נדל"ן ותשתיות

אלפי עובדים פלסטינים בענף הבנייה לא מגיעים לעבודה, מה הנזק שנגרם?

המשבר הגדול ביותר בעשור האחרון בענף הבנייה: אין עובדים, לא עובדים פלסטיניים ולא עובדים זרים, הקבלנים וחברות הבנייה נמצאים לפני שוקת שבורה בשל עיכוב בבניית אלפי יחידות דיור. איך תיפתר הסאגה?
כפיר אדר |  1
אתר בנייה (צילום unsplash)
בעקבות המצב הביטחוני ומבצע "שומר החומות" אלפי עובדים פלסטינים בענף הבנייה לא מגיעים לעבודה (בענף הבנייה מועסקים כ-60,000 עובדים פלסטיניים) וקבלנים בחברות הבנייה נמצאים לפני שוקת שבורה בשל עיכוב בבניית אלפי יחידות דיור.
אלדד ניצן יו"ר התאחדות תאגידי כ"א זר בענף הבנייה בלשכת המסחר פנה בימים אלו לשר האוצר לאשר מיידית הבאה לישראל של כ-30,000 עובדים זרים כדי לספק את המחסור המיידי בכ"א "בעבודות הרטובות" בענף הבנייה ולמנוע עיכוב של בניית אלפי יחידות דיור והתמוטטות של הענף הבנייה בישראל.
כיום יש אישור להעסקה בענף הבנייה בישראל של כ-16,500 עובדים זרים (בפועל בשל משבר הקורונה מועסקים רק 13,500 עובדים זרים) שזה כמחצית מהעובדים הזרים הנחוצים לעבודות הרטובות בענף הבנייה ולצד אי הגעתם של עובדים פלסטיניים לעבודה יש חשש גדול שיהיה עיכוב של חודשיים רבים במסירת דירות חדשות ועליית מחירי של בין 5% ל-8% ב-3 חודשיים הקרובים.
אלדד ניצן מציין עוד: "שלאחר משבר הקורונה שעצר את ענף הבנייה במשך למעלה משנה המשבר הנוכחי של מחסור בעובדים יכול להביא למכה קשה ביותר על הענף הבנייה ולמשק בכלל שרוצה לצאת מהמיתון וענף הבנייה יכול לסייע רבות למשק להניע קדימה את הכלכלה".
מוקדם יותר, אמר יו"ר איגוד הנדל"ן הישראלי, איציק חסידים, כי יש להחזיר את הדו-קיום במקומות העבודה בעולם הנדל"ן והקבלנים: "לאורך השבוע האחרון קולות מיעוט שעוסקים בהחרמות ספקים ובעלי מקצוע מהמגזר הערבי, רק בשל היותם ערביים. קבלני שיפוצים, מתווכים, שמאים, עורכי דין, פועלים – אנשים כה רבים העמלים להביא פרנסתם בכבוד מדי יום מוצאים עצמם ברשימת החרמות בערים שונות רק בשל דתם, מוצאים עצמם בסיטואציות מתוחות בשל מיעוט הקם על ישראל מתוכה.  ברור לכל מנהיג ציבור באשר הוא כי קולות שכאלו אינם יכולים כלל לעלות על סדר היום הציבורי והאזרחי".
לדבריו, "יש לפעול בשנה הקרובה לקירוב הלבבות ולאחדות, להגדלת שיתופי הפעולה בין כלל העוסקים בתחומי הנדל"ן בישראל ללא הבדלי דת ולאום".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יש מספיק סחנים שיהיו מוכנים לבוא לעבודה ... (ל"ת)
    רינה 05/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור