מדדים ומחקרים

הנתון המחריד נחשף: זה מספר הפעוטות שטבעו למוות בישראל

50 פעוטות טבעו למוות מאז 2018, שלושה פעוטות טבעו רק בחודש אפריל האחרון. 259 ילדים טבעו למוות בחמש עשרה שנים האחרונות
דוד זולדן | 
בריכה (צילום freepik)
​עלייה חדה בתמותת פעוטות בגילאי לידה עד ארבע כתוצאה מטביעה: 50 פעוטות טבעו למוות מאז 2018, שלושה פעוטות טבעו בחודש אפריל האחרון, כך עולה מנתונים שהציג ארגון בטרם. עוד עלה כי 259 ילדים טבעו למוות בחמש עשרה שנים האחרונות, וכי ישנה עלייה בטביעות בסביבת הבית ובצימרים. ח"כ אלי דלל: מינהל התכנון יכול לקבוע הנחיות ברורות לבניית בריכות במגדלים ובבתים פרטיים ולהפיץ לרשויות, זה צריך להיות חלק מהתנאים להיתרי הבנייה, אסור לנו לברוח מאחריות".
הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ אלי דלל, קיימה היום (ד') דיון מעקב בנושא מניעת טביעה של ילדים ובני נוער: א. טביעת פעוטות בבריכות פרטיות ב. טביעת בני נוער במים פתוחים. במהלך הדיון התברר כי למשרד הפנים ישנם רק 2 מפקחים המסיירים בכל החופים המוכרזים לרחצה ותפקידם לוודא קיום ההוראות.
יו"ר הוועדה, פתח את הדיון בפירוט התאונות קטלניות של פעוטות וילדים מאז תחילת 2023: "רק מתחילת השנה ועד חודש אפריל נהרגו 22 ילדים בתאונות שונות כולל טביעה, באפריל בלבד טבעו 3 ילדים: בן שנה וחצי טבע בבריכה פרטית באשקלון, בן 4 בבריכה בווילת אירוח בקצרין ובת 17 טבעה עם אחיה כתוצאה משיטפון. אי אפשר שלא לרעוד כשקוראים את הנתונים האלה. את רוב המקרים האלה היה ניתן למנוע. תפקידנו לעשות כל מה שניתן- אם דרך חוקים או תקנות כדי להילחם בתופעה זאת".
מנהלת אגף קשרי ממשל ומדיניות ציבורית, בארגון בטרם- המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים, עינת שגיא אלפסה שיתפה בתמונת מצב בנושא טביעת ילדים ובני נוער: על פי נתוני הארגון, טביעה היא גורם התמותה השני בשכיחות- כ- 14.2% מהמקרים - בהיפגעות ילדים ובני נוער. מאז 2008, טבעו למוות 259 פעוטות, ילדים ובני נוער. בנוסף קיימת עלייה משמעותית בטביעות בבריכות ביתיות (בבתים פרטיים ובצימרים), כש- 20 ילדים טבעו בבריכות פרטיות בחמש השנים האחרונות. "אם לא תהיה גדר שנעולה היטב, ילדים ימצאו את דרכם לשם, וכאן זאת האחריות שלנו ולא רק של ההורים", הדגישה אלפסה. 
מוקדים נוספים הם מקורות מים טבעיים שאינם ים: נהרות, נחלים, ומאגרי מים טבעיים. כמו כן, מירב מקרי הטביעות בקרב ילדים מאשכולות חברתיים נמוכים.
"גידור מלא של בריכות בבתים פרטיים ובצימרים, עם שער שננעל אוטומטית למניעת כניסת ילדים ללא השגחה, וכן לימודי שחייה, מגיל 4 ובהתאם ליכולות הילד מצילים חיים", סיכמה אלפסה.
מנהל פורום ערי החוף, לשעבר שר הפנים, חכ"ל אופיר פינס: "שעות פעילות המצילים לא מספיקות. המצילים מסיימים בשש וחצי, כשעדיין יש שמש, ואנשים מעדיפים להגיע דווקא לאחר שעות אלה, אז חם פחות ויש צל. משרד הפנים צריך לסייע בנטל הכספי של הרשויות המקומיות ובסוגיית הביטוח, רשויות חשופות לתביעות ואין מי שיבטח אותם במקרים אלה".
עוזרת משפטית, משרד הפנים, יעל גודר: "משרד הפנים משמש כרגולטור בחופים מוכרזים ומוודא קיום ההוראות. בחופים לא מוכרזים למשרד הפנים אין אחריות ולא נערכות שם ביקורות, גם נושא המצילים לא באחריותנו.  לשיטתנו החובה בנושא זה מוטלת על הרשות המקומית". יו"ר הוועדה הגיב כי על משרד החינוך להשתתף בעלות תוספות שעות העבודה של המצילים.
מנהל האגף לחופי רחצה ארצי במשרד הפנים, עאטף חיראלדין: יש לנו 2 מפקחים המסיירים בכל החופים המוכרזים לרחצה ומוודאים שמקיימים את ההוראות. השנה נשלט גם את החופים הלא מוכרזים. מעניקים 7.5 מיליון שקלים לרשויות מקומיות לרכישת ציוד, ועוד 14 מיליון שקלים לרשויות מוחלשות להפעלה ואחזקת חופים שברשותם.
מנהל אגף בטיחות סביבתית במוסדות חינוך, משרד החינוך, רותם זהבי: לקראת עונת הרחצה אנחנו עוסקים בהכשרות ומדגישים את נושא הבטיחות ברחצה. לא כל הבריכות ברשויות המקומיות מתאימות ללימודי שחיה לילדים. בנוסף, ככל שאתה יורד בגיל, מעטפת המלווים גדולה יותר, עם עלות תקציבית שונה. הגדלנו את התקציבים בנושא לאוכלוסיות מוחלשות, במגזר החרדי והערבי כדי להגביר את המודעות.
מנהלת התכנית הלאומית במשרד הבריאות, זהבה רומנו: "מעלים קמפיין בקרוב להעלאת המודעות לתפיסה בטיחותית בקרב ההורים וגם בקרב הילדים. חשוב לעשות תכנון מראש, לדעת איך מתנהגים ליד מקור מים ולחשוב צעד אחד קדימה: כשנכנסים לאמבטיה צריך להגיע עם כל הציוד מראש, לרוקן בריכות בתום השימוש, ואת הדלי כשמסיימים לנקות.  ביצענו שיתופי פעולה בין היתר עם התאחדות המלונות והצימרים".
ח"כ מיכל שיר סגמן: "מחקר שנעשה בנושא הראה שילדים בכיתות א' העוברים שיעור שחיה אחד, מפחית ב- 85% את הסיכוי לטבוע. ניתן להכשיר תיכוניסטים לסייר בחופים ולהיות מצילים בבריכות ובחופים. בחופשים נערים רק קמים בשעות הצהריים ומגיעים לחופים כשהמצילים מסיימים לעבוד".
ח"כ ואליד אל הואשלה: "בכל יישוביי הנגב הערביים יש 3 בריכות שחיה בלבד. צריך לתת דגש על לימודי שחיה לילדים קטנים בחברה הערבית".
ח"כ טלי גוטליב בחרה לפנות דווקא להורים: "הורי ישראל, תהיו אחראים ותשמרו על הילדים שלכם. רוב מקרי הטביעה מתרחשים בגילאי 0-4 ולא קשורים למסגרות החינוך. אסור להוריד את העיניים מהילדים. אני צריכה לעשות רגולציה עבור ההורים של גידור ברכות פרטיות?"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה