תקשורת ומדיה

ראש ממשלת פולין נגד יאיר לפיד: חסר אחריות, מגונה

מטאוש מורבייצקי פרסם פוסט נדיר באנגלית בו הוא תוקף את ראש הממשלה החליפי ושר החוץ על החלטתו להחזיר את השגריר מפולין, וקרא לה החלטה "חסרת בסיס" ומשרת אינטרסים פוליטיים מפלגתיים
יאיר מור |  6
יאיר לפיד (צילום אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
תגובה חריפה לצעד הישראלי הדרמטי בעקבות העברת החוק הפולני החדש, המקשה עד מונע לחלוטין על פליטי שואה מפולין לקבל פיצויים על הרכוש שנגזל מהם: ראש הממשלה הפולני, מטאוש מורבייצקי, פרסם פוסט ארוך בפייסבוק בו הוא תוקף את ממשלת ישראל, ובמיוחד את ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד.
"החלטתה של ישראל להוריד את הייצוג הדיפלומטי בוורשה ביא חסרת בסיס וחסרת אחריות", כתב מרבייצקי , "ומילותיו של יאיר לפיד פוגעניות ביותר". הוא כתב כי גם פולין והעם הפולני הם קרבנות מלחמת העולם השנייה וכי "ניצול הטרגדיה הזו לצרכים מפלגתיים הוא מגונה וחסר אחריות". הוא אף איים כי פולין תנקום בישראל לא רק על ידי החזרת השגריר שלה, כפי שעשתה ישראל – אלא גם על ידי הצבעה נגדה בפורומים כמו האו"ם.
לדברי מורבייצקי, "במשך שנים, פולין הואשמה לשוא על ידי פוליטיקאים ישראלים בשיתוף פעולה בשואה. לעולם לא נקבל זאת". הוא רמז כי הצעדים הנוכחיים של ממשלת ישראל נועדו לגייס תמיכה בה בתוך המדינה על חשבון העם הפולני. הקרבנות הראשונים, לדבריו, הם שגריר פולין בישראל, מארק מגיירובסקי, וילדיו, שלכאורה חווים מתקפה כה קשה עד כי מורבייצקי נאלץ להחליט על הבחרתם לפולין.
הפוסט המלא של ראש ממשלת פולין (תרגום מצורף אחרי הפוסט):

"החזרה פראית של פולין לידיים פרטיות הובילה לטרגדיות אנושיות רבות. עשות אלפי אנשים פונו מבתיהם, שבהם חיו כל חייהם – רק משום שבחוק שלנו היתה פסקה שאפשרה 'החזרת' נדל"ן ללא הגבלת זמן. מה שגרוע אף יותר – ה'החזרות' לעתים קרובות לא היו לידי הבעלים האמתיים או יורשיהם, אלא לפושעים, במקרים רבים על בסיס מסמכים שזויפו או שחיתות, מה שאפשר לרמאים מקושרים פוליטית או גנגסטרים רגילים להתעשר על חשבון קרבנות מלחמת העולם השנייה. היו הרבה דיבורים אודות מקרים בהם בתי המשפט מסרו בתים לידיהם של אנשים חיים-לכאורה בגיל 130. המקרים הללו לא היו טעויות – זה היה טבעה של המערכת.
"עצרנו את זה על ידי העברת חוק שמחזיר את הצדק הבסיסי ושלטון החוק לפולין. תחת הרגולציה החדשה, כל מי שאיבד את נכסיו עדיין זכאי לפיצוי – אך אינו יכול לדרוש שבתיהם של אנשים אחרים יילקחו. החוק הועבר בפרלמנט ללא כל התנגדות, אפילו מצד האופוזיציה – ונחתם אתמול על ידי הנשיא אנז'יי דודה. אני אסיר תודה על כך.
"התנגדות מצד מדינות אחרות אינה יכולה לעצור אותנו מתיקון המדינה. במשך שנים, פולין הואשמה לשוא על ידי פוליטיקאים ישראלים בשיתוף פעולה בשואה. לעולם לא נקבל זאת, ותמיד נגן על שמנו הטוב. כמו כן, לעולם לא ניתן לזכרם של מיליוני פולנים ויהודים פולנים שנהרגו על ידי הגרמנים לשמש ככלים עבור האינטרסים הפוליטיים של ההווה, לבניית תמיכה מפלגתית בפוליטיקה המקומית, לעורר משטמה ושנאה של חלק מדעת הקהל בישראל נגד פולין. אני מקווה שבנושא החשוב ביותר הזה הממשלה והאופוזיציה ידברו בקול אחיד – האינטרסים של פולין על הכף, את כל היתר יש לדחוק הצידה.
"החלטתה של ישראל להוריד את הייצוג הדיפלומטי בוורשה היא חסרת בסיס וחסרת אחריות, ומילותיו של יאיר לפיד, שר החוץ וראש הממשלה החלופי של ישראל, פוגעניות ביותר לכל בן אדם הגון. כל מי שיודע את האמת על השואה וסבלה של פולין במהלך מלחמת העולם השנייה לא יכול להסכים לסוג הפוליטיקה הזה. ניצול הטרגדיה הזו לצרכים מפלגתיים הוא מגונה וחסר אחריות. אם ממשלת ישראל תמשיך לתקוף את פולין בדרך זו, יהיו לזה השלכות שליליות ביותר גם על היחסים שלנו – גם היחסים ההדדיים וגם היחסים בפורומים בינלאומיים.
"כמו כן, אני מזועזע מהמתקפה על שגריר הרפובליקה הפולנית בישראל, מארק מגיירובסקי, שבמשך שלוש השנים האחרונות עבד ללא לאות לבנות יחסים טובים בין מדינותינו. תוצאות הפעולות התוקפניות האחרונות של ממשלת ישראל הן שנאה מוגברת לפולין ופולנים (בישראל). מסיבות אלו, החלטתי להבטיח את העברתם הבטוחה של ילדי השגריר שלנו חזרה לפולין. פולין לעולם לא נוטשת את הדיפלומטים שלה בעת צרה".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    לך תסביר להם שהוא אפס ביחסי חוץ
    שניר 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בא השוטה והרס שנים של עבודה.פולין היתה ידידה בהצבעות באום והטיפש הרס הכל.
    סגור
  • 4.
    יאיר לפיד סתם זבל (ל"ת)
    שרגא 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    לפיד גורם נזק
    יאיר המאיר 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לפיד ללא שום עשייה במשרד החוץ וללא שום הישגים.
    סגור
  • 2.
    צדק צדק תרדוף
    צדק 08/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה נכון, היו הרבה פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים, ימח שמם אבל היו גם חסידי אומות העולם שם, לא נשכח אותם , נכון שרוב המחנות היו בפולין ונכון הרבה דברים, אבל וזה חשוב מאוד, היה אפשר לגמור את זה יפה מאוד בגישור כי זה מה שעשיתם לרוב, וגם את ההצעה שהוא אמר שכל אחד זכאי לפיצוי, אבל לא יפונה מהבית שלו, יש לנו גם אנחנו את שייח גארח, בירושלים, למה שלא תשיב להם ולכל העולם את הצדק, תחזיר את השכונה לבעליה היהודים, נכון שלפי הצדק הם צודקים אבל יותר נכון לערוך פשרה ולהגיע למוסכמות עם הצד השני, ואז כולם יוצאים מנצחים, עכשיו זכינו באוייב נוסף במגרש הדיפלומטי, תראה לעולם שיש עוד דברים על מה לדבר, תכפיל פי 10 את הבנייה בירושלים בלי חשבון , העם איתך
    סגור
  • 1.
    לפיד רוצה להראות שהוא רמבו
    עופר2 08/2021/15
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אבל הוא לא מבין שמחוץ לישראל אף אחד לא סופר אותו.
    סגור
  • לאט אבל בטוח
    שירה 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם בארץ מתחילים להכיר את הישגיו. לא מתאים להיות ראש ממשלה. באמת חבל שאיבדנו תכנית אירוח מצויינת.
    סגור