נדל"ן ותשתיות

בשורה אדירה ל-1.8 מיליון ישראלים: פרויקט המטרו בעיר הזו נפתח

המטרו בירושלים יוצא לדרך: מינהל התכנון קיים היום דיון היסטורי על היערכות הבירה כחלק ממגמות הפיתוח ואוכלוסייה של 1.8 מיליון תושבים לשנת היעד 2050 ובכלל זה קידום מערכת מטרו, בשבועות הקרובים צפוי להיבחר הזוכה בביצוע הפרויקט מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. הבאנו בזמן שיא תכנון מקדים"

מערכת ice |  7
אתר המטרו (צילום יחצ, freepik)
היום (שני), קיים מינהל התכנון, דיון בראשות מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, במסגרתו הוצגו לראשונה תרחישי הפיתוח לעיר ירושלים לשנת היעד 2050, ובכלל זה קידום מערכת המטרו בעיר.
העבודה האורבנית המקיפה, שנערכה בהובלת חטיבת התשתיות במינהל התכנון, הינה פרי יוזמה משותפת של מספר גופים, ביניהם משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה. עבודה זו, הנשענת על ניתוח מעמיק של נתונים דמוגרפיים, כלכליים ותחבורתיים, בוחנת לראשונה את השלכות ציפוף העיר ירושלים בטווח הארוך, כאשר שנת היעד היא 2050, בה אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-1.8 מיליון נפש.
 
העבודה מציגה תרחישי פיתוח הכוללים מערכת מטרו, שתאפשר תנועה יעילה ומהירה ותתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, תוך הפחתת התלות ברכב פרטי ושיפור איכות האוויר. בנוסף, היא  מדגישה את חשיבות ההתחדשות העירונית ככלי לציפוף עירוני, ומציעה מדיניות לתמרוץ התחדשות עירונית  באזורים  אסטרטגיים  ובסמיכות  לתחנות  המטרו  העתידיות.  העבודה  בוחנת  גם  את  הפוטנציאל  הכלכלי  והחברתי  הגלומים  בציפוף  העיר,  כגון  יצירת  מקומות  תעסוקה  ועידוד  השקעות,  תוך  שמירה  על  איכות  חיים  גבוהה  לתושבים  והבטחת  נגישות  לשירותים  ציבוריים  ושטחים  ירוקים.  העבודה  מקדמת  עקרונות  של  בנייה  ירוקה  ופיתוח  בר  קיימא,  ומספקת  בסיס  ידע  רחב  לקבלת  החלטות  אסטרטגיות  לגבי  עתידה  של  ירושלים.
על פי התחזיות, אוכלוסיית ירושלים צפויה להגיע לכ-1.8 מיליון תושבים בשנת 2050 וכדי להגיע ליעד של 1.8 מיליון תושבים תוך שמירה על אופייה הייחודי של העיר, ידרשו שיעורי מימוש גבוהים של התחדשות עירונית - בין 70% ל-80% מהבנייה החדשה. בנוסף, ישנה חשיבות רבה לציפוף מוגבר סביב תחנות המטרו העתידיות.
מערכת מטרו תת-קרקעית הוצגה ככלי הכרחי להתמודדות עם הגידול הצפוי באוכלוסייה ובתנועה. המטרו יאפשר שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה, מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, וציפוף עירוני חיובי.
במהלך הדיון ניתנה סקירה על ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בשני העשורים האחרונים בקידום מערכת הסעת המונים בירושלים, בדגש על רשת קווי הרכבת הקלה. הקו האדום פעיל מזה כעשור, הקווים הכחול והירוק נמצאים בשלבי הקמה, ורשת הרכבות צפויה לתפקד באופן מלא עד סוף העשור.
מערכת המטרו צפויה להתווסף למערכות אלו ולתרום משמעותית להפחתת זיהום האוויר ועומסי התנועה בירושלים, באמצעות עידוד השימוש בתחבורה ציבורית והפחתת התלות ברכב פרטי. המטרו יאפשר גישה נוחה ומהירה למרכז העיר ולמוקדי התעסוקה עבור תושבי השכונות הפריפריאליות, ויגביר את הנגישות לשירותים חיוניים.
במקביל תוכנית אב לתחבורה פרסמה מכרז לבדיקת היתכנות הפרויקט, שצפויה להתבצע בשנת 2025. הקמת מערכת המטרו בירושלים היא פרויקט תשתית לאומי רחב היקף. היקף ההשקעה הצפוי, על פי הערכות ראשוניות, נע בין 34 ל-50 מיליארד שקל
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. הבאנו היום בזמן שיא תכנון מקדים של קווי מטרו בנוסף לעבודה אורבנית משלימה. ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים וכדי להיערך לכך ולכן מערכת מטרו היא קריטית. מדובר באתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכלל הגורמים המעורבים. אנו גאים להוביל את התהליך הזה ולעבוד יחד למען עתידה של ירושלים, אשר יאפשר לנו ליצור עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת, הנותנת מענה לצורכי התושבים".
סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון: "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר, העיר ירושלים בהתאם לתרחישי הפיתוח שהוצגו זכאית לה וזקוקה לה. המטרו יאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי,  ולאפשר את הציפוף העירוני הדרוש כדי ליצור עיר משגשגת, בת קיימא ונגישה לכל תושביה".
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי-באבאי: "תוכנית המטרו תאפשר את המשך מגמות הפיתוח של העיר לתעסוקה ומגורים. יחזק את מעמדה של ירושלים כמרכז המטרופולין ויהפוך את העיר למקום נעים נוח ונגיש יותר בדגש על עירוב שימושים, עיר 15 דקות ועיר רב מוקדית. קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר. רשת המטרו תהווה השלמה של רשת קווי הרכבת הקלה העיליים ותאפשר את המשך פיתוח העיר לתעסוקה ומגורים תוך כדי שיפור השירות התחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    השרה הרודמת דאגה למיזוג אויר
    אריק 11/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השרה רגב לתחבורה רכבות כבישים איזה הבדל
    סגור
  • 4.
    ב 2050 לא תהיה ישראל. חורבן הבית החל. (ל"ת)
    הפראייר 11/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • בוט איראני (ל"ת)
    . 11/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מטרו לירושלים שחיתות לשמה
    אזרח 11/2024/04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אומרים שלאחר המלחמה צריך קיצוצים, מי צריך מטרו לירושלים מה שיתן עבודה חהרבה משרדי תכנון שאיין בהם צורך עם משכורות מפוצצות ולבסוף יביאו פועלים מכל העולם וגם פלסטינים לעשות את העבודה. הכסף הגדול ישאר אצל משרדי התכנון. כשחון תוכנית הרכבת הקלה בתל אביב הוא דוגמא נאותה כייצד פרוייקט מתחיל עם עלות משוערת של A ומסתיים עם עלות בפועל של 2A ולוחות זמנים של 5 שנים וגם ב 10 שנים לא נגמר
    סגור
  • 2.
    בשורה מרה
    יגאל מוריה 11/2024/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נראה לי שהבשורה ממש לא להיט, זה יגרום לפרק של שנים
    סגור
  • 1.
    מטרו
    מאיר 11/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מזל טוב .הגיע הזמן .או מנם באיחור של עשריםשנהלפחות .
    סגור
  • לא מדויק
    אמת 11/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הארכה היא ל120 שנה....
    סגור