כסף וצרכנות

עלות של 135 מיליארד שקל בשנה: האם כלכלת ישראל בסכנה?

לפי הערכות הצבא, גם ללא התלקחות של מלחמה אזורית מול חיזבאללה ואיראן, זו תהיה העלות האסטרונומית של המלחמה ב-2024. וכמה יעלה ממשל צבאי בעזה?
מערכת ice |  3
תקציב המלחמה (צילום פלאש 90/ נעם רבקין פנטון, יונתן זינדל, shutterstock)
מלחמת חרבות ברזל נמשכת כבר 9 חודשים ללא אופק של סיום בקרוב, ואת העלויות האסטרונומיות שלה נצטרך לספוג כולנו בשנים הקרובות. תא"ל ד"ר גיל פנחס, היועץ הכספי של הרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון, מעריך כי עלות המלחמה תגיע עד סוף השנה ל-135 מיליארד שקל – וזה עוד בתנאי שלא תתלקח מלחמה אזורית מול חיזבאללה ואיראן. כך פרסם סבר פלוצקר בידיעות אחרונות.
לפי הדו"ח, שליש מהסכום (כ-45 מיליארד) ילך לאחזקת צבא המילואים והצבא הסדיר. עוד עולה מהדו"ח כי אם כיום עלות שיקום נכי צה"ל והסיוע למשפחות שכולות עומד על כ-5.5 מיליארד שקל בשנה – הסכום צפוי להכפיל עצמו בשנים הקרובות.
עוד כותב פלוצקר, כי לפני המלחמה עמד חלקו של הביטחון בתוצר המקומי של ישראל על כ-4.4%, ואילו השנה יוכפל חלקו ל-9%, הפרש של 80 עד 90 מיליארד שקל נוספים.
בעוד בממשלה נשמעות קריאות לשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה על ידי ממשל צבאי ישראלי, הרי שלפי פלוצקר מדובר בחלום בלהות כלכלי וארגוני, שכן כריבון על 2.2 מיליון פלסטינים, אוכלוסייה ענייה ועוינת, יצטרך השלטון הישראלי לשלם משכורות לרבבות פקידי המנגנון האזרחי, לייצר תעסוקה למובטלים, לספק סיוע הומניטרי למשפחות, לשקם את התשתיות ועוד - סכומי עתק, מיליארדים כבדים.
יש לציין כי בינואר השנה היתה התחזית של בנק ישראל כי העלויות התקציביות של המלחמה – הוצאות על תקצוב צה"ל בלחימה, פיצוי עסקים ומפונים, שיקום אזורים שלמים ואובדן הכנסות – צפויות להסתכם בכ-210 מיליארד שקל, ללא התלקחות מלחמה בצפון.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בוקר טוב: מדינת ישראל בדרך לפשיטת רגל
    ייייייישששששש 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא נורא ממשלת ימין מלא מלא תגרום לחורבן הבית השלישי
    סגור
  • 2.
    בממשלתינו מחקים את שלושת הקופים,רק ששם המספר גדול מ-3.. (ל"ת)
    הדר 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    50% זה לפנסיות התקציביות השמנות!!
    יועץ כלכלי 07/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    של הקצינים המושחתים עם המכנסי קופיקו
    סגור