגישים את הצורך בחינוך צרכני מודע יותר. צרכנים יכולים להפחית עלויות באופן משמעותי באמצעות השוואת מחירים מוקדמת, שימוש באפליקציות ובאתרי השוואת מחירים, ותכנון קנייה מוקפד שימנע הוצאות בלתי מתוכננות בחנויות קרובות ויקרות."
לסיכום, הנוחות אכן נושאת מחיר – לעיתים גבוה מכפי שאנו משערים. הבחירה החכמה של הצרכנים בין נוחות לעלות יכולה לעשות הבדל משמעותי בתקציב המשפחתי.
חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות, מסביר: "הפערים בין רשתות השיווק אינם רק משקפים הבדלים בתמחור, אלא גם מדגישים את הצורך בחינוך צרכני מודע יותר. צרכנים יכולים להפחית עלויות באופן משמעותי באמצעות השוואת מחירים מוקדמת, שימוש באפליקציות ובאתרי השוואת מחירים, ותכנון קנייה מוקפד שימנע הוצאות בלתי מתוכננות בחנויות קרובות ויקרות."
לסיכום, הנוחות אכן נושאת מחיר – לעיתים גבוה מכפי שאנו משערים. הבחירה החכמה של הצרכנים בין נוחות לעלות יכולה לעשות הבדל משמעותי בתקציב המשפחתי.
עוד ב-
**הסקר בוצע על ידי המכון לחקר הקמעונאות באמצעות אתר פרייסז נכון לתאריך 19-11-24
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה