בארץ

אחרי אסון הכטב"ם בישראל חושפים: כך נתגבר על האיום מלבנון

אסון הכטב"ם בבסיס בא"ח גולני והפגיעה בבית אבות בהרצליה ביום כיפור, רק הדגישו את גודל האיום. אורטק מערכות מיגון, המתמחה בפיתוח פתרונות מיגון למבנים חושפת פתרון שיוכל להגן על האזרחים ולמנוע את האסון הבא
מערכת ice |  3
ישראל וחיזבאללה (צילום shutterstock)
אסון הכטב"ם אתמול (ראשון) והפגיעה בבית הדיור המוגן בהרצליה ביום כיפור, רק הדגישו את האיום של חיזבאללה והמליציות הפרו אירניות על ישראל. רבים מהכטב"מים מיורטים אמנם בידי צה"ל אולם כפי שראינו אתמול יש כאלה שעוברים את כל המערכות הדיגיטליות ומצליחים לפגוע ביעדיהם  ולגרום לאסונות בנפש והרס רב.
תמונת מצב - האיום
לפי הערכות, מתחילת המערכה בין צה"ל לחיזבאללה שהחלה ב־8 באוקטובר שוגרו לעבר ישראל יותר מ־1,000 כטב"מים מתאבדים וכטב"מים ורחפנים המשמשים לאיסוף מודיעין. עלויות ייצור ותחזוקה והפעלה של הכטב”מים נמוכות מאוד – ניתן אפילו לייצר ולרכוש אלפי כטב”מים בעלות היצור והתחזוקה וההפעלה של מטוס קרב אחד.
לכן, קצב הייצור השנתי העולמי הנוכחי של הכטב”מים הצבאיים הוא עשרות אלפי יחידות והוא יואץ עוד יותר עד למיליוני יחידות בשנה.  הכטב”ם יכול להיות מדויק ולכן סיכוי גבוה מאוד שיפגע ביעד, הוא קטן, טס בגובה נמוך ובעל חתימה נמוכה ולכן יש מקרים בהם קשה מאוד ליירטו.
לחלק מהכטב”מים טווח פעולה גדול (מאות ואלפי ק”מ) ויכולים לשאת רש”ק להטלה וגם וטילים במשקלים של החל מעשרות ועד מאות ק”ג. מרבית הכטב”מים אינם נדרשים לשדות תעופה תקניים לשם אחסנה והמראה, אלא מאוחסנים בבתים של פעילי הטרור ומשוגרים מגגות של בתים, ממשאיות וטנדרים, משוגרים מכל מקום. כך גם קשה לפגוע בהם על הקרקע.  
התכונות הללו הופכות את האיום לאפקטיבי במתארים מסוימים. נוסף לזאת, לפי פרסומים בכלי התקשורת, ישנו איום אשר כבר התממש בתקיפה האירנית אשר סוכלה, תקיפה של להקות ונחילים של כלי טייס בלתי מאוישים אשר מגיעים בקבוצות גדולות.
למרות שכבות ההגנה הכטב"מים מצליחים לגרום לנזקים רבים 
לישראל מערך הגנה אווירית הכולל מספר שכבות הגנה, באוויר, בים וביבשה. במלחמה הנוכחית משתמשים בכולן יחד, בהן כיפת ברזל, קלע דוד, פטריוט, חץ כחלק ממערך ההגנה האווירית. זאת, לצד מסוקי קרב ומטוסים שמיירטים גם הם איומים אוויריים מסוגים שונים בעת מתקפות לעבר ישראל.
תנאי הכרחי ליירוט הוא זיהוי האיום במערכות ההגנה האווירית, ללא זיהוי בזמן ומרחק מספיקים לא ניתן להפעיל את מערכות ההגנה באופן אפקטיבי.  עוד יש לציין כי מערכות היירוט יקרות מאוד ולעיתים יקרות פי כמה מעלות הכלי התוקף עצמו.
לכן, אנו רואים ושומעים על מקרים בהם איומים קטנים לכאורה, שטסים לאט ובגובה נמוך שאינו יוצר כמעט חתימת מכ"ם, עוברים תחת עיניהן של כלל מערכות ההגנה האווירית ולא תמיד מצליחים לאתר אותם בזמן לצורך יירוט, או שמגלים שהייתה חדירה רק לאחר הפגיעה, כפי שקרה בחורפיש לאחרונה.
מערכות הביטחון ברחבי העולם מעלות פתרונות נגד האיום החדש, כמו תותחי לייזר, פיתוח אמצעי איתור שאינם מבוססי מכ"מ כמו מיקרופונים, שיקלטו את הרעש האופייני של הכטב"מ ויספקו התרעה על בסיס נתונים אלה.
  
הפתרון של אורטק - מיגון פיזי על המבנה עצמו
אורטק מערכות מיגון, המתמחה בפיתוח פתרונות מיגון למבנים, פיתחה פתרון פיזי, המהווה את שכבת ההגנה האחרונה, אחרי שכל המערכות הדיגיטליות והטכנולוגיות כשלו. שכבת הגנה פיזית שתיזום את האיום מעל תקרת המבנה המוגן באתר שהוחלט למגן, המיגון בדרך כלל יבוצע באופן חיצוני מעל המבנה או בצדדיו, בהתאם להגדרת האיום. 
שכבת המיגון יוזמת את הפיצוץ במרחק ביטחון מהמבנה עצמו, ולכן מרחיקה את הסיכון כדי למנוע נזק או לצמצמו באופן משמעותי. המערכת מבוססת על פאנל מיגון העשוי חומרים מרוכבים, המותקן על המבנה בהתאמה ותכנון ספציפיים לכל נכס. שכבת ההגנה קלה להתקנה - ניתן למגן תוך 14 יום והיא הפתרון הזול ביותר מכל שכבות ההגנה אחרי שכל ההגנות כשלו .
רן נאור מנכ"ל אורטק מערכות מיגון, התייחס לנושא ומסר בתגובה כי: "במציאות הבטחונית הנוכחית, מול האיום האווירי החדש, דובר רבות על שכבת הגנה פסיבית, כגון שקי חול או רשתות שיכולים להוות חציצה פיזית בין הכטב"מ או הרחפן העוינים למבנה. הפתרון שפיתחנו, מספק פתרון מיגון פסיבי מתקדם, המשתלב באופן חיצוני במעטפת המבנה, ואינו חריג  באסתטיקה הכוללת של המבנה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הצעה
    יאקי 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יחידת רחפנים מיירטים מול רחפנים...הגובה בו הם טסים הם מעין שטח אפור נמוך למערכות ולטייסים...אי לכך יחידה שתטיס רחפנים מיירטים. ביחד עם זאת וולקנים מוצבים בשטח מעמדות שולטות
    סגור
  • 2.
    במקום למגן מבזבזים על ישיבות
    Hguy 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנות שלטונו של נתניהו והתגברות האיומים מצד כטבמים ורקטות מחיזבאללה במקום להתמגן ולהשקיע באמצעי הגנה מבזבזים את הכסף על ישיבות להתנחלויות שעולות מליארדים. תודה נתניהו. איפה היינו מוצאים אחד כמוך. אין עליך בפוליטיקה. במעשים והגנת העם כלום.
    סגור
  • 1.
    לכאורה שקר ורמאות והונאה
    קובי 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל חרטא ברטא שלכאורה יש הרבה מאוד רמאים וחלאות אדם בשטח שמנסים לסחוט כספים אז בבקשה תרדו מזה אם יש לכם לב אדם . אחרת אתם לכאורה מסוג אלו שציינתי
    סגור