השוק

בית ההשקעות IBI: "הסיכוי להורדת הריבית בישראל פוחת"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, טוען כי פרמיית הסיכון תישאר ברמות הגבוהות עד שתתבהר השפעת התגובה הישראלית באיראן. רפי גוזלן: "השוק המקומי הפנים בהדרגה את הסיכוי הפוחת להורדת הריבית כאשר בשוק האג"ח תשואות המק"מ ואיגרות החוב לשנה-שנתיים מתקרבות אף הן ל-4.5%"
מערכת ice | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות, shutterstock)
רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI, מפרסם את סקירת המאקרו של בית ההשקעות. על פי הניתוח המעמיק שביצע, בארה"ב, מכלול הנתונים האחרונים היה טוב מהצפוי, בפרט בכל הנוגע לתעסוקה אליה ה-Fed היפנה את המיקוד בחודשים האחרונים. הנתונים ממשיכים לשקף סביבת צמיחה גבוהה בארה"ב ברבעון השלישי בהובלת הצריכה הפרטית והפיגו את החשש מפני הידרדרות מהירה בשוק העבודה, חשש שאפיין את השווקים בחודש הקודם. 
לפיכך, המדיניות של ה-Fed צפויה להתאפיין להערכתנו בהתאמה הדרגתית של הריבית הריאלית לסביבה פחות מרסנת, ולא בהפחתת ריבית מהירה, והשווקים צפויים להמשיך את ההתאמה לתהליך הפחתת ריבית מתון יותר.  בגוש היורו, התמונה חלשה יותר מבחינת הפעילות, כך שהמשך התמתנות בסביבת האינפלציה, עם ירידה במדד 
הכללי מתחת ל-2% לראשונה מאז אמצע 2021, תומך בהפחתת ריבית נוספת של 25 נ"ב גם בהחלטה בשבוע הבא. בסין, במהלך השבועות האחרונים שוקי המניות הגיבו באופטימיות רבה לידיעות על תוכנית הרחבה משמעותית מצד הממשל. נקודת המוצא של שוקי המניות בסין הייתה נמוכה וכללה ביצועי חסר ממושכים וסביבת מכפילים חד ספרתית-דו ספרתית נמוכה, כך שגם לאחר עלייה של כ-30%-20% במדדים המובילים בסין בחודש האחרון, המכפילים ל-2025 נעים סביב 11-13. 
מלבד הצעדים המוניטאריים, פרטי התוכנית והיקפה עדיין לא ברורים, אך תמונת המצב במשק הסיני מצביעה באופן ברור על חולשת הביקושים כך שמדיניות מרחיבה שתכוון להאצה בצריכה הפרטית תהיה אפקטיבית, וסין תוכל להיחלץ ולו זמנית מהסביבה הדפלציונית, התפתחות שתמשיך להשפיע לחיוב על שוק המניות הסיני.
בישראל, הועדה המוניטארית צפויה להותיר השבוע את הריבית פעם נוספת ללא שינוי ברמה של 4.50%. בהחלטת הריבית הקודמת ובפרט בראיונות שהתווספו לה מצד הנגיד והמשנה לנגיד, המסר העיקרי היה כי הימשכות המלחמה מגבירה את השפעת זעזוע ההיצע השלילי של המשק, ועל רקע סביבת ביקושים גבוהה ושוק עבודה הדוק נרשמת עליה בסביבת האינפלציה. 
ההתפתחויות האחרונות בתמונת המאקרו המקומית מאז החלטת הריבית באחרונה מחזקות את הערכה זו ולכן סביר לצפות לטון "ניצי" יותר שילווה את ההחלטה השבוע. אמנם בשלב הנוכחי על רקע המורכבות במצב המשק הריבית צפויה להישאר ללא שינוי, אך העלייה בסביבת האינפלציה מצמצת את מרווח הביטחון של הבנק ואם היא תימשך ומנגד לא יירשם שיפור במצב הגיאו-פוליטי ובמשמעת הפיסקאלית, ההסתברות להעלאת ריבית תגבר, וניראה כי שוק האג"ח החל לייחס לאחרונה הסתברות מסוימת לתרחיש זה. 
הימשכות המלחמה וההרעה האחרונה במצב הגיאו-פוליטי, על רקע התרופפות המשמעת הפיסקאלית, הובילו כצפוי את חברות הדירוג המובילות להפחתת נוספת בדירוג האשראי של ישראל. למרות הפער הלא מבוטל בין שתי חברות הדירוג, התמחור בשוק של איגרות החוב הדולריות של ממשלת ישראל ממשיך לשקף הרעה משמעותית יותר, סביב החלק הנמוך יותר של קבוצת ה-BBB, עם מרווחים הקרובים לרמות השיא באיגרות החוב ל-10 ול-30 שנים. 
העלייה בפרמיית הסיכון מקבלת ביטוי גם בשוק המט"ח, אך היא מוגבלת יותר על רקע פוטנציאל ההתערבות של בנק ישראל. בכל אופן, סביר לצפות שרמת פרמיית הסיכון הגבוהה תישמר בימים הקרובים, לפחות עד שתתבהר השפעת התגובה הישראלית הצפויה באיראן. 
סביר לצפות שרמות פרמיית הסיכון הגבוהה יישמרו בימים הקרובים, לפחות עד שתתבהר השפעת התגובה הישראלית הצפויה באירן. כמו כן, השוק המקומי הפנים בהדרגה את הסיכוי הפוחת להורדת הריבית, (בולט יותר בשוק הבין-בנקאי שבו עלו התשואות מעט מעל לריבית בנק ישראל) כאשר בשוק האג"ח תשואות המק"מ ואיגרות החוב לשנה-שנתיים מתקרבות אף הן ל-4.5%. 
הירידה בציפיות להפחתת הריבית מציבה את השוק המקומי בתמחור סביר יותר ולכן מובילה אותנו לעמדה ניטראלית יותר מבחינת מח"מ התיק. על אף העלייה בציפיות לאינפלציה אנו ממשיכים להעדיף את האפיק הצמוד על פני השקלי (בפרט באמצע העקום), וזאת על רקע הערכה כי תמונת המצב הנוכחית ממשיכה להציב את סיכון האינפלציה כנוטה כלפי מעלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה