בארץ

נזק של 270 מיליון שקל: מדוע העברת התקציב לשיקום התשתיות מתעכב?

מיומה הראשון של המלחמה נגרם נזק רב לתשתיות, למסילות ולכבישים ברחבי ישראל. לפי הנתונים הנזק הכולל מוערך כעת ב-270 מיליון שקל כאשר 100 מיליון שקל יגיע מתקציב מינהלת תקופה והשאר מכספי האוצר
מערכת ice | 
קיבוץ בארי לאחר פלישת מחבלים (צילום פלאש 90/ אריק מרמור)
מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הנזק לתשתיות התחבורה בישראל מוערך בכ-270 מיליון שקל. החמרת המצב בצפון העלתה את העלויות המשוערות, אך עדיין מוקדם לקבוע מה תהיה העלות הסופית למשק הישראלי.
מתוך הנזק הכולל, כ-100 מיליון שקל נמצאים בגבולות הגזרה שעליהם אחראית מינהלת תקומה, הגוף שהוקם במהלך חודש אוקטובר 2023 במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה שנפגעו במתקפה מ-7 באוקטובר. שאר הכספים יגיעו מתוך תקציבים ייעודיים שיקצה משרד האוצר. עד כה, מרבית הכספים לא הועברו, אך חלק מהתיקונים בוצעו באמצעות התקציב השוטף של המשרד.
על פי הפרטים שפורסמו לראשונה ב-YNET, המלחמה גרמה לנזקים רבים בתשתיות תחבורה, כולל כבישים, מסילות רכבת, כיכרות ומדרכות. חלק ניכר מהנזק נגרם כתוצאה מפצמ"רים, רקטות, טילים וכטב"מים, אך גם השינוע הנרחב של כוחות צה"ל, כולל טנקים וכלים כבדים, תרם לנזק. תיקון הנזקים בתשתיות הרכבת מוערך בכ-26 מיליון שקל.
נוסף על כך, נזקים בתשתיות בגבול הצפון, בשל המלחמה מול חיזבאללה, צפויים להיות משמעותיים. במקביל, נחשף כי נזקי הרכוש מהמתקפה האיראנית ב-1 באוקטובר מוערכים בין 150 ל-200 מיליון שקל. לפי נתוני מס רכוש, כ-2,200 דירות ברחבי הארץ נפגעו מהמתקפה, כאשר בהוד השרון ניזוקו יותר מ-1,000 דירות, ובבניין אחד הנזקים מוערכים ביותר מ-10 מיליון שקל.
המצב הנוכחי מצביע על אתגרים גדולים לשיקום התשתיות, והצורך בהקצאת תקציבים נוספים לשיקום מהיר ויעיל. במקביל, יש לשקול פתרונות ארוכי טווח למניעת נזקים עתידיים במקרים דומים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה