דיגיטל וטק

זוכרים מרחוק: המיזמים הדיגיטליים שמנציחים את קורבנות ה-7 באוקטובר

יום השנה לשביעי באוקטובר, שנחרט בזיכרון של כולנו, מביא איתו גם מיזמים דיגיטליים ווירטואליים המאפשרים לזכור את הקורבנות ולחוש את הזוועות מרחוק, דרך עדויות אישיות, סיורים אינטראקטיביים ומצגות זיכרון מותאמות אישית.  אלו המיזמים שיאפשרו לכם לזכור את הנופלות והנופלים
רפאל בן זקרי | 
מיזמי הנצחה דיגיטליים (צילום shutterstock)
השביעי באוקטובר נחרט בזיכרון של כולנו כאחד הימים הכואבים בהיסטוריה של מדינת ישראל. טבח המוני של חפים מפשע, במתקפת טרור רצחנית של חמאס, הותיר את המדינה והמוני משפחות שכולות באבל כבד. לזכרם של הנפגעים והחללים, וכניסיון להבטיח שזיכרון זה יישאר חי ונוכח, הוקמו מיזמי הנצחה שונים, שניתן לחוות גם מרחוק. החל ממוזיאונים וירטואליים ועד למצגות זיכרון אישיות – אספנו את הפרויקטים הדיגיטליים שדרכם ניתן לזכור את הקורבנות, ללמוד על האירועים ולהשתתף בטקסי זיכרון גם מרחוק.
Edut710 הוא כלי מבוסס בינה מלאכותית שפותח בשיתוף בין מיקרוסופט למיזם עדות 710, המיועד להקל על הכנת טקסי זיכרון לאירועי 7 באוקטובר. הכלי מאפשר למשתמשים ליצור מצגות זיכרון מותאמות אישית על בסיס מאגר נרחב של עדויות שנאספו מפי שורדי האירועים. באמצעות חיפוש בשפה טבעית, ניתן לשלב עדויות וידאו, טקסטים ויצירות אמנות, וליצור טקסי זיכרון מותאמים אישית או אירועי שיח ולימוד. הכלי מתאים לשימוש בקהילות ומוסדות ברחבי העולם, במיוחד במקומות שבהם אין אפשרות להביא עדים פיזיים. מיזם עדות 710 כולל גם תיעודים ועדויות רבות באתר הבית של המיזם.
"כאן 7.10.360" הוא מוזיאון וירטואלי מושקע במיוחד שהוקם על ידי תאגיד השידור הישראלי "כאן", בשיתוף עם חברת Appsflyer, להנצחת אירועי טבח 7 באוקטובר 2023. המוזיאון מציע סיור אינטראקטיבי בזירות האזרחיות והצבאיות שנפגעו במהלך הטבח, ומשלב אלפי שעות של חומרי גלם – תמונות, סרטונים, הקלטות ועדויות – שנאספו על ידי תחקירנים וכתבי התאגיד. המיזם נועד להציג את הסיפורים האישיים ולשמר את זיכרון האירועים לדורות.
החוקר העצמאי יובל הרפז יצר מפה מקיפה לתיעוד כל הנרצחים בטבח 7 באוקטובר. בעזרת כלי טכנולוגי שפיתח, הוא איגד נתונים ממקורות פתוחים, כתבות ואפילו פניות ממשפחות, כדי למפות את שמות הנרצחים. האתר, שנבנה בשיתוף עם שותפו שגיא אור, מציג מידע מעודכן על כל אחד מהנרצחים, עם אפשרות לחיפוש לפי מיקום וזירת האירוע. המידע מתעדכן באופן שוטף, כאשר הרפז ממשיך לאסוף נתונים נוספים ולסגור קצוות שנותרו לא ברורים.
מיזם "Oct7Map" נועד להמחיש בצורה אינטראקטיבית את זוועות מתקפת חמאס, תוך שימוש במפה המאפשרת התבוננות באירועים הקשים של אותו יום. המפה מתעדכנת באופן רציף, כאשר יוצרי המיזם מזמינים את היצבור לקבל מידע ולהציע תיקונים, על מנת להבטיח תיעוד מקיף ומדויק ככל הניתן של האירועים.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה