פרויקטים

"הדבר הבא בישראל": רותי שוורץ ויוסי כהן על מהפכת ההתחדשות העירונית בחיפה

בפרק הרביעי של הוועדה המקומית – פודקאסט ההתחדשות העירונית של ice: על ההווה והעתיד של חיפה. רותי שוורץ, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה: "אני  פועלת להסיר צווארי בקבוק ולייעל רגולציה". יוסי כהן, מנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף: "כשפרויקטים ייצאו לפועל, חיפה תתרומם בכל ההיבטים"

בשיתוף ice פרויקטים | 
הוועדה המקומית: מרב מילר (מימין), רותי שוורץ, יוסי כהן (צילום יח"צ, מיכה בריקמן)
הוועדה המקומית הוא פודקאסט חדש מבית אתר ice, המבקש להנגיש עבורכם את תחום ההתחדשות העירונית בישראל. בכל פרק נארח שמות בכירים לדיון מקצועי ופתוח על הנושאים הבוערים, ההתפתחויות והחידושים בתחום הכי חם של ענף הנדל"ן.
 
בפרק הרביעי של הוועדה המקומית, תשומת הלב עוברת אל בירת המטרופולין הצפוני, חיפה, אשר בחסות מיזמי התחדשות עירונית נערכת למתיחת פנים רחבת היקף. רותי שוורץ, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה; יוסי כהן, מנכ"ל חברת נקסט אורבן כוזהינוף, המתמחה בקידום פרויקטים במסגרת פינוי-בינוי ומרכזת את פעילותה בחיפה; ומרב מילר שוחחו על תרגום חזון ההתחדשות העירונית לרמת השטח, על האתגרים והמורכבויות ועל התוכניות לשנים הבאות.
כיו"ר מחוז חיפה, מכהנת שוורץ מאז חודש דצמבר האחרון. לדבריה, אחד הלקחים המרכזיים ממלחמת חרבות ברזל שהיא פועלת ליישם בתפקיד, נוגע לקידום התחדשות עירונית אינטנסיבית. "המלחמה מחדדת את הצורך בפתרונות מיגון, ובהקשר הזה במיוחד ההתחדשות העירונית נדרשת והכרחית", הסבירה שוורץ. "מאז כניסתי לתפקיד אני דואגת לדחוף את ההתחדשות העירונית בחיפה וביישובי המחוז כמה שיותר. אני עוקבת אחר התקדמות הפרויקטים ברמה האישית, ופועלת להסיר צווארי בקבוק ולייעל את הרגולציה. אנחנו לא נשלח סתם את היזמים להביא אישורים במקומות שאין בהם צורך".
כמי שהחלה את דרכה המקצועית כבודקת תוכניות המחוז חיפה, מהווה התפקיד הנוכחי עבור שוורץ סגירת מעגל אישית, ומבחינתה האתגר ברור וחד משמעי: "אני פה כדי לתמוך, לעזור ולקדם פרויקטים שיעשו טוב", היא מבהירה. "אני לא באה להחליף את העירייה, שיתוף הפעולה עם הוועדה המקומית חשוב לי מאוד, אבל במקביל אנחנו ממשיכים במלוא המרץ לעבוד".
יוסי כהן סיפר על התחושות בכובע היזמי, והדגיש כי ניתן לחוש ברוח חדשה מנשבת בחיפה: "בסופו של דבר אנחנו כיזמים מחפשים שני דברים: ודאות ושיח. לא צריך להסכים על הכל – אבל ברגע שיש אוזן קשבת ונוצר דיאלוג, אפשר למצוא את המתווה המוסכם ולייצר פתרונות. השיח הזה כבר קיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. אני מאמין שבקרוב, בעקבות התחלופה בלשכת ראש העיר בחיפה, הדיאלוג הזה יחלחל עוד יותר לוועדה המקומית".   
אם שואלים את כהן, הרי שהתחדשות עירונית היא המתכון להזנקתה של חיפה קדימה. "ברגע שעוד ועוד מיזמי התחדשות עירונית ייצאו לפועל, חיפה תתרומם בכל ההיבטים. המיזמים הללו ישאירו את האוכלוסייה הצעירה בעיר, יגדילו את היצע הדיור ויפתחו מוקדי מסחר ותעסוקה. היום כשנכנסים לחיפה, בין הים הכחול להר הירוק, ניצבים המוני בתי שיכון ישנים ומוזנחים. ברגע ששכונות החוף יעברו התחדשות עירונית יסודית ותבנה שם ריביירה – חיפה לא תהיה רק העיר עם הפוטנציאל שכולם מדברים עליו, אלא הדבר הבא במדינת ישראל". האזינו לפרק המלא.
לכל הפרקים של הוועדה המקומית לחצו כאן


(בשיתוף ice פרויקטים)