מדדים ומחקרים

הפניקס: "האפשרות להפחתת ריבית יורדת מהשולחן, לפחות עד סוף 2024"

לאחר פרסום החלטת נגיד בנק ישראל, מציין הכלכלן הראשי בבית ההשקעות כי למרות שבארצות הברית ובאירופה היציאה ממשבר הריבית נראית באופק, לישראל נותרה עוד כברת דרך. לדבריו, "תחזיות האנליסטים בממוצע נמצאות בגבול העליון של יעד המחירים". וגם: מהו "הנעלם הגדול"?
מערכת ice | 
הפניקס (צילום Magma Images, shutterstock)
ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי על רקע אי הוודאות המתמשכת, העלייה בסביבת האינפלציה והמצב הפיסקאלי. מתן שטרית, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות הפניקס, מציין הערב (רביעי) כי במצב הנוכחי ועל רקע המלחמה, נגיד בנק ישראל אמיר ירון צפוי להשאיר את הריבית על כנה, בשיעור של 4.5%, עד סוף השנה לכל הפחות. 
"האפשרות להפחתת ריבית יורדת מהשולחן לפחות עד סוף השנה", כותב שטרית בסקירתו השבועית. "זאת, אף שבארה"ב צפויים להפחית את הריבית בהחלטה הקרובה ובאירופה התהליך כבר יצא לדרך. מעבר לאי הוודאות הגבוהה, נציין כי האינפלציה בעולם מתקררת ועושה את דרכה ליעד, בעוד בישראל האינפלציה מאיצה ואף עלתה מעל הגבול העליון של יעד המחירים".

מתן שטרית. הכלכלן הראשי בבית ההשקעות הפניקס (צילום: רמי זרנגר)
לדבריו, "בנוסף, תחזיות האנליסטים בממוצע נמצאות בגבול העליון של יעד המחירים (3%), כשהסיכונים להערכתנו מוטים בעיקר כלפי מעלה ממספר כיוונים – עלייה מהירה במחירי שכירויות, ביקוש מקומי חזק יחסית, שוק עבודה הדוק, מחירי תובלה גבוהים שמפעילים לחץ על צד המוצרים, עלייה מהירה בכסף הפנוי של הציבור, הסיטואציה הפיסקאלית והנעלם הגדול – שער החליפין דולר-שקל".  

נדב פסנדי, מנכ"ל אלדר משכנתאות (צילום: דניס גרצקיס)
גם נדב פסנדי, מנכ"ל אלדר משכנתאות, מדגיש כי בעוד בשווקים הגלובליים נרשמת דווקא נטייה להורדת ריבית, בישראל הוחלט לשמור על יציבות לנוכח האתגרים הכלכליים והביטחוניים. למרות זאת, בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 9.07 מיליארד שקל והמשכנתא הממוצעת שנקלחה הגיעה לרמה של 1.013 מיליון שקל. כמו כן, 38% מהמשכנתאות שאושרו בחודש יולי נלקחו לרכישות דירה שמחירן גבוה מ-3 מיליון שקל, מה שמצביע על התאוששות מסוימת בשוק הנדל"ן. 
"ההחלטה של הנגיד להשאיר את אחוז הריבית משקפת גישה זהירה", מוסיף פסנדי. "מדובר במהלך שנועד לתמוך בצמיחה הכלכלית ובתנודתיות השוק. הערכתי היא כי לנוכח האינפלציה הגבוהה והסיכונים הגיאופוליטיים, ריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף 2024, והפחתה תתממש במהלך הרבעון הראשון של 2025, לקראת רבעון שני, בהנחה שהמצב הגיאופוליטי ישתפר או לכל הפחות לא תחול החמרה משמעותית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה