השוק

דירוג האשראי של ישראל מתרסק: מכה קשה נחתה על הכלכלה

ההסלמה המשמעותית בסיכון הגיאופוליטי. הסוכנות מצביעה על העימות המתמשך בעזה, המתיחות הגוברת בגבול הצפון, והיעדר אסטרטגיית יציאה ברורה מהסכסוך הצבאי הביאו את סוכנות דירוג האשראי להוריד את דירוג האשראי של המדינה בשתי דרגות - מרמה של A2 לרמה של BAA1. זהו הדירוג הנמוך ביותר שניתן לישראל אי פעם
מערכת ice | 
מודי'ס מזהירה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הנחיתה מכה כואבת על כלכלת ישראל, כשהורידה את דירוג האשראי של המדינה בשתי דרגות - מרמה של A2 לרמה של BAA1. זהו הדירוג הנמוך ביותר שניתן לישראל אי פעם, והוא מציב אותה בשורה אחת עם מדינות כמו קזחסטן, פרו ובולגריה. יתרה מכך, הסוכנות הנפיקה תחזית שלילית, רומזת על אפשרות להורדת דירוג נוספת בטווח של שנה עד שנה וחצי.
הסיבה המרכזית להורדת הדירוג, לפי מודי'ס, היא ההסלמה המשמעותית בסיכון הגיאופוליטי. הסוכנות מצביעה על העימות המתמשך בעזה, המתיחות הגוברת בגבול הצפון, והיעדר אסטרטגיית יציאה ברורה מהסכסוך הצבאי. כל אלה, לדעת מודי'ס, מערערים את הביטחון והוודאות הדרושים למשק ולהשקעות עסקיות.

מודי'ס צופה האטה משמעותית בצמיחה הכלכלית של ישראל. התחזית לשנת 2024 עומדת על 0.5% בלבד, ולשנת 2025 על 1.5% - ירידה חדה מהתחזית הקודמת של 4%. הסוכנות מזהירה מפני נזקים ארוכי טווח לכלכלה, כולל מחסור בכוח אדם, ירידה בהשקעות, ועלייה בנטל המס לממן את ההוצאות הביטחוניות הגדלות.
הדו"ח מותח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע לתקציב המדינה. מודי'ס מציינת את העיכוב בגיבוש תקציב 2025 ומטילה ספק ביכולת לעמוד ביעדי הגירעון. הסוכנות צופה גירעון של 7.5% מהתמ"ג ב-2024, לעומת היעד הממשלתי של 6.6%, ומעריכה שהחוב הממשלתי יגיע ל-70% מהתמ"ג, עלייה חדה מהתחזית הקודמת של 50%.
מודי'ס מביעה חשש מיוחד לגבי עתידו של מגזר ההייטק הישראלי, המהווה מנוע צמיחה מרכזי למשק. הסוכנות מזהירה כי אי-הוודאות הביטחונית והכלכלית עלולה לפגוע ביכולתו של המגזר להמשיך ולצמוח בקצב הנדרש, דבר שעלול להשפיע לרעה על הכנסות המדינה ממסים ועל הצמיחה הכללית.
תגובת הממשלה להורדת הדירוג היתה חריפה. החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, הגדיר את ההחלטה כ"מוגזמת ובלתי מוצדקת", וטען כי היא אינה מתיישבת עם הנתונים הפיסקליים והמאקרו-כלכליים של המשק הישראלי. עם זאת, הורדת הדירוג מהווה אתגר משמעותי לממשלה ולמשק הישראלי, ומדגישה את הצורך הדחוף בגיבוש אסטרטגיה כלכלית וביטחונית ארוכת טווח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה