בעולם

יואן במקום דולר: האם זו התוכנית החדשה של גוש ה-BRICS?

הדולר מתקשה לשמור על מעמדו הדומיננטי כמטבע הרזרבה העולמי ומדינות ה-BRICS שוקלות להציע מטבע חליפי שיקטין את התלות בדולר.  הדרך לשם רצופה קשיים, פנימיים וחיצוניים
שרון בירקמן | 
מדינות brics (צילום shutterstock)
מתחים גיאופוליטיים ומדיניות כלכלית אגרסיבית הביאו את הדולר האמריקאי למצב בו הוא מתקשה לשמור על מעמדו הדומיננטי. כעת, מדינות BRICS מתכננות להציע חלופה: מטבע רזרבה חדש שעשוי לערער את שלטון הדולר ולשנות את מאזן הכוחות הפיננסיים הבינלאומיים.
מדינות גוש ה-BRICS - ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה - שואפות להקים מטבע רזרבה חדש שעשוי להקטין את התלות בדולר. בפסגת 2022, הכריז ולדימיר פוטין על כוונת הגוש לפתח "מטבע רזרבה גלובלי חדש". התמריץ לפרויקט גבר בעקבות הסנקציות הגלובליות שהוטלו על רוסיה ואיראן, הדוחפות אותן לחפש דרכים לעקוף את ההגבלות הכלכליות שמטילות מדינות המערב. בנוסף, נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, הוא מבקר עקבי של הדולר.

עם זאת, הדרך למטבע החדש רצופה קשיים. הדולר שולט כיום בכמעט 90% מהעסקאות הגלובליות במטבעות והחלפתו תיצור שינוי מהותי במבנה הפיננסי העולמי. הפרויקט עשוי להוביל להגדרה מחדש של הזרמים הפיננסיים הגלובליים, להוריד את הביקוש לדולר, ואולי אף להחליש את מעמדה הכלכלי של ארצות הברית. בין האתגרים שמדינות הגוש יצטרכו להתמודד איתם ניתן למנות את התאמת המדיניות הכלכלית השונות של חבריהן וניהול מתחים פנימיים, כמו אלו בין הודו לסין. הכלכלה הדומיננטית של סין נוטה להפעיל לחץ על יתר מדינות הגוש לאמץ את היואן, שרכש כבר מעמד בזירה הבינלאומית. חברות אחרות בגוש חוששות מתלות יתרה ביואן על חשבון המטבעות שלהן. עד כה, הפרויקט נשאר על הנייר ומוגדר כיעד לטווח בינוני עד ארוך. 
בנוסף, יצירת תשתית פיננסית חדשה ומערכת ניהול מתואמת, כמו פרויקט BRICS Bridge לתשלומים מבוססי בלוקצ'יין של בנקים מרכזיים, תהיה חיונית להצלחת מהלך כזה. עם זאת, חידושים טכנולוגיים בלבד לא יספיקו כדי להתגבר על התנגדות פוליטית ולחצים בינלאומיים, במיוחד מצד ארצות הברית. בתרחיש כזה, השוק עלול לראות בפרויקט מקור לאי יציבות, מה שירתיע מדינות נוספות מאימוצו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה