מדדים ומחקרים

ישראל תזנק במספר המיליונרים? דו"ח העושר העולמי בנתון מפתיע

דוח העושר העולמי של UBS, מהדורת 2024: הצמיחה חוזרת ל-4.2%, מקזזת את השפל של 2022: אנשים ברחבי העולם מתעשרים בהדרגה - מגמה זו לא תקפה רק לבעלי הון רב: "מאז 2008 ישראל הקטינה את אי השוויון ב 12%. בהסתכלות של חמש שנים קדימה, אנו מצפים למספר המיליונרים בישראל לעלות ב 26% ל 45,000 אינדיבידואלים"
מערכת ice | 
הישראלים שעומדים להמריא לחלל גייסו מיליונים (צילום pixabay)
בשנת 2023 צמיחת העושר ברחבי העולם התאוששה מההתכווצות של 2022. עם זאת, הקפיצה של 4.2% קיזזה את ההפסד מ-2022, והיא מונעת על ידי צמיחה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA) ב-4.8%, כמו גם אסיה פסיפיק (APAC) ב-4.4%. בנוסף, עם האטת ​​האינפלציה, הצמיחה הריאלית עלתה על הצמיחה הנומינלית ב-2023, וכתוצאה מכך הון עולמי מותאם אינפלציה גדל בכמעט 8.4%.
למרות שההון העולמי נמצא במסלול מתמשך כלפי מעלה מאז 2008, קצב הצמיחה נחלש כמעט בכל השווקים. המהדורה האחרונה של דוח העושר העולמי, זו השנה החמש עשרה, מדגישה את הנושאים האזוריים והדמוגרפיים הבאים. ב-2023, בוגרים ב-EMEA היו העשירים ביותר בממוצע (166,000 דולר), ואחריהם ב APAC 156,000) דולר), ובאמריקה (146,000 דולר), אך עושרם הממוצע צמח בקצב האיטי ביותר מאז 2008, בכ- 41% לעומת 122% ב-APAC ו-110% ביבשת אמריקה. 

העושר הכולל צמח בקצב המהיר ביותר ב-APAC - בכמעט 177% מאז 2008 - והוא מלווה בזינוק משמעותי בחוב, שצמח בלמעלה מ-192% באותו פרק זמן. למרות שאמריקה עקבה אחרי התאוששות העושר העולמית בשנת 2023, ארה"ב בפרט התמודדה עם מגמת האטת הצמיחה לאורך זמן, והגדילה את קצב הצמיחה השנתי המורכב שלה מ-4% בין 2000-2010 ל-6% בין 2010-2023. שוויץ ממשיכה בראש הרשימה של עושר ממוצע למבוגר, ואחריה לוקסמבורג, הונג קונג SAR וארצות הברית.
עליות העושר הגדולות ביותר בשנת 2023 התרחשו בטורקיה, קטאר ורוסיה, כאשר טורקיה השאירה את כל השאר מאחור בצמיחה מדהימה של 157%. נכון להיום, ארצות הברית, ואחריה סין ובריטניה הן בעלות המספר הגבוה ביותר של מיליונרים בדולר ארה"ב, כאשר ארה"ב מהווה 38% מהמיליונרים העולמיים. עד שנת 2028, על פי תחזית הדוח, מספר המבוגרים עם הון של למעלה ממיליון דולר יעלה ב-52 מתוך 56 השווקים שנותחו, ומוערך שיצמח ב-50% בטייוואן.
בעוד שהעושר הממוצע גבוה משמעותית מהעושר החציוני כמעט בכל השווקים הנכללים במדגם הדוח, איחוד האמירויות הערביות, גרמניה, שוויץ, ישראל ומקסיקו, בין היתר, הראו צמיחה חזקה יותר בחציון בהשוואה לעושר הממוצע מאז 2008. זה מצביע על כך שמבוגרים בדרגות העושר הנמוכות יותר ראו את עושרם גדל מהר יותר מאלו שנמצאים בדרגות הגבוהות יותר.
למרות שאי-השוויון נטה לגדול במהלך השנים בשווקים הצומחים במהירות, הוא פחת במספר כלכלות בוגרות מפותחות ובעולם, מספר המבוגרים בדרגת העושר הנמוכה ביותר נמצא בירידה מתמדת, בעוד כל האחרים מתרחבים בהתמדה. על פי הדוח, על פני כל מדרג העושר ועל פני כל אופק זמן, סביר יותר שאנשים ייטפסו במעלה סולם העושר מאשר יצאו ממנו. למעשה, הניתוח מראה שאחד מכל שלושה אנשים עובר לתחום עושר גבוה יותר בתוך עשור ולאורך שלושים שנה, הסיכוי להימלט מדרגת העושר הנמוכה ביותר עולה ליותר מ-60%.
כ-83 טריליון דולר צפויים לעבור בשני העשורים הקרובים. זה בערך שווה ערך לערך כל הפעילות הכלכלית בכלכלה העולמית בשנה אחת. פן שנחקר לא מעט של העברה זו הוא שכמות בולטת מהעושר הזה ינוע תחילה אופקית בין בני זוג, לפני שיעבור לדור הבא. בפועל, המשמעות היא העברה ניכרת של עושר לנשים, בהתחשב בתוחלת החיים הגבוהה יחסית שלהן. קצת יותר מ-10%, כ-9 טריליון דולר, מהעברת העושר הגדול צפויים לעבור תחילה בצורה אופקית, רובם ביבשת אמריקה.
דוח העושר הבינלאומי של UBS: מבט על ישראל
ישראל חוותה צמיחה בהון הממוצע למבוגר בשנת 2023, מעל הממוצע העולמי (4.2%) והגיעה למספר דו ספרתי. הצמיחה בעושר החציוני למבוגר הייתה חלשה באופן ניכר בישראל, מה שמצביע על כך שהעושר בדרגים הנמוכים גדל יותר לאט מהדרגים הגבוהים יותר.
מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008, העושר הממוצע של מבוגרים במטבע המקומי גדל במעל 142% בישראל. במונחים של אי שוויון בעושר, מאז 2008 ישראל הקטינה את אי השוויון ב 12%. בהסתכלות של חמש שנים קדימה, אנו מצפים למספר המיליונרים בישראל לעלות ב 26% ל 45,000 אינדיבידואלים. 
איקבל חאן, נשיא משותף של UBS Global Wealth Management, אמר: "עושר זקוק לניהול זהיר וניהולו כראוי זקוק לזמן, מסירות ותשוקה. כמנהלי העושר הגלובלי הגדול בעולם, אנו מבינים את התמורות והשינויים בהון הגלובלי והמקומי ומתרגמים זאת להזדמנויות ותוצאות עבור הלקוחות שלנו".
רוברט קרופסקי, נשיא משותף של UBS Global Wealth Management, מוסיף: "מגובה בנתונים של 30 שנה, דו"ח העושר העולמי מביא תמונה ברורה של האופן שבו הון נוצר, מופץ, משתנה ומועבר. בדוח מספק תובנות עמוקות שאנחנו יכולים להביא ללקוחות שלנו".
פול דונובן, כלכלן ראשי ב-UBS Global Wealth Management, מציין: "הכלכלה העולמית יוצאת לתקופה של שינוי מבני עמוק. פרקים כאלה יוצרים לעתים קרובות שינויים משמעותיים בדפוסי הההון. יחד עם זאת, דרוש הון כדי לממן את ההשקעה הן בטכנולוגיה והן באנשים שתאפשר לאנושות ולכדור הארץ לשגשג בעולם החדש והאמיץ. לדעת היכן ואיך העושר מוחזק חיונית כדי לגייסו ביעילות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה