נבחרת אייס

דרעי, במקום 'להיכנס מהחלון', יש פתרון חוקתי אמיתי למשבר | עו"ד יהודה שפר

פסיקת בג"ץ שפסלה את אריה דרעי מלכהן כשר בממשלה והדרכים הנכלוליות בהן עשוי להשתמש דרעי שהצהיר 'אם הדלת נסגרת ניכנס דרך החלון' מציבות צו שעה לפתרון המשבר החוקתי - הסכמה רחבה בכנסת על תיקון חוק היסוד ויתר רכיבי הרפורמה
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  31
עו"ד יהודה שפר על עצמאות מערכת המשפט בבחירות (צילום פלאש 90)
אתמול הוטלה פצצה משפטית-פוליטית כאשר בית המשפט העליון החליט שמינויו של אריה דרעי לשר בממשלה לוקה בחוסר סבירות קיצונית. החלטה זו נסמכה על שני נימוקים הראשון הוא צבר ההרשעות הפליליות של השר דרעי, והשני הוא מניעות משפטית שיצר דרעי כאשר הוליך שולל את שופט בית משפט השלום שדן בעניינו, זאת כאשר הצהיר כי ימשיך בפעילות ציבורית אך מחוץ לכנסת, ולמחרת היום התייצב בכנסת והצהיר את ההיפך הגמור.
כתוצאה מכך, נדרש ראש הממשלה נתניהו לפטר בהקדם את השר דרעי מתפקידו. נימוקי כל 11 השופטים מהווים מגדלור נורמטיבי הקובע שאיש אינו מעל החוק, גם לא מי שהוביל מפלגה שזכתה ב-400,000 מקולות הבוחרים. ערך השוויון בפני החוק, והצורך להבטיח נורמות מינימאליות של יושר ויושרה, הם מרכיב נוסף בדמוקרטיה שאיננה רק בחירות כל ארבע שנים, אלא גם איזונים ובלמים כאשר כוחו של הרוב בכנסת אינו בלתי מוגבל, ואפילו ראש הממשלה אינו יכול למנות כל אדם לכל תפקיד, רק משום שיש לו תמיכה קואליציונית.   
חשוב להדגיש כי לו פעל דרעי כאדם ישר ובדרך המלך, היה מצבו המשפטי שונה בתכלית. בית המשפט נתן משקל רב לעובדה שהוא הוליך שולל את בית המשפט השלום. פרישתו של דרעי מהחיים הפוליטיים לא הייתה חלק מהסדר הטיעון, וספק אם יכלה להיות, ודבריו של דרעי לשופט לא נדרשו, אלא היו חלק מנסיון שלו להשפיע על תוצאת המשפט בצורה לא ראויה ושלא לצורך, במיוחד לאור העובדה שלמחרת היום התייצב במשכן הכנסת.

לו היה פונה דרעי כאחד האדם לאחר הרשעתו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית כדי לקבל הכרעה בדבר הקלון שבמעשיו, במקום ליזום תיקון פרסונאלי לחוק יסוד הממשלה, יתכן בהחלט שהיה מתאפשר לו להיות היום שר.
חשוב גם להדגיש כי בית המשפט העליון הוכיח כאן שוב עקביות ואי-תלות פוליטית. בפעם הקודמת שפסק כך בית המשפט בפרשת דרעי-פנחסי, לפני עשרות שנים, הייתה זו קביעה שהזיקה מאוד ליצחק רבין ז"ל שנדרש אז לפטר את דרעי בשל כתבי האישום שהונחו על שולחן הכנסת אז לפני הגשתם, וכיום החלטתו של בית המשפט מזיקה פוליטית למחנה השני בראשות נתניהו.
בעקבות החלטה זו נוצר משבר פוליטי חסר תקדים, ודוברים רבים בקואליציה החלו מאיימים בהאצת הליכי החקיקה לביטול עילת הסבירות ולפוליטיזציה של המינויים בבית המשפט העליון. אחת הטענות השקריות הנשמעות לביסוס הצורך בגוון הרכבו של בית המשפט היא כי רק השופט ה"מזרחי" היה בדעת מיעוט מה שמוכיח את הצורך בגוון הרכבו של בית המשפט. טענה זו אינה נכונה שכן השופט אלרון לא הכשיר את מינויו של דרעי גם לשיטתו התיקון שנעשה לחוק היסוד לא חל רטרואקטיבית על מינויו של דרעי ולו נשמעה דעתו יש להפנות העניין ליו"ר ועדת הבחירות כי שיכריע אם היה במעשו של דרעי קלון.
מהו הפתרון למשבר שנוצר? אפשרות אחת היא להמשיך בדרכים נכלוליות וכפי שהתבטא דרעי: "אם הדלת נסגרת ניכנס דרך החלון". במסגרת זו ניתן להשביע ממשלה חדשה ולמנות את דרעי לראש ממשלה חלופי, או למנות את אשתו ובנו של דרעי לתפקידי שרים במקומו. אך ישנה גם דרך המלך – הגעה להסכמה רחבה בכנסת על שינוי חוקתי ברוב גדול שיבטא הסכמה על כללי משחק חוקתיים חדשים.
רעיון אפשרי הוא חקיקה של תיקון לחוק יסוד הממשלה שיקבע כי אין כלל ביקורת שיפוטית על מינוי שרים, ואלו נתונים אך ורק לביקורת הכנסת. זאת, בהסכמה רחבה של 80 חברי כנסת, וכתחליף לרעיון הנורא של ביטול עילת הסבירות להתערבותו של בית המשפט, מה שיביא לפגיעה אנושה בזכויות האזרח הקטן ויכולתו להתמודד עם שרירות לב של פקידים.
הסכמה רחבה חוצת קואליציה ואופוזיציה נחוצה גם לגבי יתר רכיבי הרפורמה הקיצונית שהוצעה על ידי יריב לוין. המשבר שנוצר הוא שעת כושר להגיע להסכמות חוקתיות רחבות, ברוב גדול בכנסת, מה שיגביר הסיכוי שיתקבלו גם על ידי בית המשפט. יש לקוות שמנהיגינו לא יחמיצו את ההזדמנות לעצור את הדרדרות הדמוקרטיה הישראלית אל עבר התהום.
תגובות לכתבה(31):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    לפתע נעלם חוק השווים, חוק מחיקת עבירות ישנות
    יואבי 02/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואיסור לזקוף אותן.נגד נאשם. אשר רואים אותו חסר עבר . השופטים הרחיקו בלהג הסמאלני הנקמני הגזעני שלהם עד פרשה עיתונאית במהותה ולא משפטית פרשת בראון חברון. גם משם נטלו טענות מצוצות מהאצבע . ולעבירה האחרונה , מה היה? היו עבירות שוחד ואין ספור טענות לעבריינות חמורה ,העבירות שנחקרו העלו לא הר ולא גבעה, אפילו לא עכבר . תחת סאת מצאו ארוע מס של הצהרת גובה מכירת נכס , ארוע מס מנהלי . שכל אזרח סוגר מול פקיד מס הכנסה .
    סגור
  • 23.
    שפר
    ריקי 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שפר אתה היחידי שלא צריך להגן על בית המשפט ואתה יודע למה. לא על העם י
    סגור
  • 22.
    צריך לחוקק חוק שאסור על עבריינים להבחר לכל שירות ציבורי
    911 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ברמה המוניציפלית והארצית, ואיסור להתמנות לתמנות לתפקידים כגון שרים, מנכ"לים של משרדי ממשלה, חברות ציבוריות ועוד. איסור מוחלט ללא הנחות. ראש ממשלה שנגדו מתנהל משפט פלילי לא יכול להתמודד מחדש כל עוד המשפט מתנהל.
    סגור
  • לא הבנת
    יוס הדוס 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי קובע מי עבריין לכשהשופטים יהיו מזרחיים ימניים תראה כמה עבריינים צפונבונים אשכנזים צריך רק לשנות את תהליך בחירת השופטים ולעשות אפליה מתקנת ואז כל השמאלנים ירוצו לעשות פסקת התגברות ב41
    סגור
  • 21.
    בואו מכשיר את השרץ. נכשיר שרימפס וספמנון העיקר שנהיה ש (ל"ת)
    עודד 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    פסילת דרעי
    דוד 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כנראה שהעו"ד הנכבד שכח שאת המהפכה עשה אהרן ברק.ושום זכויות אזרח לא יפגעו.ואל יהלך אימים עלינו.יש רבים מעורכי הדין שחלוקים עליו ואין הוא יותר פיקח מהם.
    סגור
  • 19.
    השתק
    אב 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדוע אדם ששפך דם לא מושתק ובמקום זאת זוכה לבמה עליה נראה פרצופו המכוער והזחוח ?
    סגור
  • 18.
    גאוני מכדי שנצליח להבין את ההגיגים שלך (ל"ת)
    אזרח פשוט 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    יפה דרעי יכולה לנקות שירותים אצל שרה נתניהו
    נתן 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כדי לבדוק אם יפה דרעי מתאימה לקבל את משרת בעלה הגנב, עליה להבחן אצל שרה נתניהו בניקיון האסלות ברחוב עזה.
    סגור
  • 16.
    לך תדרוס עוד מישהו
    אני 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ועזוב אותנו בשקט
    סגור
  • 15.
    יהודה שפר הוא רוצח נתעב שלא נתן את הדין
    ליליה 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    6 1
    על מעשיו. שפר. דרס אזרח למוות. בחיפה, בשדרות אבא חושי. שי ניצן המושחת התגייס מיד להעלים את הפשע של שפר
    סגור
  • שפר
    רירי 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא לא מתבייש להופיע בכל הערוצים במקום שישב בשקט
    סגור
  • 14.
    יהודה שפר תת אדם. גם אנס וגם רוצח (ל"ת)
    ניר 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 13.
    אין אמונה במערכת המשפט. ההרשעות מוזמנות מהשמאל (ל"ת)
    ניר 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 12.
    כפי שנדרש מכל שומר בסופר או בקניון תעודת יושר מהמשטרה,
    סתם אחת 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    6 2
    כך יש לנהוג עם מי שחפץ להיות חבר כנסת. אולי כך נמנע מאיתנו את הבושה והחרפה במינויים לא ראויים
    סגור
  • 11.
    דרעי ונתניהו שני נוכלים שיכורי כוח (ל"ת)
    ישראל 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    6 6
    סגור
  • אמינות נתניהו
    דוד 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ראה את החקירות המרושעות .ואת רישעות וחוזר האמינות של הפרקליטים והחוקרים.שכל חפצם להרשיע את ראש הממשלה בדרכים פסולות
    סגור
  • תגובה ל11 על דרעי וביבי שיכורי כח כך הצגת
    א.א.חיפה 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אז שמאל ים. תגיד לי כל מה שבנו ולםיד עדו ראית לבן בעיניים . לא ראיתם כמה דיור עדו לכם. בנט את מבצרו בחמישים מליון מה שעשה זה סביר . אני אומרת כמו שהשופטים אמרו על דרעי. כל פושעו הפעם שהוא העביר שטח לאחיו שהיה שלו. וכל מה שעשה דרעי הפנה את כל הטיפול בהמשך לאחיו. לא קיבל שום כסף . גם היעוץ משפטי טען שאין משהו מיוחד ואיכות השלטון המקומי הרא פנה לבג"ץ איך נתנו לדרעי להיות כשר כי יש עליו הרשעה אבל היעטצת המשפטית היא אמרה שאין משהו מיוחד. אבל חיו. החליטה להכנס באמא שלהם של הימין ובמכוון נכנסו בדרכי רקבגלל הרפורמה. למה איך שגנץ נכנס בממשלה עם ביבי היה גם דרעי . מדוע לא יצאו נגד הץדרעי אז. פשוט כל המטרה של בית המשפט העליון לצאת נגד ביבי ולוין נגד הרפורמה אנחנו נראה לנ מי קובע פה ומחחיט מה יהיה הם הגזימו הגיע הזמן להעמיד את השופטים במקום.
    סגור
  • 10.
    ביבי מלך ישראל
    יאיר 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    8 4
    זה הפתרון.. שהביב יכתיר את עצמו מלך וימלוך. יש מצב שהבייס שלו ימשיך אבל היתר יחפשו מדינה אחרת.. אולי נחזור לרעיון מדגסקר? אוגנדה?..אולי נחזור למדינות ערב מהם ההורים שלנו הגיעו?
    סגור
  • 9.
    מעניין איך יהודה שפר לא פסלו.....
    אילנה שניאור 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הפרסומים מעידים שנגד יהודה שפר היו תלונות על הטרדות מיניות בתקופת שירותו הצבאי כמפקד.....! אז למי שיש "חמאה" על הראש שלא יצא לשמש ! או מי שגר בבית זכוכית , לא יזרוק אבנים ! שכל אחד יתחיל לראות את הדבש של עצמו !!
    סגור
  • 8.
    אם לא מהדלת מהחלון כמו גנב (ל"ת)
    א 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • למד מאבא שלך (ל"ת)
    אחמד 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 7.
    שפר זה לא הדורס ???? (ל"ת)
    אסף 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • גם דורס וגם הטרדות מיניות (ל"ת)
    ניר 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 6.
    לא רוצים פושעים בממשלה . מה לא ברור!!!!! נעלמה הבושה.
    אחת שיודעת 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    7 5
    פוליטיקאים הזויים. בואו ניתן לכל הפושעים והעבריינים להיות בממשלה ואם בגץ עוצר לבטל אותו... אלא של דמוקרטיה ושל מדינה. מדינת עולם שלישי מושחתת. לא רוצים מושחתים עבריינים ופושעים כשרים .. מה לא ברור? דרעי הרי לא היה מתקבל לשום חברה שמכבדת עצמה אחרי כלא ולקיחת שוחד. אבל שרבסדר??? אי אפשר למצוא אנשים ישרים ? לא גנבים ,לא פושעים????
    סגור
  • 5.
    איזה תמימות, עד שהשקרן בן שקרן לא ינצל מהכלא, מסע ההרס (ל"ת)
    סגינהור 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 4.
    לא להתייחס אליו ברצינות (ל"ת)
    חיים 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    עבריינים לא יכולים להיבחר לכנסת ולא לכהן בממשלה
    שי 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    16 5
    זה צריך להיות ברור לכל מי שיש לו טיפת מוסר בסיסי, זה נורמה בסיסית בכל דמוקרטיה מתוקנת, לא צריך בשביל זה חוק, צריך פוליטיקאים הוגנים, מוסריים שטובת המדינה עומדת לנגד עיניהם. לצערי הרמה המוסרית של חלק גדול מאזרחי המדינה ושל הפוליטיקאים המייצגים אותם נמצאת בשפל. 400 אלף מצביעיש"ס, אנשים חובשי כיפה אבל לא ייראי שמיים, שאמורים להתנהג לפי דין תורה, בוחרים פעם אחר פעם בעבריין סדרתי לעמוד בראשם.
    סגור
  • 2.
    לא מדויק. כל 11 השופטים היו נגד המינוי
    YZ 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    8 3
    השופט אלרון לו דן כלל אם המינוי ראוי או לא. הוא אמר שהדיון בכך מוקדם. הוא אמר "אין קיצורי דרך ואין מעקפים". אם יש ספק באפשרות למנות מישהו (ח"כ או אזרח) לשר, על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות לברר אם לא דבק קאלון באותו מועמד. אם דבק קאלון, אין מה לדבר על מינוי. אם לא דבר קלון, אז ניתן לדבר אם ישנה מניע אחרת למינוי.
    סגור
  • אם גנבה זה לא קלון אז כול הפושעים יכולים להיות שרים (ל"ת)
    2023 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • 1.
    ביבי שוב מרגיל אותנו "להכיל"
    רונן 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    9 5
    בסופו של דבר, אבו-יאיר נהנתניהו מרגיל אותנו שוב "להכיל".... כמו שהוא הרגיל אותנו "להכיל" אלפי בלוני תבעירה, שריפות ו"טיפטופים" של עשרות רקטות מעזה יחד עם מזוודות מזומנים לחמאס, וקיפל את המגנומטרים וברח ממסלול מצעד הדגלים ביום ירושלים וקיבלנו טילים על ירושלים בתקופתו. ביבי חלש. מפחד. צריך להתרגל גם "להכיל" את פסילת דרעי. אבו-יאיר נהנתניהו חושב שבגלל שהוא הזדקן הוא יוכל להמשיך לרכב עלינו...
    סגור