השוק

מהפכה בכלכלה הישראלית? כך תצומצם הריכוזיות במשק

ממצאים מחקריים שהוצגו לצוות בחינת חוק הריכוזיות לימדו כי בשנים האחרונות חל צמצום משמעותי בריכוזיות האשראי, ובייחוד במשקל האשראי שניתן לקבוצות הלווים הגדולות מתוך האשראי הבנקאי למגזר העסקי. לאחר דיונים רבים שקיים הצוות, ועל מנת לשמר ולחזק את התכלית שעמדה בבסיס חקיקת חוק הריכוזיות הוחלט על מספר צעדים
כפיר אדר | 
כלכלה ישראלית (צילום shutterstock)
הצוות לבחינת פרק ד' לחוק הריכוזיות - הפרדת תאגידים ריאליים מגופים פיננסיים, השלים את עבודתו והגיש היום (רביעי) את ממצאיו והמלצותיו לוועדת הכספים של הכנסת. הצוות, שבו חברים מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, המפקח על הבנקים יאיר אבידן, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ליאור חיימוביץ, הממונה על התחרות, מיכל כהן, הממונה על שוק ההון, משה ברקת, יו"ר הרשות לניירות ערך, ענת גואטה והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), מאיר לוין, מצא כי הוראות החוק יושמו והושלמה ההפרדה הנדרשת בין התאגידים הריאליים המשמעותיים לבין הגופים הפיננסים.
בנוסף, ממצאים מחקריים שהוצגו לצוות לימדו כי בשנים האחרונות חל צמצום משמעותי בריכוזיות האשראי, ובייחוד במשקל האשראי שניתן לקבוצות הלווים הגדולות מתוך האשראי הבנקאי למגזר העסקי. לאחר דיונים רבים שקיים הצוות, ועל מנת לשמר ולחזק את התכלית שעמדה בבסיס חקיקת חוק הריכוזיות הוחלט על מספר צעדים.
עיקרי המלצות הצוות הן אלו:
עדכון רשימת הגופים הפיננסיים - מעת חקיקת החוק נעשו שינויים בחקיקה הישראלית ונוספו גופים פיננסיים נוספים, בעלי רישיון, שנכון מבחינת תכלית החוק להחיל לגביהם, במקרים המתאימים, את המגבלות הקבועות בחוק.  הצוות ממליץ לתקן את החוק ולהגדיר גם את הגופים הבאים כ'גוף פיננסי' לעניין החוק: בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי; בעל רישיון למתן אשראי; בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי; רכזי הצעה; ותאגיד הנפקה של מבטח.
• ריכוזיות הגופים המוסדיים: בדיוני הצוות הועלו חששות בדבר התפתחויות בהחזקות הגופים המוסדיים במהלך השנים המובילות לריכוזיות של הגופים המוסדיים במשק, וכן הועלו היבטים שונים של חששות והשלכות הנובעות מכוחם ההולך וגדל, גודלם, ומידת ריכוזיותם והדמיון בין השקעותיהם של הגופים המוסדיים. הבעיה העיקרית הנגרמת מהריכוזיות, לדעת רוב חברי הצוות, היא חשש להקצאת משאבים לא יעילה במשק כמו גם סיכון יציבותי העלול לנבוע מריכוזיות יתר. 
על כן ממליץ הצוות על ביצוע בחינה ועבודת המשך בנושא מחוץ למסגרת הצוות. יצויין שהממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון מסתייג מסעיף זה בהמלצות הצוות ולדו"ח הוועדה צורף מסמך מנומק שלו המתנגד להמלצה.
• הכללת האשראי שמגייס תאגיד ריאלי בחו"ל המשמש לפעילות בישראל כ"אשראי" לעניין הגדרת תאגיד ריאלי משמעותי - הצוות ממליץ להרחיב את הגדרת "האשראי הקובע" כך שתכלול גם את האשראי שהתקבל בחו"ל ומממן פעילות בישראל. זאת לצד, הגדרת מחזור מכירות קובע בחוק הריכוזיות: הצוות מציע לתקן את ההגדרה "מחזור מכירות קובע" שבסעיף 30(ה) לחוק, כך שהיא תכלול במפורש גם מחזור מכירות מייצוא.
• החלת חובת דיווח על תאגידים ריאליים משמעותיים – על מנת לטייב את רשימת התאגידים הריאליים משמעותיים במשק, שמפרסמת הוועדה לצמצום הריכוזיות, הצוות ממליץ לחייב תאגידים ריאליים בעלי מחזור מכירות או אשראי העולים על 5 מיליארד שקל (או על מיליארד ש"ח בשווקי מונופולין) וכן את השולטים בתאגידים אלו, לדווח על כך לוועדה לצמצום הריכוזיות. הצוות ממליץ על רף חובת דיווח שנמוך מרף העמידה בחוק, וזאת על מנת לאפשר לרשות התחרות ביקורת ומעקב על קבוצות שקרובות לרף שנקבע בחוק, ועל דיווחיהן.
• קביעת הוראות מעבר בנוגע למצב בו תאגיד ריאלי או גוף פיננסי הופך למשמעותי: הצוות ממליץ לתקן את החוק כך שבמקרה של הפרה פסיבית של הוראות החוק תינתן תקופת מעבר של שנה שבמסגרתה לא יחולו מגבלות ההחזקה שבחוק ובמהלכה יתאפשר לתאגיד הריאלי או לגוף הפיננסי לתקן את ההפרה. בתום תקופת המעבר, כמובן, יחולו מגבלות ההחזקה, ותוטל חובת המכירה.
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב מסר: "הממצאים שהוצגו בפני הוועדה מצביעים על כך שמעת חקיקת החוק חל צמצום משמעותי בריכוזיות האשראי והליך הקצאת האשראי עבר התייעלות. המלצות הוועדה מבקשות לשמר ולחזק את חוק הריכוזיות ולהמשיך ולשפר יעילות הקצאת האשראי למען פיתוח המשק הישראלי. דוח זה נושא בחובו מסרים חשובים למשק הישראלי, אך יש עוד עבודה רבה לעשות.  אני מבקש להודות לכל חברי הוועדה על עבודתם המקצועית והמסורה ועל שיתוף פעולה".
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן הוסיף: "בשנים האחרונות, בין היתר על רקע חוק הריכוזיות, פחתה ריכוזיות האשראי במערכת הבנקאית. הצוות בחן ומצא שורה של הצעות להתאמת החוק לכלכלה הישראלית וזאת במטרה לאפשר למערכת הפיננסית לתמוך טוב יותר בצמיחת המשק ולטובת הציבור".
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "כפי שהצגנו במחקר שביצענו ברשות ניירות ערך, המוסדיים צוברים נכסים בהיקף אדיר והופכים להיות בנקאי צללים או הטייקונים החדשים בלי פיקוח ורגולציה מתאימה. למדנו מההיסטוריה  - שעדיף להימנע מלחזור על אותה טעות פעמיים. לכן, אני שמחה ומברכת על עבודת הצוות שהציבה זרקור על התופעה ואני קוראת להמשיך ביתר שאת את העבודה המשותפת והמאמצים בנושא הזה על מנת לחתור לפרק את הכוח האדיר שהצטבר בידי מספר מצומצם של שחקנים".
הממונה על התחרות, מיכל כהן: "משק ריכוזי מדי מזמין עיוותים וכשלי שוק, אשר יחבלו ביכולת הצמיחה של המשק וביכולתה של התחרות להביא ליעילות ולרווחה לצרכן. העובדה שפרק ההפרדה בין תאגידים ריאליים לגופים פיננסיים יושם במלואו - היא בשורה אמיתית של צמצום הריכוזיות במשק הישראלי. המלצות הצוות נועדו לתקן כשלים ועיוותים שהתחדדו מאז כניסת החוק לתוקף, ובאמצעותן תושג באופן מדוייק יותר תכלית החוק".
הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "ראשית אני מודה על שיתוף הפעולה הפורה בין חברי הצוות ובראשו מנכ"ל האוצר, רם בלינקוב. בעבודת הצוות קיימנו דיונים מקיפים ומקצועיים במטרה לבחון את השפעת פרק ד' מאז חקיקתו. יש בהמלצות הוועדה יכולת להביא לשיפור בחקיקה ולשיפורים בתפקוד המשק הישראלי. נושא אחד בו עסק הצוות ובו יש אי הסכמה של הרשות עם ניתוח הנתונים שהוצגו העוסק בשאלת ריכוזיות המוסדיים. בנושא זה כתבה הרשות עמדת מיעוט. לאור האינדיקטורים הרבים שהציגה הרשות לצוות המעידים על עוצמת התחרות בענפי החיסכון ארוך הטווח והביטוח, קבע הצוות כי לא קיימת בעיה צרכנית בתחומי החיסכון ארוך הטווח והביטוח. הרשות תומכת ומעודדת את התחרות בתחום הפיננסי ופועלת בכל עת לקידום התחרות הצרכנית ולשכלול המסחר בשוק ההון, וכך תמשיך לפעול".
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד מאיר לוין: ״בעית הריכוזיות במשק הישראלי מחייבת מענה מתמשך ועיקש של הממשלה בשים לב לשינויים ולהתפתחויות במשק במהלך השנים. המלצות הצוות משקפות בחינה מקיפה ומעמיקה של יישום פרק הריאלי-פיננסי בחוק הריכוזיות בחלוף שש שנים מאז חקיקתו. הגידול המשמעותי בנוכחות ובכוחם של הגופים המוסדיים בשוק ההון מחייב את כולנו להמשך בחינה רצינית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה