בעולם

יפגע בכיס של אזרחי ישראל: כלכלת סין במסלול התרסקות

מאז הקורונה, כלכלת סין נמצאת בירידה חדה והיא אף הצליחה להבריח את המשקיעים הזרים מהמדינה. כעת, כשהכלכלה השנייה בגודלה בעולם נמצאת במסלול התרסקות עולה השאלה כיצד כל זה עומד להשפיע על הכיס שלנו?
מערכת ice |  6
כלכלת סין נחלשת (צילום shutterstock)
כבר כמה שנים שסין, שנחשבת נכון להיום לכלכלה השנייה בגודלה בעולם נמצאת בירידה חדה. כלכלנים ברחבי העולם, עוסקים בסוגיה ואף תוהים מה יהיו ההשלכות על הכלכלה הגלובלית במידה וסין תתרסק.
סין היא אולי המדינה שחטפה את המכה הקשה ביותר בעקבות משבר הקורונה. רבים ציפוי שאחריו יגיע זינוק משמעותי בהיבט הכלכלי, אך סין אכזבה את השוק ונכנסה לתקופה של "קיפאון בר־קיימא" (secular stagnation).
יש כמה גורמים שהביאו את סין למצב הנוכחי, אך ההידרדרות במצבה החל עוד בעשור הקודם זאת אחרי שמנתון צמיחה דו ספרתי היא צנחה במהלך 2020 ל-2.2%. אחרי קאמבק מרשים ב-2021 בשנה שלאחר מכן, נתון הצמיחה חזר להיות נמוך ועמד על 3%.
אחד הענפים שחווה את הפגיעה הקשה ביותר בכלכלה הסינית הוא ענף הנדל"ן. ככול הנראה שאחד מרגעי השפל הגדולים ביותר בהידרדרות של סין היה קריסת ענקית הנדל"ן אוורגרנד בשנה שעברה. האירוע, הפך למכונן בעיקר בגלל שהוא חשף את נקודות התרופה של המודל הסיני במהלכו בוצעו גיוסי חוב שהצטברו בסוף לחוב בגובה אסטרונומי של 9.8 טריליון דולר.
הקריסה של שוק הנדל"ן המקומי הייתה יריית הפתיחה של בריחת המשקיעים הזרים מסין ובמהלך 2023, ההשקעות הזרות במדינה ירדו ב-14% ורכישת אגרות חוב סיניות צנחו ב-95%. המצב, השפיע לא רק על שחקנים בשוק הנדל"ן, אלא גם על מגדרים נוספים שסיפקו לו שירותים בהם תעשיית הברזל והפלדה.
ההאטה במשק הסיני, גרמה גם לנתוני האבטלה לעלות ל-5.2% כאשר בקרב הצעירים המצב עגום עוד יותר כאשר בשנה שעברה הנתון הגיע לשיא חדש של 21%. מאז אגב, בבייג'ינג הפסיקו לפרסם את הנתונים בנוגע לשוק התעסוקה.
שקיעתה של סין איננה הגיעה משום מקום, אלא קרתה בגלל שילוב של נסיבות. ראשית, המלחמה השקטה נגד ארה"ב והמערב, פעולותיו של שליט סין שי ג'ינפינג שרק מרחיק את המדינה מהמערב, עלייתה של הודו ועוד.
הממשל בבייג'ינג, מנסה להילחם בשקיעתה של הכלכלה ובמקביל לסנקציות שהמערב הטיל עליה, הוא החל להשקיע בעתיד. כל זה סייע לסין להפוך למעצמת בינה מלאכותית כשהיא ניצבת במקום השני אחרי ארה"ב. נוסף על כך, היא שולטת בכ־98% מייצור הגרמניום, מתכת חיונית בתעשיית השבבים, התקשורת והציוד צבאי.
 
