רכב

חברת החלל שיגרה את החללית שלה - ואז זה קרה

במהלך טיסה לא מאוישת של חברת החלל הפרטית של ג'ף בזוס, Blue Origin, התגלה כשל באחד הטילים - אבל מערכת המילוט פעלה היטב

מערכת ice | 
חללית Blue Origin (צילום טוויטר)

טיסת ה-NS-23 (ניו שפרד) האחרונה של חברת החלל הפרטית Blue Origin בבעלות מייסד אמזון ג'ף בזוס, לא פעלה כמתוכנן. בתוך דקה מהשיגור, כלי הטיס התפוצץ והחברה נאלצה לבטל את המשימה. מרגע שהתגלה הכשל באחת הרקטות, הופעלה מיד מערכת המילוט של הקפסולה הממוקמת בראש הרקטה. היא התנקתה במהירות מהמשגר וצנחה למטה בשלום. 
 


הבעיה התגלתה זמן קצר לאחר השיגור כשהמשגר הרב-שימושי שמיועד לטיסות חלל תת-מסלוליות היתה בגובה של 9 ק"מ. בשידור החי של השיגור, חברת בלו אוריג'ין לא הסבירה כיצד נגרמה התקלה אבל רואים שמערכת ההשמדה העצמית פעלה היטב. 


במהלך השידור החי של השיגור, אמר אחד מהפרשנים: "הליקוי לא היה מתוכנן ואין טעם להעלות השערות לגבי מה שקרה משום שאפילו החברה לא יודעת את הסיבה. מה שחשוב הוא שצוות הקפסולה הצליח להימלט בזמן". הקפסולה נשאה ציוד מחקר במימון נאס"א.

אריק ברגר, עורך חלל בכיר ב-Ars Technica צייץ בטוויטר וכתב שאם החללית הייתה מאוישת, הצוות היה מרגיש טלטלה רצינית אבל נשאר בטוח. לדבריו, בלו שפרד לא תוכל לטוס שוב עד ש-Blue Origin תחקור את התקרית ומנהל התעופה הפדרלי יחתום על ממצאי החברה. 

כזכור, בשנה שעברו פרסמו כמה מעובדי חברת בלו אוריג'ין אזהרות על כללי בטיחות בעייתיים וטענו שהם חוששת לבטיחות של ניו שפרד. העובדת היחידה שהסכימה להיחשף, אלכסנדרה אברמס, שעבדה בחברה עד לפיטוריה ב-2019 אמרה ל-CNBC שאין מקום לתרבות של בטיחות ושל פחד בו בזמן. בדיקה מעמיקה של מנהל התעופה הפדרלי לא מצא כשלים בנהלי הבטיחות של Blue origin.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה