בעולם

סין נשארת מאחור: הודו כובשת את הכלכלה הגלובלית

ב-40 השנים האחרונות סין בלטה בתור מעצמה אזורית, עם כלכלה משגשגת. החל מסוף מגפת הקורונה שורה של גורמים החלו להביא לשינוי בתמונת המצב כשהודו עלתה והחלה לעקוף את סין במספר היבטים. כך הודו עומדת לכבוש את הכלכלה העולמית
עידו מור | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
סין והודו, מהוות שתי מעצמות עולמיות בכמה היבטים, כשעד לאחרונה סין הייתה המובילה מבין השתיים. בשנים האחרונות, בשל שילוב של נסיבות היה נראה כי תמונת המצב משתנה וכי הודו עוקפת את סין בסיבוב כשהיא זוכה למעמד מוביל בכלכלה העולמית.
שקיעתה של סין
ב-40 השנים האחרונות, כלכלת סין חוותה צמיחה חסרת תקדים שהביא את המעצמה מיבשת אסיה לפסגת הכלכלה העולמית כשהיא הפכה ליצרנית של 20% מן המוצרים בעולם, אך הקורונה שינתה את תמונת המצב. התפרצות מגפת הקורונה הביאה למשבר כלכלי במדינה ומאז סופו של המשבר, מומחים ברחבי העולם האמינו שהכלכלה הסינית תצליח להתאושש, אבל זה לא קרה. במקום זה, סין מתמודדת זמן רב עם ירידות מחירים בענף הנדל"ן, פשיטות רגל, חוב ממשלתי הולך, גידול בשיעורי אבטלה בקרב צעירים ושיעור צמיחה נמוך.
מבחינה דמוגרפית, סין והודו ניהלו תחרות צמודה על התואר המדינה המאוכלסת ביותר כשבמשך זמן רב סין הייתה זו שמחזיקה בתואר. באפריל האחרון, תמונת המצב השתנתה כשהודו הדיחה אותה מן המקום הראשון. 
שוקי המניות שלה סבלו משפל ממושך מאז השיאים האחרונים ב-2021, כששווי שוק של יותר מ-5 טריליון דולר נמחק מבורסות שנחאי, שנזן והונג קונג. השקעות זרות ישירות (FDI) צנחו בשנה שעברה, וצנחה שוב בינואר, ירידה של כמעט 12% בהשוואה לחודש המקביל ב-2023.
גורם נוסף הוא המלחמה השקטה של סין וארה"ב, כשממשל ארצות הברית החליט על הורדת התלות שלו בסין על ידי קביעת סנקציות חדשות על סין ובניהן הורדה משמעותית בשיעור המחסר, הפסקת כל השקעה בסין וחיוב חברות אמריקאיות לקבל אישור מהממשל לפני ביצוע כל השקעה בסין. המהלך השפיע על חברות רבות שהחליטו להוציא את היצור שלהן מסין, להעביר אותו לשטחי ארה"ב ואף להפסיק את מכירת המוצרים שם.
עלייתה של הודו
במקביל לשקיעה של סין, החל מ-2014 הודו החלה לרשום צמיחה מרשימה וכיוצא מכך משקיעים רבים החלו לראות בהודו כמקום השקעה לגיטימי. רבים מייחסים את השינוי במצבה של הודו לעומד בראשה, נרדנרה מודי, אשר משנת 2014 מכהן בתפקיד ראש ממשלת הודו. אחת ההכרזות של מודי הייתה שהוא רוצה עד שנת 2025 להפוך את כלכלת הודו לכזו שמגלגלת 5 טריליון דולר בשנה.

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו (צילום shutterstock, freepik).
הבורסה ושוק המניות ההודי רושם שיאים חדשים כשווי החברות שנסחרות בבורסות בהודו הגיע ב-2023 לסכום חסר תקדים של 4 טריליון דולר. מומחים מעריכים כי תמונת המצב הנוכחית צפויה עד 2030 להכפיל עצמה לסכום של יותר מ-10 טריליון דולר. 
כמו מדינות רבות ברחבי העולם גם הודו עומדת לקראת מערכת בחירות שתתרחש בחודשים הקרובים ורבים מקווים שמודי ומפלגתו יזכו בקדנציה נוספת, מה שאומר שהצמיחה תמשיך.
קרן המטבע הבינלאומית צופה שהודו תצמח ב-6.5% בשנת הכספים הבאה בהשוואה ל-4.6% בסין. אנליסטים מעריכים שעד 2027 הודו תהפוך לכלכלה השלישית בגודלה בעולם עד 2027.
עוד נקודה לטובתה של הודו היא העובדה שלעומת סין המזדקנת, בהודו 40% מכוח העבודה הם צעירים בני פחות מ-30. בנוסף, על מנת להתאים עצמה לשינוי במעמדה, הודו עורכת שפור של התשתיות שלה כשהיא מוציאה מיליארדים על בניית כבישים, נמלים, שדות תעופה ומסילות רכבת. כתוצאה מהעלייה במעמדה של הודו, תאגידים ענק (כמו אפל, טסלה ועוד) הכריזו על כוונותיהם להרחיב את פעילותם במדינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה