נדל"ן ותשתיות

דן אנד ברדרסטריט: ההתחדשות העירונית - מנוע צמיחה של הנדל"ן בישראל

החברה פרסמה את דירוג Duns 100 לחברות ייזום הנדל"ן בענף ההתחדשות העירונית לשנת 2024 זו השנה ה-6. על פי הלמ"ס, כ-25% מכלל התחלות הבנייה היו בפרויקטים של התחדשות עירונית. במהלך שנת 2023 אושרו תוכניות פינוי ובינוי הכוללות 40,928 יח"ד, בדומה להיקף יחידות דיור שאושרו בשנת 2022
מערכת ice | 
אילוסטרציה AI
דן אנד ברדסטריט מפרסמת את דירוג Duns 100 לחברות ייזום הנדל"ן בענף ההתחדשות העירונית לשנת 2024 זו השנה ה-6, שכן תחום ההתחדשות העירונית מהווה חלק בלתי נפרד מענף הנדל"ן ומכלל הפעילות המשקית של תחום הדיור בישראל. על פי דו"ח הרשות להתחדשות עירונית, 30% מכלל היתרי הבניה שניתנו בישראל בשנת 2023 היו במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית, ועל פי הלמ"ס, כ-25% מכלל התחלות הבנייה היו בפרויקטים של התחדשות עירונית.
תחום ההתחדשות העירונית ממשיך להיות מאופיין באי-וודאות. סביבת ריבית גבוהה, מחסור חמור של כוח האדם בעקבות ההגבלות על העובדים הפלסטינים ויציאת העובדים הזרים, ירידה חדה בפריון העבודה, היקלעות לקשיים ואפשרות קריסה של חברות בענף הנדל"ן, אלה רק דוגמאות למשבר הנדל"ן שהחריף עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ומשפיע ישירות על תחום ההתחדשות העירונית. זאת לצד, הבחירות לרשויות המקומיות שעיכבו תהליכים, פקיעת תוקפה של תמ"א 38 והחלת "חלופת שקד".
עם זאת, על אף כל הקשיים שהחריפו מפרוץ המלחמה, תחום ההתחדשות העירונית משמש מנוע הצמיחה של ענף הנדל"ן. החשש מרעידות אדמה, לצד ההבנה כי יש צורך במיגון דירות ומבנים מפני טילים, הובילו להאצה ניכרת בתחום. למרות המלחמה, כך עולה מדו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, המדינה חצתה את היעד השנתי בתחום.
עפ"י דו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לשנת 2023, במהלך שנת 2023 אושרו תוכניות פינוי ובינוי הכוללות 40,928 יח"ד, זאת בדומה להיקף יחידות דיור שאושרו בשנת 2022 (כ-39.9 אלף יח"ד). מדובר בהיקף יח"ד שעולה על היעד שהציבה הממשלה במסגרת התוכנית האסטרטגית לדיור, העומד על 31,250 יח"ד. אולם, על רקע המצב, חלה האטה מסוימת במספר הפרויקטים שהגיעו לכדי מימוש.
כך, התקבלו היתרי בניה ל-22,356 יח"ד במיזמי התחדשות עירונית – ירידה של כ-20% ביחס לשנת 2022. (חשוב לציין שמדובר ביחס זהה של יחידות דיור שקיבלו היתר בניה בהתחדשות עירונית, מתוך סך יחידות הדיור, ביחס לאשתקד). יש לציין כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חתמה על הסכמי מסגרת (תמריץ כספי לרשות המקומית כנגד הוצאת היתרי בנייה למיזמי התחדשות עירונית) עם 12 רשויות מקומיות בישראל. מהלך זה האיץ את היתרי הבניה בשנת 2023, כאשר 9 מתוך 10 הרשויות המובילות במתן היתרי בניה בפינוי בינוי הינן רשויות שנחתם עמן הסכם מסגרת. 
לי קלדרון גולדשטיין, מנהלת תחום הנדל"ן ב-Duns100: "אנו מפרסמים את דירוג היזמים המובילים בהתחדשות עירונית של Duns 100, זו השנה ה-6, על רקע המלחמה, שהשפיעה רבות על ענף הנדל"ן כולו. תחום ההתחדשות העירונית, המהווה חלק בלתי נפרד מענף הנדל"ן, תמיד היה חשוף לסיכונים ולסביבת אי- וודאות, שהחריפו עם פרוץ המלחמה. עם זאת, התחדשות עירונית מהווה מנוע הצמיחה של ענף הנדל"ן והצורך בה ניכר היום יותר מתמיד. אנו צופים שלמרות שסיכונים, היזמים האיתנים, אלה שלא מסתמכים רק על מינוף פיננסי, יצלחו את המשבר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה