השוק

ביידן עם הניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה: שופך 6 טריליון דולר על אזרחי ארה"ב

נשיא ארה"ב חשף את התוכנית להוצאה של 6 טריליון דולר שנועדה להוציא את ארה"ב מהמשבר בו היא נמצאת ולהוביל אותה לעידן חדש; מדובר בניסוי הכלכלי הגדול בתולדות האנושות מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת
ניצן כהן |  2
גו ביידן (צילום Official portrait of United State)
ספרים רבים נכתבו על הניו דיל שהונהג בארה"ב בשנות ה-30 של המאה הקודמת, תוכנית כלכלית שנועדה להתמודד עם המשבר הכלכלי הגדול ביותר שידעה ארה"ב עד אז, אבל לא דובר אז רק בארה"ב אלא בעולם כולו. משבר כלכלי שדרדר את האנושות עד לנקודת השפל של מלחמה עולמית שכללה רצח עם וגבתה אין סוף קורבנות.
מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת הוסקו מסקנות רבות על הדרך של האנושות להתגבר על משברים כלכליים מבלי לגלוש למלחמה עולמית ולדרדר את האנושות לנקודות שפל. ובנקודה בה נמצא העולם אחרי משבר הקורונה (שאמנם מסתכלים עליו כנחלת העבר אבל הוא עדיין לא) צריך מנהיגות מסוג אחר, מנהיגות שתוביל את העולם החוצה מהמשבר הכלכלי הגדול הזה והנה צץ נשיא ארה"ב, ג' ביידן, וממלא את החלל הגדול עם תוכנית כלכלית שאפתנית שהיא למעשה הניסוי הכלכלי הגדול בתולדות האנושות מאז אותן שנים אפלות של המאה הקודמת.
ביידן חשף ביום שישי את התוכנית להזרמה של 6 טריליון דולר לכלכלה האמריקאית והיא זו שאמורה להיות מראה מקום לשאר כלכלות העולם אבל יש כאן סיכון ואפילו סיכון גדול.
נתחיל בסיכוי. ביידן מעוניין לשפר את התשתיות התחברותיות בארה"ב כדי לצמצם את הזמן אותו מבזבז האמריקאי בכבישים בגלל תשתיות רעועות. זה כולל בניית גשרים, הרחבת כבישים, סלילה מחדש של כבישים ישנים, שיפוץ מסיבי של שדות תעופה ונמלי ים. כאן מעוניין ביידן להשקיע לא פחות מ-17 מיליארד דולר.
4.5 מיליארד דולר מעוניין ביידן להשקיע בשיפור תשתיות המים בארה"ב ובעיקר מדובר בצנרת ותשתיות הובלה של מים. נזכיר בארה"ב יש יותר מידי מקומות שלא ניתן לעשות שם שימוש במים מהברזים מה שפוגע בראש ובראשונה בעניין שלא יכולים להרשות לעצמם מים בבקבוקים.
13 מיליארד דולר מעוניין ביידן להשקיע בתשתיות אינטרנט מהיר וכאן מדובר בהנגשה של טכנולוגיה שהיא זו שאמורה להיות זרז לצמצום פערים חברתיים. הנגשת טכנולוגיה מנגישה ידע, מידע ופותחת עולם חדש למי שמתגורר מחוץ לערים הגדולות אבל לא רק. אם אדם יכול לתקשר בקלות עם אדם בקצה השני של העולם, ניתן להניח שיהיה קל לו יותר לעשות עסקים, להגיע למידע וכד'.
השקע מעניינת נוספת היא במימון תוכנות חינוך לגיל הרך של טרום בית ספר. כאן ביידן מעוניין להשקיע 3.5 מיליארד דולר בהקמת מבנים ובהעלאת השכר למורים בגיל הזה מתוך מטרה לאפשר להורים לצאת לעבודה ולהגדיל את ההכנסה של משק הבית ולהוציא משפחות שלמות ממעגל העוני.
איך ביידן מתכוון לממן את כל הטוב הזה? בעיקר באמצעות העלאת מסים לבעלי השכר הגבוה. כלומר, מי שמרוויח יותר מ-400 אלף דולר בשנה ישלם יותר וככל שהוא מרוויח יותר ממיליון דולר בשנה, הוא ישלם עוד יותר וכן באמצעות ביטול הטבות מס והעלאת מס חברות.
למה מדובר בניסוי הכלכלי הגדול מאז שנות ה-30? 
בצד הפוטנציאל הרי שביידן לוקח את ארה"ב ממקום של חברה ששוקעת בהיעדר חדשנות, פערים מעמדיים שהולכים וגדלים, תסיסה חברתית וכד' למקום בו משפרים את היכולת של יותר ויותר אמריקאים לקבל הזדמנות שווה הן באמצעות קבלת השכלה, הן באמצעות יציאה לעבודה, הנגשה טכנולוגית וכד'.
איפה הסיכון? הסיכון הגדול הוא במצב בו שופכים כסף בערימות לתוך חברה שבשנים הקרובות לא תייצר ממנו הכנסה ולכן עלולה להיווצר אינפלציה גבוהה מכפי שהכרנו ויותר מזה, את אותו החלק שלא ניתן יהיה לממן באמצעות העלאת מסים הרי שהחוב האמריקאי יגדל מאוד וישעבד עוד יותר את הדורות הבאים. לא זאת אלא גם עלול להיווצר מצב בו הדולר יישחק ותשואות האג"ח יזועזעו, כל זה יכביד על המגזר העסקי שבלאו הכי עומד לסבול מהעלאת מסים.
כך או אחרת, התוכנית של ביידן אמורה לייצר סמן ימני אליו יצטרפו מדינות נוספות בסדר גדול של גרמניה, בריטניה, צרפת ואיטליה כדי שלא להישאר מאחור וכאן אנחנו כבר נכנסים לניסוי כלל עולמי שהוא עדיף על פני גלישה למלחמה עולמית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תיקון לכתבה
    אדיר 05/2021/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הניו דייל נכשל וזה אמר שר האוצר של ארה"ב בתקופת רווזבלט הדבר שהוציא את ארה"ב מהמשבר זה מלחמה כאשר היא התחילה לייצא סחורות ושירותים. צריך להבין שממשלה לא מייצרת שום דבר היא נטל על האזרח המגזר הפרטי הוא המעסיק הגדול ביותר. ברגע שהממשלה מתחילה להתחרות עם המגזר הפרטי אז וגם היום זה מוביל לבזבוז משאבים, התארכות בזמנים, והשקע כספית גדולה בהרבה. הרי מי שעובד עבור המדינה לא נמדד כמה הוא היה יעיל כמו במגזר הפרטי, הוא לא יקבל העלה במשכורת או הורדה אם ביצע עבודה גרוע או טובה יותר. חשוב לזכור גם מי מביא את החדשנות זה:החברות, העשירים והיזמים הם שופכים כסף מחדשים ומניעים את הטכנולוגיה קדימה. ככל שהמיסים עולים יש להם פחות כסף להניע את העולם קדימה. לסיכום התוכניות של ביידן תעלה יותר ממה שהוא ציפה והמיסים שלו יביאו הרבה פחות כסף כי ככה זה ממשלה פה בישראל או בארה"ב אותו רעיון דבר לא יעיל
    סגור
  • ממה שאתה אומר ארהב תתחיל מלחמת עולם בשביל לצאת מהחוב
    מסקנה 05/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שום העלאת מיסים לא תעזור ארהב נכנסה לתלות בהדפסת מזומנים וזה רק יגבר
    סגור