כעת, לאחר שיש בידינו את כל המידע הנחוץ, אפשר לנסות להשיב על השאלה כיצד כל זה ישפיע עלינו? במאמרה "המלחמה הקרה II" ציינה סגנית יו''ר קרן המטבע פרופ' גיטא גופינת, שיחסי הגומלין בעולם בימינו הם כל כך עמוקים וכיוצא מכך האירועים שנוגעים לסין עלולים לפגוע בכיס של כולנו.
גם חתן פרס נובל פול קרוגמן, החל לשנות כיוון והוא מתייחס למשבר הנוכחי כבעיה של כולנו. לצד זאת, קיימים בו גם יתרונות. לפי התאחדות הקבלנים בישראל: "סין מייצאת הרבה יותר פלדה ומחיריה בעולם בצניחה".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    התרסקות סין
    חיים 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה תהליך ידוע מראש. כמי שעוקב אחרי רסיה משנת 82 חזיתי בהתרסקות היפנית שלאחריה התרסקות טיוואן הבאה בצור היתה דרום קוריאה. ועכשיו התור של סין. השלב הראשון בתהליכי ההתרסקות היה מבחינתי 2 דברים.1. לא השתלם לי יותר לקנות דברים במדינות הללו. ומטבע שהתחזק בצורה מטורפת מול הדולר. למי שרואה את סין היום יש מאות אלפי בנינים ריקים. כבישים ותשתיות שחיסלו את הטבע וזיהום אויר וקרקע מטורף. נהר הינגצה במצב איום. והכל מוחזק באמצעים מלאכותיים עי השלטון. טריליונים של כסף סיני מושקע באגח אמריקאי שאלה אגחעם חדלי פרעון של אמריקה פושטת רגל שלא יכולה להחזיר לסין ונורבגיה.
    סגור
  • 4.
    אין דרך לפגוע בכלכלה הסינית, היא חזקה במידה שלא
    כרמלה 09/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 6
    ניתנת לתיאור. היא מבצעת פרוייקטים ענקיים בכל העולם, מרבית כלכלות אפריקה והמזרח משועבדות לה עשרות שנים קדימה. סין מבצעת פרוייקטים בהיקפים מטורפים תוך ראיה ותכנון של עשורים קדימה. בעוד אנו גוררים רגלים וצוברים פיגור גדל והולך בתשתיות ומגורים. סין בנתה כבר את כל יחידות הדיור שתזדקק להן עשור קדימה, על מסילות הברזל שניבנות בקצב ממוצע של 5000 ק"מ בשנה נעות כבר רכבות במהירות 600 קמ"ש (300 קמ"ש זה פסה) הרכבות הללו מיוצרות בסין. סין מבצעת את פרויקט ההשקיה הגדול מסוגו בעולם. סין מבצעת את פרויקט הייעור הגדול בעולם והחומה הירוקה הסינית כבה מכסה חלקים גדולים במדבר הגובי שהפך ליערות , שטחי חקלאות ובו זורמים נהרות ומפכים מעיינות. היקף היעור היומי גדול יותר מכל הייעור של קק"ל ב-100 שנותיה. היא מעבירה את תעשיית הרכב בעולם כולו לחשמל. אין דרך לפגוע בכלכלה הסינית.
    סגור
  • 3.
    סין רוסיה איראן
    אבי 09/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בקרוב ניראה היתמוטטות של ציר הרשע.ואל ההיתמוטטות תיתווסף היתמוטטות ציר הרשע הפנימי כאן אצלנו.אולי נצליח לי שום קצת
    סגור
  • חירטוט נבוב
    23 09/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאיפה הבאת את זה? נכון לא נכון חרטט בביטחון
    סגור
  • 2.
    בקיצור זה סופו של ציר הרשע
    אריה 09/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יעזור לישראל בקטע של מדינות הטרור
    סגור
  • 1.
    חאלס, עם התואר חתן פרס, נובל (ל"ת)
    פול קרוגמן 09/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור