השוק

ענקיות הטכנולוגיה עלולות לחטוף קנסות של מיליארדים

אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל ופייסבוק עלולות לשלם קנסות בגובה חסר תקדים אם לא יצייתו לשורה חדשה של כללים נוקשים שתטיל עליהם בריטניה

יאיר מור | 
פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה)
האם ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות עומדות לספוג קנסות של מיליארדי דולרים? בריטניה הודיעה בסוף השבוע על הקמת יחידה ממשלתית חדשה, שתפקידה יהיה לפקח על תעשיית הטכנולוגיה ובעיקר להטיל מגבלות ועונשים על החברות השולטות בתחום, כמו אפל, מיקרוסופט, גוגל, מטא (פייסבוק לשעבר) וכן הלאה.
בהודעה משותפת של מזכירת הדיגיטל נדין דוריז ומזכיר האסטרטגיה העסקית, האנרגטית והתעשייתית קוואסי קווארטנג, הוכרז על הקמתה של יחידת השווקים הדיגיטליים, שתפעל תחת מחלקת הדיגיטל, התרבות, התקשורת והספורט (כלומר משרד התקשורת, התרבות והספורט). היחידה החדשה תקבל סמכויות נרחבות בתחום הפיקוח על תחום ההיי-טק, בניסיון לעודד את התחרות ולתת למשתמשים במדינה יותר שליטה על המידע שלהם.
כך, למשל, החברות הגדולות תחויבנה לאפשר למשתמשים להעביר בקלות את המידע שלהם בין אפליקציות ומערכות הפעלה – למשל מאייפון למכשיר אנדרואיד, או מפייסבוק לרשת חברתית קטנה יותר. זאת בניגוד למצב הנוכחי, בו המידע בכל מכשיר או רשת חברתית שמור בצורה שונה שלא מאפשר להעביר אותו בקלות ביניהם; כמו כן, החברות תאולצנה לאפשר החלפה קלה של אפליקציות ברירת המחדל במכשירים, כמו מנוע החיפוש או הדפדפן בטלפונים; בנוסף, תצטרכנה החברות להעניק למשתמשים יותר שליטה על המידע שעל בסיסו מכוונות אליהם פרסומות.
גם בתחומי המאקרו תצטרכנה החברות לעמוד בכללים חדשים, שכוללים הודעות ברורת על כל שינוי באלגוריתמים שעלולים להשפיע לרעה על עסקיהן של חברות אחרות. היחידה החדשה אף תוכל להתערב בסכסוכים בין החברות לבין עצמן ובינן לבין חברות מקומיות כמו גופי התקשורת שדורשים תשלום על הצגת התכנים שלהם, ויותר מכך – לבטל רכישות שלדעתה פוגעות בתחרות. החלק האחרון הוא העלאת מדרגה במלחמה של בריטניה נגד הרכישות של ענקיות הטכנולוגיה, לאחר שב-2021 הובילה לביטול שתיים כאלו – רכישת ARM הבריטית על ידי Nvidia האמריקאית תמורת 40 מיליארד דולר, שהיתה אחת הרכישות הגדולות בהיסטוריה, וביטול רכישת Giphy על ידי מטא תמורת 400 מיליון דולר.
כדי לוודא שהחברות יצייתו להוראות היחידה החדשה, היא תקבל את הסמכות להטיל עליהן קנסות בגובה 10% מההכנסה השנתית העולמית שלהן – ועוד להוסיף על כך 5% מההכנסה העולמית היומית על כל יום שבו הפרה שנמצאה לא תוקנה.
שר הדיגיטל, כריס פיליפ, אמר כי הממשלה רצתה "ליישר את מגרש המשחקים" בתעשייה הטכנולוגית, וכי "מנהלים בכירים יעמדו בפני עונשים אזרחיים אם החברות שלהם תיכשלנה בתשובה ראויה לבקשות מידע".
כרגע לא ברור מתי ייכנסו השינויים לתוקף, מאחר שהקמת היחידה החדשה היא רק הכרזה, והלו"ז המדויק, לצד רשימת הכללים המלאים, טרם פורסמו.
אף אחד מענקיות הטכנולוגיה לא הגיבה לפניות של BBC בנושא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה