מדדים ומחקרים

המפקח על הבנקים חושף: זה הבנק הזול בישראל

דו"ח המפקח על הבנקים על הכנסות המערכת מעמלות מגלה נתון מדהים והשורה התחתונה שלו: הכנסות הבנקים מעמלות (ביחס לנכסים שלהם) ירדו ב-13 השנים האחרונות בכמעט 50%; כן, זה אמיתי! וזה הבנק הזול בישראל
ניצן כהן |  16
דירוג פקדונות הבנקים (צילום Magma Image)
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, פרסם היום את הדו"ח שלו שבדק את נושא העמלות בבנקים. הדו"ח של אבידן הוא מעניין בעיקר בגלל המתודולוגיה שלו ונתוני הגלם שחשופים בפניו. נזכיר לפני שניכנס למספרים כי המפקח על הבנקים הוא שומר הסף החשוב ביותר כמעט במערכת הכלכלית הישראלית. הוא מתכלל את טובת הציבור ודואג שכולם ישחקו את המשחק לפי הכללים המתקדמים שהמרכזי שבם הוא - שקיפות.
אם כן, הטענה המרכזית נגד המערכת הבנקאית היא שהם מבלבלים את הציבור עם הרבה נתונים כשאין באמת יכולת לברור מהם את הנתונים הרלוונטיים, לעבד אותם לקבל החלטות מושכלות. המפקח על הבנקים עושה זאת כשכל הנתונים מוצגים בפניו, הוא מעבד אותם ובסופו של יום מנגיש אותם לציבור - בלי טריקים ובלי שטיקים.
ניכנס למספרים:
הבדיקה שערך המפקח על הבנקים נוגעת לשנת 2021. הוא אסף מכל המערכת את העמלות שגבתה באותה השנה, בחן אותם ביחס לנכסי הערכת ואז בדק את השורה התחתונה. אם כן, השורה התחתונה היא שמאז 2018 כשהושקה לראשונה הרפורמה בעמלות הבנקים (חבילות של עמלות מוגדרות מראש, הבדלים בין עמלת פקיד לעמת ערוץ ישיר וכן הלאה) רפורמה שהלכה והתפתחה עם השנים (ועם הטכנולוגיה) ירדו העמלות שהבנקים גבו (ביחס לנכסים שלהם) ב-47%.
שליש מעמלות הבנקים שנגבו היו עמלות שקשורות בניירות ערך וכל היתר היו עמלות שנוגעות לאשראי ופעולות בסיסיות. הבנקים מחוייבים להציע עמלות ברורות וידועות מראש לחבילת שירותים בסיסית (כמו קבלת משכורת, משיכה של מספר מצומצם של צ'קים וכן הלאה) ומכאן זה אומר שאנשי עמל שאין להם פעולות חריגות, ישלמו סכומים נמוכים לבנק כעמלה.
מי שיש לו תיק ניירות ערך ו/ או שהוא צרכן אשראי מעבר למינימום הרי שהוא צורך יותר שירותים בנקאיים שיש להם עלות ומכאן המשחק מתחיל באמת.
אנחנו בחרנו להתמקד בעמלות הבסיס מכיוון שהן מסמלות את המינימום הנדרש לקיומו של משק בית סביר בישראל. מעבר לכך, אם אתה צרכן גדול יחסית, תתכבד ותשלם בעבור השירותים שאתה מקבל. ואגב, יש אלטרנטיבות זולות הרבה יותר לבנקים בעולמות ניירות הערך.
אם כן, מהדו"ח של המפקח על הבנקים עולה כי עלות ניהול חשבון העו"ש בשנת 2021 הסתכמה ב-10.8 שקל בממוצע שזו ירידה של כמעט 5% בהשוואה לעלות אותו השירות בשנת 2020. כאן המפקח על הבנקים מסביר את הירידה בכך שמספר הצ'קים החוזרים ירד ב-2021 אולי בגלל הצמיחה הכלכלית אולי בגלל שב-2020 היה משבר הקורונה בשיאו ופגע ביכולת ההחזר של הציבור וכן הלאה.
עלות החזקת כרטיס אשראי הסתכמה ב-2021 בממוצע ב-13.8 שקל וזאת עלייה של 7.7% ביחס לעלות של אותו השירות ב-2020. המפקח על הבנקים מסביר את העלייה הזו בעלייה בהיקפי השימוש בכרטיסי אשראי מחוץ לישראל מה שגרר עלייה בתשלומים על פעילות מט"חית וכן הלאה. בקיצור יפה, השתמשת יותר - שילמת יותר.
כאמור, כשליש מהכנסות הבנקים מעמלות מקורן בעמלות ני"ע. מדובר בירידה מזערית לעומת היקף ההכנסות שלהם מהסיגמנט הזה ב-2020 כשיאיר אבידן מסביר שב-2021 הייתה ירידה בעמלות קניה/ מכירה שהבנקים גבו אולם במקביל נרשמה עלייה (שקיזזה את הירידה) בדמי הניהול של חשבון ניירות ערך שגובה הבנק.
20% מהכנסות הבנקים מעמלות מקורן בעמלות ניהול חשבון עובר ושב. אבידן מסביר שב-2021 נרשמה כאמור ירידה משמעותית בהיקף ההחזרות של הצ'קים מסיבת "אין כיסוי" מה שגרם לציבור שלא לשלם עמלות על הפעולה הזו ומכאן לאובדן הכנסה של הבנקים מפעולה ההחזרה.
17% מהכנסות הבנקים מעמלות מקורן בעמלת כרטיסי אשראי ו-16% מהכנסות הבנקים מעמלות מקורן בעמלות אשראי (עמלת הקצאה וכן הלאה).
עוד נתון מעניין עולה מדו"ח המפקח על הבנקים מלמד שכל חשבון בנק החזיק בשנת 2021 1.7 כרטיסי אשראי וזאת לעומת 1.1 בשנת 2011. הנתון הזה מלמד על התחרות של חברות כרטיסי האשראי על כיסו של הצרכן כך שהיום הוא מחזיק בממוצע 2 כרטיסים לכל חשבון ויכול לבחור בזמן השימוש את הכרטיס הנכון עבורו (מועדון, עלויות וכן הלאה).
כדי לקבוע מי הבנק הזול ביותר בחרנו לברור את הנתון הבא: עלות בערוצים ישירים ופקיד ללא מסלול. אם כן, כאן הבנק הזול ביותר יהב שגובה 16 שקל מידי חודש בממוצע ללקוח שפועל בערוצים השונים ואין לו מסלול. הבנק השני הוא לאומי עם 22 שקל מידי חודש. הבנק השלישי הוא פועלים עם 23 שקל מידי חודש ואחר כך מזרחי הבינלאומי ודיסקונט עם 24 שקל מידי חודש.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    המידע לא חושב נכון
    אורח 12/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק הזול ביותר מבחינת עמלות לשנת 2022 הוא בנק ONE ZERO עם 0 עמלות עו"ש על שירותי עו"ש עם בנקאות פרטית דיגיטלית.
    סגור
  • 13.
    עמלות
    שמרית 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העיקר שהבנק היקר ביותר דיסקונט. משלם מיליונים לפרזנטורית רותם סלע כדי שתפלבל בעיניה
    סגור
  • 12.
    זה נשמע לכם הגיוני ? שבשביל שקל-שניים אתם עושים כתבה ? (ל"ת)
    tkh 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    איזה שטויות
    חחח 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תסתכלו על מה שהעם בשדות פוגש כמה לוקחים על הלוואה מיידית.מסגרת בעו''ש...טוחנים אותנו. פועלים מקום 3 מהסוף אולי
    סגור
  • 10.
    פפר
    עמרם 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פפר הבנק הזול ביותר על כדור הארץ נ.ק.ו.ד.ה.
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    מה עם פפר, מה עם הדיגיטלי הראשון?? (ל"ת)
    קשקוש 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    בשני הבנקים הדיגיטליים אין עמלות בכלל
    א 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני נמצא כבר 4 שנים ב- Pepper ,מעולם לא שילמתי ולו שקל אחד עמלה , הצטרפתי לאחרונה לוואן זירו וגם שם אין עמלות בכלל
    סגור
  • 7.
    הבינלאומי אפילו לא מוזכר הם הכי יקרנים (ל"ת)
    אני 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 6.
    הדיגיטלי
    ליברמן 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק הזול הוא בנק 18 onezero הדיגיטלי
    סגור
  • 5.
    מפקח על הבנקים
    נחום 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה בדיחה , אני כבר חשבי שמדובר על אלפי שקלים חחחחחח 3 שקלים האבדל
    סגור
  • 4.
    אן על בנק יהב,
    דודו 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבנק הכי טוב,ולא מחליף אותו לא מנדנדים,בנק הכי הכי שאפשר אחרי שעברתי מדיסקונט הכי גרוע, ופועלים, ואחרי שעברתי ליהב העמלות,וכל השאר ירדו פלאים,אני מאוד מרוצה 20 שנה ועמלות מאוד מאוד נמוכות,
    סגור
  • 3.
    כתבה ממומנת (ל"ת)
    תבדקו בעצמכם 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 2.
    יהב אולי זול, אבל הדיגיטל שלהם זוועה
    עידו 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האתר במחשב מאוד לא נוח, צריך להקליד שם משתמש, תז וסיסמה בניגוד לאתרים אחרים שהפכו את החוויה לקלילה יותר. צריך להתקין שתי אפליקציות לנייד כדי לתקשר עם יהב וגם הן אפליקציות פח. אחת מאפשרת צפיה בח-ן, השניה מאפשרת לבצע פעולות (''בקשות ליהב''). כדי להיכנס לאפליקציות צריך לזכור בע''פ שם משתמש שמורכב מבליל של אותיות באנגלית, ת''ז וסיסמה (ולא, הם לא נשמרים ולא ניתן להשתמש במילוי אוטומטי). יהב מפגר טכנולוגית בלמעלה מעשור אחרי יתר הבנקים בישראל (למעט בנק ירושלים, שהוא השיא של חוסר יעילות).
    סגור
  • תתפלא - כך הדבר בשאר הבנקים
    הנוטע בשממה 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הבנק היחידי שמשלב דיגיטל סביר עם שירות אישי - מזרחי. בנק לאומי - איום ונורא. שירות אפס. היו לנו מספר חשבונות הלאומי במקומות שונים בארץ. אין תשובות. אין טיפול. התנהלות לדעתנו היא עבריינית ןלכן אנו עומדים בפ הגשת ני שתי תביעות בבית משפט.
    סגור
  • 1.
    נו , אז הם זולים ב שמונים שקלים לשנה , ביג דיל .. (ל"ת)
    קיבוצניק 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • האמת היא שיהב בין הראשונים שהציעו חשבון ללא עמלות
    אמיר 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עברנו אליהם לפני שנתיים וחצי ומשלמים אפס עמלות. גם על צ'ק שחזר. רציני.
    סגור