השוק

ג'נט יילן: יכול להיות שהריבית צריכה להיות גבוהה יותר; החוזים על המדדים עולים

בשיח שקיימה הלילה מזכירת האוצר האמריקאית אמרה שיכול להיות שהריבית צריכה להיות גבוהה יותר, המדדים צנחו עם פרסום הדברים אולם מאז שעות הבוקר החוזים על המדדים האמריקאיים חזרו לעלות
ניצן כהן | 
גנט יילן (צילום רישיון חופשי ויקיפדיה)
ג'נט יילן, מזכירת האוצר האמריקאית ומי שכינה כיושבת ראש הפדרל ריזרב אמרה אתמול בשיח אקדמי כי יכול להיות שהריבית בארה"ב צריכה להיות גבוהה יותר. מיד לאחר פרסום הדברים עברו המדדים האמריקאיים לירידות שערים וזאת למרות שלא קרה דבר ולמרות העובדה שהדברים שאמרה יילן הם דברים שכולם מדברים עליהם כבר תקופה.
נסביר את הדברים. ראשית, לג'נט יילן אין היום מעמד בכל הנוגע לגובה הריבית בארה"ב המעמד היחיד שיש לה והוא משמעותי, הוא המוניטין שצברה ככלכלנית בכירה עם יכולת ניתוח מצויינת.
במבט מפוכח למדיי יילן אמרה בתקופה האחרונה כמה דברים חשובים. הדבר הראשון הוא שיש צורך במס חברות אחיד במדינות ה-OECD כדי לנטרל את שיקולי המס מפעילות של פירמות ברחבי העולם. הדבר השני שאמרה יילן והוא בעל משמעות גדולה הוא כי לממשל יש כלים להתמודד עם אינפלציה, במידה וזו תעלה.
כאן צריך להתעכב רגע. בהנחה שהתוכניות הכלכליות של הממשל יצאו לפועל הרי שמדובר בהזרמה מאסיבית של 6 טרליון דולר לכלכלה האמריקאית מה שעלול ליצור לחצים אינפלציניוניים. כדי להתמודד איתם, החלק של הממשל יכול להיות או בהעלאת מסים או בעצירה של ההשקעות או לחילופין להנפיק אגרות חוב בכמויות היסטריות ויש עם זה בעיות לא מעטות.
הפעולה השלישית שיכולה להיות והיא קשורה לפדרל ריזרב היא העלאת ריבית כדי לצנן מעט את הכלכלה.
לכל ברורות שתי אמיתות: הכלכלה האמריקאית זקוקה נואשות להשקעה בתשתיות והאמת השנייה היא שיש צורך בהעלאת הריבית קצרת הטווח בשיעורים נמוכים וזאת כדי להתחיל את התהליך של העלאת ריבית מתמשכת עד שתגיע לרמה סבירה שאינה אפס.
יילן אמרה אתמול שהדרך הנכונה להתמודד עם הלחצים האינפלציוניים היא באמצעות התחלה הפעולה המוניטרית של העלאת ריבית. כאן צריך לזכור שיש להעלאת ריבית השפעה לא מבוטלת על עולמות החוב של המגזר העסקי אבל נראה שהתהליך הזה עומד להתחיל והוא אפילו מגולם בדרך זו או אחרת בשוק האג"ח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה