השוק

בגלל המלחמה: ישראל עומדת לצאת מקרן העושר הגדולה בעולם?

קרן העושר הנורבגית אשר מחזיקה 1.5% מכל חברת נסחרת בעולם ומהווה הקרן הגדולה ביותר בעולם, נמנעה עד כה לערב שיקולים פוליטיים בהחלטותיה. אך נראה שהפעם בצל המלחמה והעלייה בתמיכה בחמאס, שהיא תאלץ לבחור צד
מערכת ice |  1
צילום shutterstock, פלאש 90/ נועם רבקין פנטון
מאז הקמתה, קרן העושר הריבונית הנורבגית, אשר מהווה הקרן הגדולה ביותר בעולם נמנעה משילוב שיקולים פוליטיים במהלכיה ובהשקעותיה. אך, כעת היא תקועה באמצע. מצד, ניצבים המפגינים הפרו-פלסטינים שנאספים מזה יום מחוץ לבנק המרכזי בנורבגיה ודרושים ממנה להפסיק להשקיע בישראל. מצד שני, רצונה הרב לשמור על יחסים טובים עם ארה"ב.  נראה שעכשיו להנהלת הקרן אין ברירה והיא חייבת לבחור צד.
לפני חודש,  קרן הנפט הנורבגית הנעמדת בשווי של 1.7 טריליון דולר, קיימה כנס עם כמה ממנהלי ההשקעות הבולטים בעולם לגבי שיפור אסטרטגיות השקעה. לצד זה התקיימו מחוץ למקום הפגנות פרו-פלסטיניות.
לנורבגיה יש את קרן העושר הגדולה בעולם ובבעלותה 1.5% בממוצע מכל חברה נסחרת בעולם. כאמור, עד כה, בדומה לקרנות אחרות ברחבי העולם במהלך 28 שנות פעילותה, הקרן השתדלה להתרחק מבעיות גיאו־פוליטיות גדולות אך כעת עולים חששות בקרן ובמערך הביורקרטי הקשור אליה, כי היא עשויה להיחשף להשפעות מהסכסוך הישראלי פלסטיני או לבחירות בארה"ב.
הנורבגים טענו לא פעם שהקרן שלהם לא מהווה חלק ממדיניות החוץ שלהם, אלא רק קשור להשקעה פיננסית. הדבר לא בא בהלימה עם  המהירות שבה אוסלו הקפיאה את השקעותיה ברוסיה ב־2022, החלטה שהיתה של הממשלה הנורבגית ולא של אנשי הקרן, מה שפתח את הצוהר לשלל ניסיונות של אקטיביסטים לאלץ את הקרן להגיב גם לסוגיות גיאו־פוליטיות אחרות.
נכון להיום, ישראל מהווה רק 0.1% מהנכסים של הקרן ויש לה אחזקות ב־76 חברות ישראליות בשווי כולל של 1.5 מיליארד דולר. למרות היקפי ההשקעה הצנועים בישראל, קרן הנפט הפכה למגדלור למפגינים, כאשר איגודי עובדים, פוליטיקאים וארגוני מחאה לוחצים עליה לצאת מהשקעות ישראליות. רק לפני שנתיים, הקרן החליטה להפסיק להשקיע בחברות הפועלות מעבר לקו הירוק
כמו כן, מאז מתקפת הטרור של ה־7 באוקטובר ותחילת התמרון הקרקעי בעזה, מועצת האתיקה של הקרן דיווחה שהיא הנמיכה את הרף בכל הנוגע להמלצותיה להשמטת חברות הפועלות בשטחים. בה בעת, טרם הוגשו המלצות למשיכת השקעות נוספות, מה שמעורר תסכול רב בקרב כמה גורמים בקרן, שנאלצים לספוג את זעם המפגינים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא זקוקים לכסף הנורווגי
    בגדי המלך החדשים 05/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההשקעה בישראל זו ברכה בשבילם. הרבה יותר כסף אצלם מושקע בארגונים אנטישמיים
    סגור