בעולם

האינפלציה בטורקיה מזנקת: הריבית עלתה ב-5%

האינפלציה בטורקיה מזנקת: הבנק המרכזי במדינה העלה בפעם השנייה פחות מחודש את הריבית שעומד כעת על 61% בחישוב שנתי. האם טורקיה תצליח למתן את האינפלציה הנוסקת?
מערכת ice | 
אינפלציה בטורקיה (צילום ויקיפדיה, shutterstock, freepik)
הבנק המרכזי של טורקיה, עלה בשנית את הריבית בחדש. מדובר בשיא חדש משום שבפעם השנייה תוך פחות מחודש, הבנק העלה את הריבית ב-500 נקודות בסיס, מ-35% ל-40%. התחזיות היו להעלאה מתונה יותר של 250 נקודות בסיס.
בחודש אוגוסט האחרון, הועלתה הריבית במדינה מ-17.5% ל-25%. מדובר בהעלאה של 750 נקודות בסיס, כשהצפי בשוק היה להעלאה ל-20%. נגידת הבנק שמונתה ביוני לתפקיד, פרסמה דאז את תחזית לפיה האינפלציה תמריא עד סוף השנה ל-58% בחישוב שנתי מ-22.3%. מדד המחירים כאמור בקצב עלייה שנתי של 61%, כשאנו מתקרבים לסוף השנה.
לאחר מכן, ב-21 לספטמבר הבנק המרכזי של טורקיה, העלה שוב את הריבית הפעם, ב-500 נקודות בסיס מ-25% ל-30%. ביוני היא הועלתה לראשונה מזה למעלה משנתיים בעקבות המינוי של חפיזה גאיה ארקאן לתפקיד הנגידה החדשה של הבנק המרכזי.
כזכור, רק לאחרונה ב-26 באוקטובר, העלה הבנק הטורקי את הריבית בשיעור דומה של 500 נ"ב, מ-30% ל-35%. בזמנו לא היה חשש מהמהלך משום שהוא באה בלימה עם התחזיות בשוק.
מדיניות הריבית הקשוחה הזו היא דרכו של הבנק להתמודד עם האינפלציה הנוסקת בטורקיה, מדד המחירים עמד באוקובר על 61% בקצב שנתי. בנוסף, העלאת הריבית אמורה לסייע גם לחזק את המטבע המקומי, הלירה הטורקית, אשר נחלשת ב-35% אל מול הדולר מאז תחילת השנה. נכון לעכשיו הלירה הטורקית איבדה יותר מ-80% מהשווי שלה מול הדולר בחמש בשנים האחרונות.
בעוד שהגישה הכלכלית המסורתית מאמינה שהעלאת ריבית עוזרת לצנן את האינפלציה, נשיא טורקיה טאיפ ארדואן מתנגד לשיטה ואף כינה את שיעורי הריבית "מהות הרוע", כך שהוא הוביל לאסטרטגיה של הורדת ריבית. לפיכך, טורקיה הורידה בעקביות את הריבית מ-19% בשלהי 2021 ל-8.5% במרץ, זאת בעוד האינפלציה טיפסה מעל ל-80% בסוף 2022.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה