בארץ

שמחה רוטמן חוטף מארגוני נכים: "השימוש ב'מוגבלים' כעלבון הוא משפיל"

במהלך ביקורו הסוער באוניברסיטת תל אביב אמש, יו"ר וועדת החוקה כינה את המפגינים "מוגבלים" כיוון שלדבריו אין להם "יכולת להתמודד אינטלקטואלית" עם הטיעונים שלו
מערכת ice | 
שמחה רוטמן (צילום Olivier Fitoussi/Flash90)
יו"ר וועדת החוקה, שמחה רוטמן, עורר הרבה מהומה אמש (ראשון), כאשר הגיע לדבר באוניברסיטת תל-אביב ונתקל במחאה סוערת בקמפוס. רוטמן נאלץ לליווי כוחות אבטחה במהלך ביקורו במוסד הלימודי והדבר גרר מצד אחד גל של ביקורות על התנהלות המפגינים ומצד שני גם קריאות כי מדובר במחאה לגיטימית.
מאוחר יותר, החלו לצוץ תיעודים מהאודיטוריום בו רוטמן היה אמור לדבר, בהם הוא נראה מתקשה לעשות זאת בגלל קריאות המפגינים. במקום זאת, הח"כ מהציונות הדתית התווכח עימם תוך זריקת עלבונות לתוך המיקרופון. בשלב מסוים, רוטמן נשמע אומר לנוכחים: "אין לכם יכולת להתמודד אינטלקטואלית עם הטיעונים, אז אתם צועקים" ואז הוסיף: "אין לכם. מה לעשות, מוגבלים".
הדבר עורר סערה נוספת וזעם מצד ארגונים למען בעלי המוגבלויות וגם מצד חברת הכנסת קארין אלהרר, שבעצמה מתמודדת עם מחלת ניוון שרירים ומתניידת בכיסא גלגלים. כך היא צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "רוטמן, אנשים שמוחים וצועקים קריאות בעד הדמוקרטיה שלנו הם פטריוטים ישראלים שעומדים על זכותם לחופש הביטוי. הרסתם כל חלקה טובה של מדינת ישראל ואנחנו לא נצפה מהצד ונחכה שזה יעבור. וכדאי שתתנצל בפני ציבור שלם של אנשים עם מוגבלויות על שבחרת להשתמש במוגבלות כמילת גנאי".
   
עו"ד מיכל גורן, מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות במרכז לחינוך קליני משפטי באוניברסיטה העברית, מסרה: "השימוש במילה 'מוגבלים' כעלבון - הוא אקט פוגעני ומשפיל, ששם מכשול בדרך הקשה והארוכה למאבק החברתי ארוך שנים להכרה החברתית לשוויון ולעצמאות של אנשים עם מוגבלות, שאנחנו בקליניקה גאים ללוות ולסייע משפטית. מה שאנחנו רואים בצער ובכאב בתרבות הרווחת, גם אם פחות ופחות, קשה עוד יותר כאשר הוא מגיע מנבחרי ציבור שאמורים להגן על קבוצות מוחלשות ולהוביל בעצמם שינויים חברתיים וקדמה".
מארגון "בזכות" נמסר: "אנו מצרים מאוד על כך שחבר הכנסת שמחה רוטמן בחר להשתמש במילה 'מוגבלים' כדי ללעוג למפגינים. הבחירה של רוטמן להשתמש במילה 'מוגבלים' רק מעצימה את הדעות הקדומות ואת ההדרה של אנשים עם מוגבלות מהחברה. מנבחר ציבור במדינת ישראל היינו מצפים שהבחירה לעשות שימוש במילה 'מוגבלות', תהיה רק בהקשר של קידום זכויות אנשים עם מוגבלות בחברה ומתוך הכרה בעיקרונות השוויון וכבוד האדם. אנו מצפים כי רוטמן יתנצל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה