השוק

לידר שוקי הון: בשנה הבאה האינפלציה תעמוד על 3.1%

על פי הסקירה המאקרו שבועית של לידר שוקי הון, השווקים צפויים להגיב בחיוב לעלייה בסבירות כי לא צפויה הסלמה נוספת מול איראן. כמות הכסף הנזיל מתרחבת בקצב מהיר של 15% ומהווה גורם אינפלציוני
מערכת ice | 
כלכלת ישראל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
כלכלני לידר שוקי הון ויונתן כץ מפרסמים את הסקירה המאקרו השבועית של פירמת הבנקאות להשקעות מהמובילות בישראל. על פי הנתונים, עלייה מהירה בכמות הכסף הנזיל מהווה איום אינפלציוני. 
בתחילת השבוע, השווקים צפויים להגיב בחיוב לעלייה בסבירות כי לא צפויה הסלמה נוספת מול איראן. כמות הכסף הנזיל מתרחבת בקצב מהיר של 15% ומהווה גורם אינפלציוני. עוד צוין, כי מדדי מנהלי הרכש PMI בארה"ב מצביעים על המשך צמיחה חזקה בענפי השירותים.
על פי הנתונים,  מדדי מנהלי הרכש באירופה ממשיכים להצביע על חולשה בפעילות, בפרט בתעשייה, בעיקר בגרמניה ובצרפת. בסוף השבוע, הממשלה אמורה להחליט על מסגרת התקציב והגירעון לשנת 2025. 
עוד דווח, כי השקל פוחת ב-1.7% מול הסל בשבוע האחרון. צפוי לחץ לייסוף בתחילת השבוע. אנו צופים מדד של 0.6% באוקטובר, -0.1% בנובמבר ו-3.1% שנה קדימה. שוק האג"ח צפוי להגיב בחיוב לעליה בסבירות לאי הסלמה מול איראן.
יחד עם זאת, ה-spread בממש"ק 335 מעל ארה"ב ירד ל-0.73% במבט קדימה, הסיכון להמשך עליית תשואות בארה"ב וסביבה פיסקאלית מאתגרת בישראל מקטינים את האטרקטיביות בארוכים בישראל, לכן, אנו מעדיפים את המח"מ השקלי הבינוני וצמודים קצרים.
מצרף הכסף הרחב (עו"ש, מזומן ופיקדונות עד שנה) עלה ב-15% בשנה האחרונה. מדובר במגמת האצה רצופה מתחילת המלחמה (מ-1.6% בספטמבר 23). מצרף הכסף הרחב כולל מזומן, עו"ש, פיקדונות עד שנה, קרנות כספיות ומק"מ שבידי משקי הבית ועסקים.
למרות שכמות המזומן והעו"ש עולה בקצב מתון יחסית של 6.5%, סך ההפקדות בקרנות כספיות עלו ב-53% על רקע הריבית הגבוהה. גידול מהיר בסך הכסף הנזיל נובע מגידול מהיר בהעברות ממשלתיות עבור סקטורים רבים, כולל מגויסים, מפונים ועסקים.
לפי התאוריה המוניטארית, גידול מהיר בכמות הנכסים הנזילים מגביר את הסיכוי ללחצי אינפלציה מכיוון הביקוש המצרפי. תופעה זו הייתה מובהקת ביציאה מהקורונה. אז מצרף הכסף הרחב התרחב בקצב של 25%-20% ב-2021 והאצה באינפלציה הורגשה ב-2022. קשה לדעת בדיוק את הפיגור בקורלציה בין כמות הכסף והאינפלציה. בגרף הצגנו פיגור של 9 חודשים.
כמובן שסביבת האינפלציה מושפעת מגורמים אחרים כגון שוק העבודה, מגבלות מצד ההיצע, ושע"ח. נדמה שמרבית הגורמים האחרים תומכים בהאצה בסביבת האינפלציה. תחזית האינפלציה שנה קדימה עומדת על 3.1%. 
ארה"ב: מדד ה-PMI מצביע על המשך צמיחה בשירותים
בשבוע האחרון, מרבית הנתונים בארה"ב היו חיוביים, אך לא כולם. מדד האינדיקטורים המובילים ירד ב-0.5% בספט' לאחר ירידה של 0.3% באוג'. על פי הנתונים, מסתמנת ירידה בהזמנות בתעשייה, ירידה באישורי בנייה, וחולשה באמון הצרכני קדימה. המדד מאותת על התמתנות בפעילות עד סוף השנה ובתחילת 2025. 
ספר ה-Beige הצביע על חולשה בפעילות באזורים מסוימים. מספר הבתים יד שנייה
ירד ב-1% בספטמבר לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010. מרבית המשכנתאות נלקחו
בריבית נמוכה (קבועה) ולא ניתנות להעברה, מה שמקטין את התמריץ למכירה על ידי
משפרי דיור. 
לעומת זאת, מספר הבתים החדשים שנמכרו עלה ב-4.1%.  מדד מנהלי הרכש PMI  (משולב) באוקטובר עלה ל-54.3 מ- 54.0 בספטמבר. מדד ה-PMI בשירותים עלה ב0.1- ל-55.3 והמדד בתעשייה עלה ב0.5 ל-47.8 ועדיין מצביע על התכווצות. 
עוד עולה מהסקירה השבועית, כי מסתמנת עלייה בהזמנות, בעיקר בענפי השירותים והתמתנות במחירי התפוקה, שילוב חיובי עבר שוק המניות. הדו"ח מציין שמדד מנהלי הרכש משקף צמיחה בקצב של 2.5%. 
בשבוע האחרון מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-15 אלף איש  ל-227 אלף, אך מספר דורשי העבודה המתמשכים עלה ב-28 אלף לרמה הגבוהה של 1.897 מיליון מאז נובמבר 2021, זאת בעיקר כתוצאה מהשפעת ההוריקנים.
ההזמנות של מוצרי בני קיימא (ללא תחבורה) עלו ב-0.4% בספט' לאחר 0.6% באוג‘. באוקטובר, מדד האמון הצרכני של מישיגן עלה ב-0.4 נק' לרמה הגבוהה מאז אפריל השנה עם שיפור במצב השוטף וירידה קלה בציפיות קדימה.
נתוני התעסוקה של חודש אוקטובר צפויים להיות חלשים יחסית (בעיקר בשל ההוריקנים) עם גידול מתון של 110 אלף מועסקים, מה שיתמוך בהורדת ריבית הפד ב0.25%- ב-7.11.24. 
מדד מנהלי הרכש PMI המשולב באוקטובר נותר כמעט ללא שינוי (49.7 לעומת 49.6 בספט'). המדד בענפי השירותים ירד מעט ל-51.2 והמדד בתעשייה מעט עלה ל-45.9 (אך עדיין מצביעים על התכווצות). מסתמנת חולשה בהזמנות החדשות ובתעסוקה. רכיבי המחירים מצביעים על הקלה במחירי הסחורות אך לחצי אינפלציה (עליית שכר) בענפי השירותים.
ה-ECB צפוי להוריד את הריבית בדצמבר ב,0.25%- בפעם הרביעית השנה לרמה
של 3.0% (ריבית פיקדונות). ב-UK מסתמנת התמתנות חדה יחסית בפעילות עם ירידה במדד ה-PMI המשולב ל-51.7 מ- 52.6 לרמה הנמוכה ביותר ב-11 החודשים האחרונים, עם ירידה חדה ברכיב ההזמנות החדשות.
שוק האג"ח בארה"ב: בהתקרב לבחירות, מסתמנת עלייה בתשואות הארוכות (גם בשל נתוני מאקרו חיוביים יחסית). האפשרות שטראמפ יהיה נשיא מעלה את החשש לעליית אינפלציה על יד שלושה גורמים. הראשונה, מדיניות פיסקאלית עוד יותר מרחיבה (הורדת מסי חברות ועוד).
גורם נוסף הוא הטלת מכסי יבוא רוחביים של 10% ו- 60% על היבוא מסין והגורם השני מתקשר  לגירוש מהגרים לא חוקיים (או מניעת כניסתם) יצמצם את כוח העבודה ויביא ללחצי שכר במשק. גם אם טראמפ ינצח, קיימים נעלמים נוספים, ביניהם השליטה בקונגרס. גופים רבים (לדוגמת ROWE.T) צופים המשך עליית תשואות ארוכות לכיוון 5.0%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה