בריאות

הרשלנות הרפואית שהובילה לנזק כבד לפעוט הסתיימה בנזיפה

מקרה הרשלנות הרפואית, שבמסגרתו נגרם לפעוט בן 7 חודשים נזק מוחי קשה לאחר שהונשם בפחמן דוח חמצני ולא בחמצן, הסתיים לאחר שוועדת הבדיקה שהקים משרד הבריאות סיכמה את האירוע בנזיפה בלבד 
מערכת ice | 
פעוט (צילום pixabay)
לאחרונה, לאחר 12 שנים, מקרה הרשלנות הקשה שבו נגרם לתינוק בן שבעה חודשים נזק מוחי קשה, לאחר שהונשם במהלך ניתוח בפחמן דו־חמצני במקום בחמצן, הגיע לסיומו. במסגרת חקירת המקרה בוצעה חקירת משטרה והוקמו 2 ועדות בדיקה מטעם משרד הבריאות. במסגרת מסקנות הוועדה שנים מהמעורבים: פרופ' עוז שפירא, לשעבר רופא בכיר במחלקה לכירורגיה חזה ולב בהדסה ומנהל המחלקה לניתוחי לב וחזה במוסד; וד"ר יובל וייס, לשעבר מנהל הדסה עין כרם קיבלו נזיפה בלבד
במהלך חודש ינואר, שנת 2011 עבר התינוק בן השבעה חודשים ניתוח בבית החולים הדסה עין כרם לצורך תיקון מום בליבו. במהלך הניתוח נגרם לפעוט נזק מוחי קשה ביותר במהלך הנשמתו בשל רשלנות הרופאים, ולצערנו לבסוף הוא נפטר בחודש דצמבר בשנת 2022. 
מה שהוביל לתקלה החמורה הזו הייתה החלטת בכירי בית החולים להתקין באחד מחדרי הניתוח ברז המזרים פחמן דו חמצני שדומה בצורתו לברז החמצן. וועדת החקירה מראה כי למרות התראות בכירים בבית החולים לא נעשה דבר בנידון ורק לאחר ארבע חודשים הליקוי תוקון. 
בשנת 2019 הקומה במשרד הבריאות וועדת בדיקה שתחקור את המחקר, בראשות ד"ר בועז לב, נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואיים במשרד הבריאות. ממצאי ועדת הבדיקה, מציגים ביקורת נוקבת על המעורבים ונכתב כי מדובר ב"מעשים הגובלים בפלילים" וב"גילוי רשלנות חמורה" של ארבעה מעורבים: פרופ׳ שפירא, שניהל באותו הזמן את מחלקת ניתוחי לב וחזה בהדסה ובהמשך שימש רופא במחלקה ופרש לפני כמה חודשים לפנסיה, ד"ר וייס, שהיה באותו הזמן מנהל בית החולים וחדרי הניתוח; פרופ' גיורא לנדסברג, רופא מרדים בכיר בהדסה; והאח הבכיר יצחק קרא, שהיה האח האחראי לתפעול חדרי הניתוח בהדסה בזמן המקרה.
לפי מסקנות הוועדה העונש היה עלול לגיע לשלילת הראיון לעסוק במקצועות הרפואה והסיעוד. אף, למרות זאת המקרה הקשה הסתיים בנזיפה חמורה לשניים מן מהמעורבים כשאחד מהמעורבים נפטר והאח הבכיר, קרא זוכה מכל אשמה.
השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, שדן בתיק, אישר את ההמלצות שקבעה ועדת המשמעת בראשות ד"ר משה ליג'י שדנה במקרה, שבה היו חברים גם פרופ' אליעזר קיטאי ועו"ד לינדה שפיר. הועדה אימצה הסדר טיעון בין הצדדים, והוגשה קובלנה מתוקנת בגין התנהגות לא הולמת, שעונשה המשמעתי הוא נזיפה בלבד בשני הבכירים לשעבר.
פרקליטו של ד"ר וייס, עו"ד עופר דורון, ציין בפני הועדה המשמעת כי המיוצג שלו ידע על ההתרעה בעקיפין בלבד ועוד  טען כי מדובר בהטלת אחריות תקדימית על מנהלי בתי חולים, וכי אין הליך משמעתי או פלילי שבמסגרתו הוטלה אחריות משמעתית על מנהל בית חולים בגין רשלנות עובדיו ומחדליהם, אף שהורה על הסרת הסכנה ובהמשך הסתמך על חוות דעתם של גורמים מקצועיים כי סכנה זו הוסרה.
עו"ד דורון ביקש לכבד את הסדר הטיעון באשר לעונש, עקב קבלת האחריות בנושא. עוד ציין: "הליך הבירור הממושך פגע אנושות בשמו הטוב ובמוניטין שבנה לעצמו כרופא וכמנהל. נמנע ממנו מינוי לתפקידו הבכיר של ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות".
עוד ציין עורך הדין כי מסיבות שלא התבררו עד היום, לא הועמדו לדין הגורמים הישירים האחראיים בבית החולים על התחום הרלוונטי.
עו"ד יעקב אבימור, שייצג את פרופ' שפירא, ציין שמדובר במנתח ששמו הולך לפניו, שהיה כירורג לב מהשורה הראשונה בארץ ובחו"ל. לדברי עו"ד אבימור: "אין חולק כי הציל נפשות רבות בזכות מקצועיותו הרבה, וזאת אל מול הטרגדיה שהתרחשה וכשהוא נושא תחושה קשה כי לא עקב די אחרי האחראים לאירוע, לאחר האירוע הוא הפסיק לנתח. נגדעה קריירה של כירורג לב־חזה מומחה מהמובילים בתחום, וזאת משום שלא יכול היה לשאת עוד את התמשכות ההליכים בעניינו, שפגעו בבריאותו".
חברי ועדת המשמעת החליטו לקבל את הסדר הטיעון ולהטיל עליו עונש מזערי, של נזיפה בלבד. "מדובר בשני רופאים בכירים, כל אחד בתחומו, שהתמשכות ההליכים, החקירות בוועדות וחוסר הוודאות לגבי גורלם גרמו לקטיעת קריירות מהמוצלחות ביותר לכל אחד מהם במסלולו, ולסבל אישי רב להם ולבני משפחתם. היום איש מהם לא מצוי עוד במרכז העשייה הרפואית הציבורית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה