השוק

טסלה שוברת שיאים: הרווח זינק ב-12%, אבל איפה הבעיה?

הרווח של טסלה עלה בחחדות ברבעון הרביעי של 2022, אך חברת הרכב החשמלי מתמודדת עם התחרות מתגברת, שיבושים בשרשרת האספקה וחששות מהתנהגותו של אילון מאסק הבעלים, כאשר שולי הרווח נשחקו וחלה האטה בצמיחת המכירות
מערכת ice |  1
טסלה ממשיכה לקרוס (צילום shutterstock, יוטיוב/ World Government Summit)
ענקית הרכב טסלה דיווחה הלילה (אור לחמישי) על זינוק מכובד ברווח ברבעון האחרון של 2022, אך ירידה בשולי הרווח והאטה בצמיחה במכירות הדגישו את האתגרים שהכבידו על מניית יצרנית הרכב.
הגידול ברווח של 12% חתם על שנה סוערת שכללה התגברות התחרות, שיבושים בשרשרת האספקה וחששות לגבי התנהגותו של המנכ"ל, אילון מאסק. אין שום סימן מהדיווח של טסלה לבעלי המניות ביום רביעי לכך שהבעיות הללו נעלמו.

השנה נשלטה על ידי רכישת טוויטר על ידי מר מאסק, מה שהוביל לתלונות של משקיעי טסלה על כך שהוא מזניח את חובותיו ביצרנית הרכב בתקופה קריטית. בסך הכל, מניית טסלה נפלה ב-65% במהלך 2022, כאשר משקיעים הטילו ספק אם החברה מגיבה מספיק אנרגטית לשורה ארוכה של אתגרים וסיכונים.
בין היתר, משקיעים חששו שמר מאסק ימכור יותר ממניותיו בטסלה כדי לממן את רכישת הטוויטר שלו, מה שמציף את השוק. הם דאגו לגבי הסיכויים של טסלה בסין, שוק הרכב הגדול בעולם, בגלל בעיות בשמירה על אספקת חלקים קריטיים ותחרות גוברת מצד יריבים כמו היצרנית הסינית BYD. במהלך 2022, BYD עברה את טסלה במספר המכוניות החשמליות שנמכרו בסין.
במקביל, האטה בצמיחה הכלכלית ועליית הריבית בארצות הברית איימו לצמצם את מספר האנשים שיכולים להרשות לעצמם טסלה. מסירות הרבעון הרביעי עלו ב-18%, ל-405,000 כלי רכב, אמרה החברה ב-2 בינואר, הרבה פחות ממה שציפו האנליסטים בוול סטריט וחסרים את היעדים של טסלה עצמה.
"זו הייתה השנה הכי טובה שלנו אי פעם בכל רמה", אמר מאסק במהלך שיחת ועידה עם משקיעים ביום רביעי. אבל הוא הודה ש"2022 הייתה שנה מאתגרת להפליא". מאסק התייחס גם לביקורת על כך שהצהרותיו בטוויטר הרחיקו כמה קונים פוטנציאליים. 127 מיליון העוקבים שלו בפלטפורמה, הוא אמר, "מרמזים שאני פופולרי למדי".
מניות טסלה החזירו חלק מההפסדים שלהן בינואר לאחר שהחברה הורידה את המחירים של רוב המכוניות החשמליות שלה בארצות הברית ובאירופה כדי להחיות את המכירות. המחיר של דגם 3 סדאן, הטסלה הזולה ביותר, ירד ב-3,000 דולר, ונמכר כעת ב-44,000 דולר בארצות הברית לפני תמריצים ממשלתיים.
נראה שההורדות הובילו לעלייה בהזמנות ועזרו להרגיע את המשקיעים שלטסלה יש תוכנית לשמור על הדומיננטיות שלה במכוניות חשמליות. טסלה עומדת בפני אתגר חזק יותר מחברות רכב מבוססות כמו יונדאי, פורד מוטור, ג'נרל מוטורס ופולקסווגן, שמוכרות יותר רכבים מונעי סוללות ובמחירים נמוכים יותר מאשר טסלה.
למרות שהקיצוצים במחירים עזרו לקדם את המכירות, הם גם גבו מחיר על שולי הרווח של טסלה. שיעור הרווח הגולמי על מכירת רכב ירד ל-26% ברבעון הרביעי מ-28% ברבעון השלישי של 2022 ו-31% ברבעון הרביעי של 2021.
טסלה הודיעה ביום רביעי שהיא תתחיל בייצור הסייברטראק המיוחל שלה עד סוף השנה, אם כי היא לא תוכל להגביר את הייצור של מספרים גדולים של הרכב עד 2024. עיכובים במשאית, שנחשפה בשנת 2019, אפשרו ליריבות כמו ריביאן ופורד לנצח את טסלה לשוק עם טנדרים חשמליים.
הרווח הנקי ברבעון היה 3.7 מיליארד דולר, עלייה מ-3.3 מיליארד דולר ברבעון השלישי, אמר טסלה. במשך השנה כולה, הרווח של טסלה יותר מהכפיל את עצמו ל-12.6 מיליארד דולר מ-5.5 מיליארד דולר בשנת 2021. מכירות השנה, כולל הכנסות מפאנלים סולאריים, אחסון אנרגיה ועסקים אחרים, עלו ל-81.5 מיליארד דולר מ-53.8 מיליארד דולר בשנה הקודמת.
טסלה אמרה שהיא מצפה לייצר 1.8 מיליון מכוניות ב-2023, לעומת 1.4 מיליון ב-2022. זה יהיה קצב צמיחה צנוע יותר מאשר ב-2022, אז הייצור גדל בכמעט 50 אחוז. מניית טסלה עלתה בשליש מאז תחילת ינואר, אם כי מחיר המניה עדיין נמצא ביותר מ-60% מתחת לשיא שנקבע בנובמבר 2021. הרווחים של טסלה היו בין המספרים הנצפים ביותר בוול סטריט השבוע. היא נותרה חברת הרכב היקרה ביותר בעולם, והיא צומחת הרבה יותר מהר מיצרניות רכב מבוססות יותר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אם זה לא גאונות, מה זה?
    רמי 02/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז יפה, הכתב העלה צד אחד של המטבע. את הצד שכל אחד רואה. אילון מאסק עשה צעד גאוני וכבש עוד לקוחות למרות התחרות של הסינים. הוא הוזיל את הטסלה ומכר המון. אז למכונית אחת הוא מרוויח פחות, אך הוא מכר המון מכוניות ולכן בסופו של דבר, הרוויח הרבה. איפה זה כתוב בכתבה שלך, כתב נכבד?!
    סגור