בארץ

בצה"ל חושפים: עלויות המלחמה יגיעו ל-150 מיליארד שקל

מדינת ישראל תציין בקרוב שנה לשבת השחורה ולפרוץ מלחמת 'חרבות ברזל'. צה"ל נלחם בכמה חזיתות במקביל ולצד ההצלחות בשדה הקרב, הירי לישראל והפגיעה במשק נמשכים. בעקבות ההתמשכות וההתרחבות העימותים, צה"ל מעדכן את התחזיות של עלויות המלחמה
מערכת ice | 
כלכלה ומלחמה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
התחזית המעודכנת של צה"ל לגבי עלויות המלחמה מצביעה על סכום של 150-140 מיליארד שקל, עלייה משמעותית מההערכה הקודמת שעמדה על סכום של 135 מיליארד שקל.
במהלך חודש ספטמבר 2024, עלות המלחמה כבר הגיעה ל-129 מיליארד שקל, עם השפעות כלכליות רבות על תקציב המדינה. הסיבות העיקריות להמשך הגידול בעלויות הן השימוש המוגבר במילואימניקים ובחימושים, שמעבר לכל התחזיות. כך עולה לפי הפרטים שפורסמו לראשונה בכלכליסט, 
סוכנות הדירוג מודי'ס ציינה כי ההמשך המתמשך של המלחמה וההשלכות הכלכליות הקשות הם הסיבות להורדת דירוג האשראי הכפולה של ישראל. הניתוחים הפנימיים מראים כי הוצאות המלחמה הישירות מאז ה-7 באוקטובר עומדות על 129 מיליארד שקל, כולל 37 מיליארד שקל על תשלומים למילואימניקים ו-29 מיליארד שקל על תחמושת.
נראה כי הפערים בין משרדי הביטחון והאוצר במימון תקציב הביטחון לשנת 2025 יעמדו על עשרות מיליארדי שקלים, מה שמטיל ספק ביכולתו של שר האוצר לשמור על גירעון של 4%. ככל שהמלחמה נמשכת, כך גדלים החששות לגבי ההשפעה על הכלכלה הישראלית.
במקביל, במשרד האוצר קיימת ביקורת על האופן שבו משרד הביטחון מחשב את עלויות המלחמה, עם טענות כי כוללים הוצאות שאינן ישירות למלחמה עצמה. במשרד האוצר סבורים שהגיע הזמן לנתח מחדש את ההוצאות ולמקד תקציבים בעדכון האיומים בשטח.
בזמן שמערכת הביטחון מתמודדת עם אתגרים רבים, נותרת השאלה כיצד תתנהל הכלכלה הישראלית בעידן שלאחר המלחמה, והאם תצליח להימנע מההשלכות של "עשור אבוד" כמו לאחר מלחמת יום כיפור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה